Дейвид Мамет – едно от големите имена на съвременната театрална и филмова сцена
26.03.2012
Дейвид Алън Мамет е роден в Чикаго (САЩ) на 30 ноември 1947 г. в семейство на руски евреи. Първият му досег с театъра е още като ученик , когато припечелва като сервитьор в ресторанта към любителския театър „Second city theatre”, чиито принципи и до днес се базират върху импровизацията и риалити шоуто. Преди да се посвети на театъра и киното, работи като шофьор на такси, работник във фабрика, агент на недвижими имоти, моряк на търговски кораби и др. Учи в колежа Годар във Вермонт и в театралната школа Neighborhood Playhouse в Ню Йорк и още като студент написва първата си пиеса „Човекоядец”. По-късно започва да преподава в Нюйоркския университет, в драматичната школа в Йейл и постоянно води лекции в театралната компания „Атлантик”, на която е член и основател. Преподава актьорско майсторство в „Малборо колидж”, по-късно и в „Годар колидж” и става еЕдин от основателите и артистичен директор на трупата „Сент – Николаз компани” до 1975 г.
Получава премията на Джоузеф Джеферсън за най-добра пиеса, написана от чикагски драматург (1975), но истинска известност му носи постановката на пиесата „Американски бизон”, за която получава наградата „Оуби” за най-добър драматург -дебютант(1976) и наградата на нюйоркските театрални критици (1977) за най-добра американска пиеса. През 1978 г. дебютира на Бродуей на сцената на „Public theatre” с новата си пиеса „Водният двигател”, която сам поставя.
През 1984 г. печели наградата „Пулицър” за „Глендари Глен Рос” и наградата на нюйоркските театрални критици, както и номиниран за наградата "Тони". Следват пиесите „Олеана”, „Криптограма”, „Старите съседи” и др.
Дейвид Мамет е и един от малкото драматурзи, които се налагат успешно като сценаристи в Холивуд. Сценарият на „Пощальонът звъни два пъти” е неговия мощен дебют в киното. Следва „Присъдата”, за който получава номинация за „Оскар”. Сценарият му за политическата сатира на Бари Левинсон „Да разлаем кучетата” също му донася номинации за „Оскар” и „Златен глобус”.
Дейвид Мамет пише по пиесата си „Гленгъри Глен Рос” и сценария за филма със същото заглавие (1992). Режисьорът Джеймс Фоли подбира съзвездие от актьори - Ал Пачино, Джак Леман, Алек Болдуин, Алан Аркин, Ед Харис, Кевин Спейси, Джонатан Прайс и др., като за участието си във филма Ал Пачино спечелва номинация за “Оскар” за поддържаща роля.
Пламен Марков е българският режисьор с най-много постановки на пиеси от Дейвид Мамет
Пламен Марков създава сценичните версии на творбите от Дейвид Мамет „Американски бизон” в ДТ „Стоян Бъчваров” Варна, „Олеана” в Младежкия театър, София и „Едмонд” в Учебния театър на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”. „Гленгари Глен Рос” е четвъртата пиеса на известния драматург, която Пламен Марков сам превежда и поставя в Учебния театър на НАТФИЗ, в копродукция с Театрално-музикален продуцентски център Варна.
Българската публика познава също постановките на „Сексуални перверзии в Чикаго” - на Венцислав Асенов в ДКТ „Враца” и на Борислав Чакринов в МГТ „Зад канала”, както и „Ноември” в Сатиричен театър „Алеко Константинов” на Слав Бакалов.
Дейвид Мамет
„Изкуството на театъра е действието. Това е изследване на ангажираността. Самата дума е действие. Да "кажеш" думата, така че да я направиш чуваема и разбираема за всички в театъра, е именно ангажираност; това е висше изкуство.”
всички новини март 2012 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК