23 май, сряда, 19:00 ч. Симфоничен концерт, Държавна Опера - Варна.
Диригент Григор Паликаров
- Солисти: Лъчезар Апостолов – валдхорна
- Надежда Гущерова – обой
- Цвета Желязкова – флейта
- Светослав В. Славчев – фагот
- Бетовен – Увертюра „Прометей”
- Моцарт – Симфония концертанте за 4 духови инструмента
- Бетовен – Симфония № 1
СИМФОНИЯ КОНЦЕРТАНТЕ
Симфония Концертанте е музикална форма, която се появява през епохата на класицизма и по своята същност представлява произведение, носещо в себе си елементи на симфония и инструментален концерт едновременно. По време на класическия период 1750 – 1800 г. разликата между симфония и концерт придобива ясно разграничени граници, което от своя страна довежда до възникването на този жанр в края на 18-ти век. Симфония Концертанте за различни солиращи инструменти и оркестър са писали повечето велики композитори от класическата епоха, но най-популярни са Хайдн и Моцарт.
Симфония Концертанте за четири духови инструмента в Ми бемол Мажор KV 297b на Волфганг Амадеус Моцарт е писана през 1778 г. в Париж. Според различни писмени документи става ясно, че в първоначалния си вариант Симфония Концертанте е написана за флейта, обой, фагот и валдхорна, но според други източници и архиви солиращите инструменти са обой, кларинет, фагот и валдхорна и именно тук възниква спор относно първообраза на произведението, поради факта, че оригиналната партитура е изгубена.
Световно известният пианист, композитор, моцартов изследовател и изпълнител Робърт Д. Левин, на базата на дългогодишна изследователска работа прави реконструкция на Симфония Концертанте KV297b за флейта, обой, фагот и валдхорна в края на 80-те години на миналия век и така успоредно с редакцията за кларинет произведението става любимо и често изпълнявано по световните сцени.
Симфония Концертанте за четири духови инструмента и оркестър от Моцарт е голямо предизвикателство в изпълнителско отношение за солистите. Написана в Ми бемол Мажор тя звучи чудесно, но поставя на изпитание майсторството на всеки един от музикантите. Темите на произведението се преплитат в един музикален диалог между солиращите инструменти и оркестъра и същевременно оставят след себе си усещане за равнопоставеност и хармония. Първата част е написана в класическа сонатна форма. Темата, започваща в оркестъра се доразвива от солиращите инструменти, подчертавайки техните музикални и темброви възможности и завършваща с блестящо написана каденца от Робът Д. Левин, където всеки отделен солист има възможността да вложи своето изпълнителско майсторство. Втората част е бавна и мелодична. Съчетанието на фразите между отделните солиращи инструменти, майсторски написани от гениалния Моцарт създават усещането за душевен мир и божественост. Третата част „Тема с вариации” представлява сама по себе си класическа рондо-сонатна форма. В нея специално е отделено внимание на солистите, където всяка една вариация е посветена на един от четирите солиращи инструмента давайки възможност те да изпъкнат, а изпълнителите да покажат своето майсторство. Цялата трета част е изпълнена със весели, жизнерадостни и шеговито-закачливи мотиви.
За съжаление съществува известен проблем с осигуряването на партитура за изпълнението на редакцията на Робърт Д. Левин и за това Варненската публика ще има възможността да чуе една нова уникална редакция, която представлява комбинация от другите две редакции, направена съвместно от солистите и Маестро Григор Паликаров.
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК