„Пепеляшка, или триумфа на добродушието” е комична оперна драма в две действия от Джокино Росини. Либретото е на Джакопо Ферети и е заимствано от едноименната приказка на Шарл Перо.
Първото представление на операта е на 25 януари 1817 г. в „Театро Вале” в Рим.
Росини е на 25 години, когато написва „Пепеляшка”, но вече има зад себе си поредица оперни бисери като „Севилският бръснар”, „Танкреди”, „Италианката в Алжир” и други.
Операта „Пепеляшка” се счита за една от най-изящните партитури за вокал и ансамбъл. Поради обичайната липса на време, начин, срокове и темпове на композиране, цялата опера е завършена за три седмици.По тази причина в нея Росини използва увертюрата от „Вестникът”, опера-буфа написана няколко години преди това, както и част на ария от „Севилският бръснар”. Известна помощ, Росини получава от Лука Аголини, който написва „сухите” речитативи, както и три други откъса – на Алидоро, Клоринда и хоровата сцена „Ах, красива непозната”. Росини променя и добавя различни сцени и номера в някои случаи на следващи представления, като тези през 1818 и 1820г.
Увертюрата към операта „Пепеляшка” е изпълнявана често в концертни програми и участва в „стандартния” оркестров репертоар още от самото си създаване, заедно с повечето негови увертюри.
Първото изпълнение е прието с известна враждебност, но скоро придобива голяма популярност в Италия и други страни в Европа, между които Лисабон /1819/, Лондон /1820/, Ню Йорк /1826/. Почти през целия 19в. нейната популярност съперничи на тази на „Севилският бръснар”, но поради изключителните вокални изисквания и трудностите в контраалтовата партия, както е написана в оригинал, постепенно отпада от репертоара на театрите и се превръща в рядкост.
През 60-те години на 20 в., музиката на Росини се радва на истински ренесанс. Новото поколение мецосопрани и контраалти възвръщат популярността на „Пепеляшка” и тя отново е на сцената.
Има и някои промени в самата приказка, основно поради избора на Росини върху зримите реалистични решения, а не върху магическите вълшебства, както е в оригинала, дължащи се на очевидните ограничения и липсата на „специални ефекти” по негово време.
През последните десетилетия са осъществени множество звукозаписи на операта, а в стандартния списък на най-често изпълняваните опери, тя заема 28 позиция измежду няколкостотин заглавия от действащия оперен репертоар!
Предстоящият спектакъл на операта "Пепеляшка" на сцената на Софийската опера и балет е в процес на репетиции под режисурата на Вера Петрова.
„Пепеляшка” от Джоакино Росини
- Дон Рамиро - Георги Султанов, Милош Булажич, Хрисимир Дамянов
- Дандини - Алек Аведисян, Атанас Младенов, Свилен Никололов
- Дон Манифико - Николай Петров, Орлин Невенкин
- Клоринда - Биляна Трайковска, Ирина Жекова, Милена Гюрова
- Тисбе - Благовеста Мекки-Цветкова, Рая Начева, Юлияна Иванова
- Анжелина (Пепеляшка) - Мария Джинга, Оана Андра, Петя Петрова
- Алидоро - Евгений Станчев, Костадин Мечков, Мартин Цонев
- Диригент ГРИГОР ПАЛИКАРОВ
- Режисьор ВЕРА ПЕТРОВА
- Сценография БОРЯНА АНГЕЛОВА
- Костюми ХРИСТИЯНА МИХАЛЕВА-ЗОРБАЛИЕВА
- Пластика и хореография МАРИЯ ЛУКАНОВА
- Хормайстор ВИОЛЕТА ДИМИТРОВА
- Художествено осветление Андрей Хайдиняк
- Асистент-режисьор Росица Костова
- Помощник-режисьори: Вера Белева, Росица Костова, Мария Павлова
- Корепетитори: Ивайло Иванов, Милен Станев, Пелагия Чернева, Светлана Ананиевска
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК