Театрални новини



Премиера на „Дон Жуан или Любовта към геометрията” от Макс Фриш

09.04.2012

Премиера на „Дон Жуан или Любовта към геометрията” от Макс Фриш

Предстоящата на 11 април, 19.00 ч., Сцена Филиал, премиера на „Дон Жуан или Любовта към геометрията” по текстове на Макс Фриш, Жан-Батист Молиер, Салвадор Дали, Луиджи Пирандело, Жорж Юлгар, постановка на Георги Михалков в Драматичен театър „Стоян Бъчваров”, ще бъде кулминационно събитие за II Великденски театрални седмици 2012.

Дoн Жуан срещу етикетите

Интервю на Виолета Тончева с Владислав Виолинов (Дон Жуан) 

- В световната литература съществуват няколко известни произведения за Дон Жуан, които се базират върху испанската легенда за изкусителя на женските сърца. Но Дон Жуан на Макс Фриш е по-сложен и по-различен от клишето за него. Авторът дори написва отделен текст, в който интерпретира своя герой. А Дон Жуан на Владислав Виолинов – кой е той?

- Няма мой Дон Жуан. Това е нашият Дон Жуан, който се получи в процеса на репетициите. Надявам се той да бъде разбран, не е нужно да бъде харесван. Защото Дон Жуан като цяло или го харесват, или го отричат. Предполагам, че и сега ще се случи така, но ми се ще зрителите наистина да разберат кой е той. Дон Жуан не се вълнува от жени, напивания, вълнува се само от геометрията, която е нещо ясно. Като кажеш окръжност, си представяш окръжност, докато кажеш ли любов, разбираш много неща – любов към майката, към жената до себе си и т.н. Любовта е „тресавище на чувства”, докато геометрията е нещо просто, ясно и красиво. Дон Жуан иска да се занимава именно с това, но обществото му пречи и иска да го промени, да го направи като всички останали. Натискът провокира Дон Жуан да изкара звяра от себе си и така той става Дон Жуан, какъвто го знаем. Притиснат от обстоятелствата, той се превръща в клише, в етикет.

- Kак се развиха взаимоотношенията между теб и Дон Жуан? Имаше ли периоди на привличанев или отблъскване?

- Легендата за Дон Жуан съм чел още като дете и тя ми беше любима. По-късно, като студент в четвърти курс, играх във Враца в пиесата „Валонска нощ” на Ерик Еманюел Шмит, където Дон Жуан беше влюбен в мен и аз в него - много красива история. Преди това се изградих като личност в Математическата гимназия в Русе, в която преподават математици на световно ниво, хора, изцяло отдадени на математиката. Всъщност винаги съм се разкъсвал между математиката и изкуството и не ми беше лесно да открия с какво точно искам да се занимавам. Спомням си, че когато на олимпиада се колебаех върху някакво решение, започвах да рисувам. Сега, когато мисля над ролите си, механично чертая фигури върху лист хартия... Предопределена ми е може би тази роля още с имената на моите родители – майка ми се казва Елка (марката калкулатори), а баща ми – Виолин (цигулка). Харесвам своя герой, разбирам го и мисля, че защитавам честно позицията му. Част от това е убеждението ми, че ако има доказателства за Бог, то те са математиката и музиката.

- Музиката впрочем също е едно от предизвикателствата в постановката, на което режисьорът вменява много специална роля. Нещо повече за това?

- За съжаление не пея и това е едно от малкото неща, които не правя в „Дон Жуан”. Затова пък Веси Михалкова и Мариела Станчева изпълняват една песен, създадена от Веселина Драголова и Иван Драголов специално за нашата постановка. Това е едно много приятно джазово парче, което може да стане самостоятелен хит. Въобще музиката в „Дон Жуан или Любовта към геометрията” е много важен елемент. Ще чуете ориенталски и арабски ритми с пулса на болерото, има и метълска жилка, има и опера. Хубаво е!

- Какво научи от Дон Жуан за себе си Владислав Виолинов?

- Дон Жуан е образ, който обществото е изградило и му е поставило етикет. Ние, хората, постоянно поставяме етикети – този е такъв, онзи не е. Когато мислиш за някого, изхождаш от предварителната си позиция за него, от нечия презумция, от мнението, което битува. Това ми се струва безкрайно нечестно и затова трябва да се опитаме поне да се откъснем от етикетите. Аз много обичам театъра, занимавам се и с деца и това, на което се старая да ги науча е, че трябва да съдим по ситуацията, а не по етикета. Ситуацията е най важна - в театъра, както и в живота. Всичко останало е в някаква степен лъжа.

- Какъв тип режисьор е Георги Михалков? Налагащ се на актьора или партниращ си с актьора?

- Жоро Михалков е прекрасен режисьор. Бих се оженил за него, като порасна (смее се). Впечатли ме с режисьорския си подход. Той разбира се беше подготвен и знаеше какво иска от нас, но не ни наложи етикети, отлепи етикетите и работеше конкретно с всеки един от нас. Много ми импонира. Той смесва физическото и интелектуалното. Има неща, които не могат да се обяснят с разум и тогава оставяш да ги направи тялото. Има и други неща, които можеш да разбереш само с ума. В този смисъл Жоро намери верния  път към цялата трупа и ние си спечелихме взаимно доверието. Колегите ми, както винаги, са блестящи.

Жоро Михалков направи още нещо много смело, бих казал дори гениално. Той покани една маса млади хора, които превръщат спектакъла в това, което е. Тяхната енергия, любов, отдаденост създават спектакъл, различен от обичайното. Младите добавят нов пласт и оттук нататък ще ни бъде трудно да си представим спектакъл без тях. Имам усещането, че много повече ми се играе, когато те са на сцената. Някакси всички ние, възрастните, се опитваме да им бъдем добър пример, да покажем как трябва да се играе. Все в тази връзка - наскоро гледах в София „Пухения” с Мишо Мутафов, Стоян Радев');return false;" onmouseout="hideToolTip()">Стоян Радев, Пенко Господинов, Никола Мутафов. Седейки в залата, изведнъж си дадох сметка колко хубаво играят те – идеше ми дори да им заговоря на „Вие” след спектакъла! Бях забравил колко гигантски актьори са Мишо и Стоян! Защото сме свикнали един с друг... А  когато има нови честни очи, те ни гледат без етикетите, за които говорих по-рано. 

- Георги Михалков предизвести, че въпреки популярноста на Владислав Виолинов, публиката сега ще оцени неговия талант по достойнство и – цитирам - за първи път ще го види истински! Ти си, така да се каже, обречен на успех.

- Щастлив съм, че тази роля ми се падна точно сега. Дано тя да е първата от поредица подобни роли! Не бързам за никъде и вярвам, че нещата стават, когато и както трябва да станат. Всъщност това е първото представление, за което съжалявам, че моят професор Крикор Азарян няма да ме гледа. Не можа да ми се случи, докато беше жив. Вечна му памет! Надявам се да ме гледа сега там някъде отгоре и да си каже, че  не е направил грешен избор на времето.

- Едно последно признание в любов към геометрията...

 - Пиесата е пълна с прекрасни текстове. Особено харесвам този: „Никога ли не си изпитвал свещен трепет от простотата и точността на познанието? Окръжност – най-съвършената фигура в геометрията! Съвършенство и хармония – нищо общо с тресавището на човешките чувства. Можеш ли да се изчервиш от срам пред една окръжност? Да изпитваш отвращение? Триъгълник – единствената фигура, която три линии в пространството могат да образуват. Триъгълник. Неотвратим като съдбата. Три линии, които разпиляват всички брътвежи за безкрайните възможности на живота, илюзиите за свободен избор, бляновете, мечтанията, копнежите… Не можеш да хитруваш. Няма настроения. Има една фигура, която се припокрива абсолютно със своето название – триъгълник. Нещо, което има стойност днес, ще има стойност и утре, и когато престана да дишам, ще има стойност и без мен, и без вас! Не е ли прекрасно? Има ли нещо по-възвишено от две линии, теглени върху пясъка? Погледни хоризонта. Това не е безкрайността. Виж морската шир – необятна, но не безкрайна. Млечния път – невъобразимо пространство… умът ти не може да го побере… Но не е безкрайно. Безкрайността са двете успоредни линии върху пясъка, по които разумът потегля на път към собственото си величие!”

 



всички новини март »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker