Темата за противопоставянето на класическо наследство и съвременно изкуство витае в българското културно пространство днес. Това противопоставяне е до голяма степен изкуствено, доколкото проблемът не е в наследството, а в консерватизма на нашето мислене за него, в начина, по който го свързваме с реалността и в крайна сметка в нивото на прочита.
Балет „Арабеск”, по силата на своята вече 45 годишна традиция, се движи комфортно и без страх в полето между авангарда и традицията. В премиерната програма VIVA LA CLASSICA трима български хореографи поемат риска да навлязат в напрегнатата зона между класика и съвременност и предлагат различни стратегии за оцеляване в нея.
В програмата са включени три големи заглавия от балетната класика:
„Лебедово езеро” , музика - П.И.Чайковски, хореография – Анна Донева,
В ролите -
- Бял лебед – Мариана Крънчева,
- Черен лебед - Ангелина Гаврилова
- Принц-лебед – Васил Дипчиков
- Лебеди: черни - Александра Савова, Виктория Петрова;
- бели – Марина Попова, Стефка Табакова, Таня Кацарова,
- мъжe лебеди – Валери Миленков, Иван Маринов, Ервин Есен
„Дон Кихот”, музика Рихард Щраус, хореография – Боряна Сечанова,
- Изпълняват: Асен Наков, Теодора Стефанова и Филип Миланов
„Баядерка” , музика - Лудвиг Минкус, хореография – Татяна Соколова
- Солисти - Таня Кацарова, Стефка Табакова, Васил Дипчиков, Валери Миленковр Филип Миланов (Иван Маринов)
- Сенки – Ангелина Гаврилова, Александра Савова, Виктория Петрова, Мариана Крънчева, Марина Попова, Петя Колева, Иван Иванов, Иван Маринов, Ервин Есен и студентите в специализация „Танцов Театър” към НБУ - Даниела Хайвазова. Мирослава Захова
Без да бягат от оригиналната фабула, с намигане към класиката, трите хореографки реализират със замах своя днешен поглед към оригиналите.
Докато в „Лебедово езеро” Анна Донева се заиграва с композиционните принципи на класическото наследство като ги цитира и трансформира, подкрепена от сценографите с една футуристична визия в черно и бяло, в своята
„Баядерка” Татяна Соколова с хумор изследва взаимоотношенията на персонажите, вкопчени в своите обсесии до степен на саморазруха. За тях хармонията е възможна едва в небитието – в култовата картина на „Сенките”.
Една забележителна мисъл на Сервантес движи Боряна Сечанова в приключението Дон Кихот:
„Той изгуби ума си. Неговото въображение се изпълни с красиви безсмислици и той сметна, че е истина това, което всъщност бе само красота”.
Тази мисъл би могла да увенчае както цялостната премиерна вечер на Балет „Арабеск”, така и изборът на всеки творец да живее в изкуството.
За сценографията, костюмите и мултимедията на спектакъла са поканени три млади сценографки - Ася Стоименова, Ива Павлова и Пламена Дичева, съвсем наскоро защитили магистратура „Проектиране на авторски визуален спектакъл”, с ръководител проф.Красимир Вълканов - катедра „Сценография” към НХА.
С въображение и находчивост сценографският екип споява в едно идеите на трите хореографки чрез впечатляваща визия, експериментираща не по-малко от танца със стилистиката на оригиналите, с концепциите и танцовия език на авторите, за да заяви в крайна сметка едно оригинално виждане на съвременни творци.
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане