На 12 , 13 и 24 октомври е премиерата на „Хубавата Елена” опера – буфа на Жак Офенбах . Офенбах е именит френски композитор, създал над 100 броя музикално-сценични произведения, предимно оперети и с право наречен „баща на операта“. Творчеството му се отличава с гениална мелодическа красота, с изящността си, с булеварден парижки жаргон, остроумен скептицизъм и сарказъм присъщ на епохата . Творбите му са изпълнени с виталност и грацията, с иронични политически намеци, на които времето не е отнело свежестта и актуалността им. Произведенията му са пищни, с динамика, с масови сцени и ефектна зрелищност.
Сценичния вариант на новата премиерна постановка е оригиналната версия създадена от Офенбах през 1864г. по либретото на Анри Мейак и Людовик Халеви. Премиерата се е състояла на 17 декември в театър ”Вариете” в Париж и е считана за най-големия успех в живота на Офенбах. „Хубавата Елена” е пародия на Троянската война , музикално – саркастично произведение чийто патос е бил насочен към двора на Наполеон III и неговата красива, капризна съпруга Евгения Монтихо. Това е деветата постановка на „Хубавата Елена „ в Музикалния театър и втората , поставяна по оригиналната версия след постановката на проф.Пламен Карталов през 1994г. Пренасяйки действието сред събития и лица от Омировата „Илиада” , оперетата на Офенбах „Хубавата Елена” остава класическа сатира и метафора на актуалните проблеми за всяка епоха.
„Шедьовърът на френската onepa-буфа се появява за първи път в България през 1921 г. като "ПРЕКРАСНАТА ЕЛЕНА" - в превод на Хенри Левенсон и постановка на известния драматичен актьор и режисьор П. К. Стойчев, на сцената на тогавашния столичен "Свободен театър".
Признание на класическо репертоарно заглавие за българската музикална сцена, "ХУБАВАТА ЕЛЕНА" постига в средата на 30-те години - с бляскавата постановка на режисьора Христо Попов (в сътрудничество с диригента Мойсей Маркович Златин и художника Пенчо Георгиев) в Народната опера.”
Доц.д-р Р.Каракостова
На 14 декември 1864 г., б театър "Вариете", се състоя генералната репетиция на "Хубавата Елена". Дирижираше господин Линдхайм, много стар музикант... Най-после прозвуча увертюрата...
Публиката вече беше обхваната от онова приказно настроение, което беше едновременно гръцко и парижко, благоговейно и нахално, шумно и гальовно, благородно, просто класическо и непочтително - както всяка духовита шега. Първите шестнадесет такта решиха съдбата на пиесата. Завесата още не беше вдигната, а ръкоплясканията вече гърмяха. Най-после завесата се вдигна и се появи Елена. Чудо!
Едва сега разбрах колко голяма актриса беше тази Хортензия. Тялото й изглеждаше мраморно, усмивката също... Изключителният й талант създаваше илюзията на чудото... Менелай също имаше голям успех, както и всички останали участници: двамата Аякси, Орест и, разбира се, Калхас,пожънаха бурни аплодисменти и такъв смях, че милият Линдхайм понякога се объркваше, защото не чуваше собствения, си оркестър...
Премиерата се състоя на 17 декември 1864 г.... Това беше най-големият успех в живота на Офенбах.
Истинската красота на музиката и текста сега в действителност се проявиха подобно на тайните писма, които остават невидими, докато хартията се нагрее колкото е необходимо. Да, нужен беше успехът, за да се откроят от текста и най-дребните детайли, тогава ръкоплясканията Забавяха действието... Но нямаше спадане на силата дори до осем такта или осем секунди. Веселото настроение се повишаваше непрекъснато и стигна до вакханалия. Сякаш самият Офенбах следваше божията заповед: ]е suis gai, soyer gai, il le faut, je le veux!" (A3 съм весел, бъдете и вие весели, това е необходимо, така искам!)
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане