Диригентът Дидие Талпен за творбата на Росини „Граф Ори” и за нейната постановка във Варна
Комичната опера “Граф Ори” от Росини (1792-1868) принадлежи към основния репертоар на френските оперни театри и е част от програмата на най-престижните сцени по света – „Метрополитен опера” в Ню Йорк постави творбата преди 6 месеца, а преди 10 месеца се състоя премиерата на „Граф Ори” и в Опера Цюрих.
„Граф Ори” (премиера 1828) е предпоследната опера на Росини, в която той показва майсторството си на гениален композитор. Приживе съперник по слава на Бетовен, Росини поставя със своите над 30 оперни произведения основата, върху която по-късно италианското оперно творчество ще достигне до своя най-голям разцвет.
Историята на „Граф Ори” е много интересна, защото Росини използва в нея близо две трети от сценичната кантата „Пътуване към Реймс”, поръчана му специално за коронацията на последния френски крал. Произведението, свързано с актуалния повод, било изпълнено само веднъж и за да не изпадне в забвение красивата музика, Росини разширил нотния текст на кантатата и така се появила комичната опера „Граф Ори”. Сюжетът пресъздава домогванията на леконравния Граф Ори до Графиня Адела, дала обет за целомъдрие.
Творбата носи всички елементи, характерни за дълбоко реалистичния стил на Росини - мелодично богатство, тясно свързано с народните мелодии, хармоничен език, превъзходна оркестрация, забележителни оперни ансамбли. Блестящият вокален стил на Росини е еднакво изразителен и в мелодичните каватини, и във виртуозните арии, и в жанровите речитативи. И в „Граф Ори” ансамблите и дуетите са атрактивни. Речитативите през цялото време вървят не както обикновено само с пиано форте, а с целия оркестър. Липсва голяма увертюра и интродукцията веднага преминава към драматичната първа сцена, след която драматизмът се превръща в отличителен елемент на цялото произведение.
Доминиращо е присъствието на хора. Ако в „Севилският бръснар” например има само един, при това незначителен хоров момент, то в „Граф Ори” хорът е вездесъщ – от общо двата часа времетраене на операта, хоровото пеене заема цял един час, като са включени мъжки, женски и смесен хор. Тук трябва да отбележа, че хорът на Варненската опера е превъзходен, справя се с всички препятствия и за мен е истинско удоволствие да работя с него.
Росини владее изкуството на големите финали и „Граф Ори” не прави изключение. Красива, бликаща от енергия, сякаш неизчерпаем извор за живот, музиката въздейства изключително силно и в това отношение Росини наистина остава ненадминат. Това е една от причините, заради които винаги съм го харесвал. Операта „Граф Ори”, написана в Париж, носи и някои типични черти на френския национален характер - радост от живота, склонност към любовни авантюри, чувство за хумор и за мен, като французин, това са допълнителни основания за пристрастие.
Дирижирал съм много творби на Росини, но така се случи, че точно във Варна ще дирижирам за пръв път „Граф Ори”, при това с френски постановъчен екип. Щастлив съм, че с премиерата на 17 и 19 ноември 2011 г. варненският „Граф Ори” ще влезе в оперната история и като първата постановка в България на това произведение.
Разсъждения върху първата българска постановка на „Граф Ори”
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК