Из режисьорските бележки на Денис Иванов:
„...... „Сватбата на Фигаро”, макар и добре позната опера на българската публика се изпълнява рядко и не навсякъде. Старозагорската опера, например има само една постановка на тази опера – премиерата, на която е била на 27 октомври 1966 г.
/преди 50 години/, режисурата e на Петър Златев.
Вероятно всичко това се корени в проблема с поставянето. Иска се сериозна, задълбочена и дълга подготовка за направата на едно такова заглавие – с толкова много и дълги речитативи, безкрайни и трудни интонационно и технически ансамбли – заявка за сериозен артистичен и оркестров състав, абсолютно необходими в тяхната сила за достойна интерпретация на изтънчения и недостъпен за всеки, музикантски стил на Моцарт.
Именно поради такива съображение се роди и проекта „Опера в куфар”, предназначен за привличането на широк кръг зрители. Формат, в който се проследява цялото драматургично и музикално действие на операта, като са избегнати речитативите и финалите на първите три действия. Такъв формат е достъпен за много повече изпълнители и много повече публика, защото той съдържа най-мелодичните и любими арии и дуети и най-популярни сцени. Този формат прави спектакъла мобилен и той може да бъде представян навсякъде и на различни сцени, дори в нетипичните сценични пространства, но най-силното му качество е, че с тази си олекотеност строгата класика става достъпна и по този начин се приобщава повече публика.
„Сватбата на Фигаро” „страда” и от един много особен проблем. Поради популярността си сред певците, през различните поколения и години са се изградили определени стереотипи и възприятия на тази опера, диктувани от изобилието на постановки и филми, в световен мащаб.
Същото важи и за режисьорите. Режисьорските концепции или по-скоро тяхното отсъствие допринася за липсата и на динамика и интензитет в повечето постановки. Много от тях си приличат и по друго – така досадната „сценична бутафорност” във всичко – и в сценографията и в костюмите, да не говорим за звеното реквизит, грим, перуки.
Но за мен, като режисьор и най-вече като зрител най-дразнеща е бутафорността във взаимоотношенията между героите, техните реакции и преживявания, лишени от задълбоченост и индивидуалност.
Фактът, че „Сватбата на Фигаро” е преди всичко комедия, задължава режисьора да разшири спектъра си на полезрение, да мисли в различни и нови аспекти. Комедията като жанр е неизчерпаема – тя, направена с вкус и добро чувство за хумор е неконстантна. Всичко това блика и в музиката на Моцарт – радост, чиста детинска радост и смях „от сърце”. Лоренцо да Понте е написал едно гениално либрето, което задължава индивидуално отношение, т.е. абсолютно личностно разглеждане на образите, тяхното експозиране и развитие и най-вече наличието на конкретен режисьорски почерк, който да открои качествата и бисерите на либретото, а не да ги завоалира и да ги остави незабелязани…
Всички тези клишета, наложени във времето малко или много оскакатяват произведението. Стилът „Рококо” , който е в епохата на сценичното действие, от своя страна задушава и ангажира допълнително с прекалената си кичозност и театралност. Освен това губи усещането за Испания – прекрасния испански стил, богат на характерна специфика и национален колорит.
Затова аз пренасям действието в средата на деветнадесeти век, около 1850 г., когато навлиза ретроградната мода с характерен етнографски стил на облеклото и архитектурата.
Искам да придам духа, който носят рисунките по испанските ветрила с младежите, танцуващи Фламенко по площадите.
Затова и моето действие е преместено от провинциалното имение на Графа, в богата хасиенда, в центъра на града, с огромна веранда с характерни испански мозайки. Действието се развива изцяло на верандата от изгрев до залез и е с послание:
Един ден… Един безумен ден, на една безумна веранда, пълна с безумни хора…”
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане