Театрални новини



Oт делничното до философското

10.03.2012

Варна – кандидат за европейска културна столица 2019

В поредната седмица от II Великденски театрални седмици 2012 Драматичен театър „Стоян Бъчваров” включва заглавия, които разкривайки различни поведенчески модели, измерват разстоянието от човека, който чака спасение от нещо или някой друг извън него и човека, който търси духовно изцеление в екзистенциалните дебри на своето съществуване. Така в диапазона от делничното до философското зрителите могат да намерят спектакъла, който точно в този момент им е необходим.

Сцена Филиал предлага „Урбулешка трагедия” от Душан Ковачевич, 13 март, 19.00 ч. и „Американска рулетка” от Александър Мардан, 14 март, 19.00 ч. - две стилово равностойни спектакъла, съответно на Димитър Стоянов и Костадин Бандутов, които разсмиват и натъжават едновременно. Паралелите с българската действителност се налагат от само себе си.

По различен начин стоят нещата с "Битие 2" на Николай Ламбрев-Михайловски, 15 март, 19.00 ч., Сцена Филиал. Това е третата българска среща с драматургичното предизвикателство Иван Вирипаев, след класици най-често поставяния руски автор днес в Европа. В България го доведе най-напред Галин Стоев с интригуващите си прочити на "Археология на сънуването" и "Кислород", а белгийската му постановка по "Битие 2" го превърна в един от малцината български режисьори със спектакъл в официалната селекция на най-големия театрален фестивал в света в Авиньон. Още са пресни и впечатленията ни от „Валентинов ден” на Явор Гърдев, 2008 г.

Нашумял от сцената на Театрална работилница „Сфумато” (2010), „Битие 2” на Николай Ламбрев-Михайловски от т.г. вече е част от репертоара на Варненския драматичен театър. Към Варненската трупа се присъединиха и талантливите млади актьори Савина Бързева и Илиян Марков, които заедно с Дамян Тенев демонстрират не само добро владеене на театралния език, но и умение да проникват в най-дълбокото от философския текст на Иван Вирипаев. Колко трудно е това упражнение по висока театралност, зрителите непременно ще оценят, когато разположени на сцената, непосредствено до актьорите, бъдат въвлечени в неистовата изповед на Антонина Великанова. Следвайки потока на раздвоеното си съзнание, бившата учителка по математика търси с болезнена последователност голямата истина за живота. Тя й е необходима, за да събере отново себе си  (колко познато!) в еднородно цяло: "Има! Освен всичко друго има и още нещо! Има още нещо! Нямаше изобщо да се хващам да живея, ако не знаех, че има, освен всичко друго, и още нещо. Не бог, не дявол, нито дух, ни наука, нито философия, нито мистика, и даже не и чувства. Има, сигурна съм, чувствам го, и много хора знаят за това, не всички, но мнозина.”

В „Битие 2” Вирипаев съпоставя в постмодерен вариант библейското и фикционалното, придавайки на героинята си статут на говорител на човешкото, на автор: "Героите в моята пиеса са двама - Господ и Лотовата жена. Но както разбрахте, дадох им конкретни имена. Бога нарекох като моя лекуващ лекар и Ваш познат Аркадий Илич. Няма никаква прилика между тях. Още повече, че Аркадий Илич прочете пиесата и много се смя, хареса му идеята".
Всъщност дали пиесата е написана по действителен случай, както твърди Вирипаев, не е толкова важно. Или по-скоро то е точно толкова релевантно, колкото съотносими с духовното битие на всеки от нас са духовните терзания, обект на авторовото изследване. Търсете съответствията.
 

След „Битие 2” идва редът на мюзикъла ”Бремен”, в който на 16 март от 17.00 ч., отново на Сцена Филиал, бременските градски музиканти ще представят своята далеч по-обикновена гледна точка към живота. Тя изразява любопитството към света наоколо, радостта и мъдростта да приемаш нещата такива, каквито са. А те понякога се подреждат от само себе си по възможно най-добрия начин, нали? Непристореният и по детски приказен светоглед в завладяващия музикъл на Александър Владигеров е обогатен от режисьора Стоян Радев');return false;" onmouseout="hideToolTip()">Стоян Радев Ге. К. и неговия екип със съвременни препратки, иронични нотки и една неподражаема искряща виталност. Тя се усеща в цялата драматургия и е особено видна в съвременната хип-хоп (и не само) хореография  на популярния Георги Goosh Енчев.

Сетивните наслади, изкушенията в любовта и като цяло хедонистичната концепция за живота отстояват героите в „Дамски шивач” от Жорж Фейдо, 15 март, 19.00 ч., Основна сцена. Участниците в горещия и динамичен спектакъл на режисьора Румен Велев покоряват публиката с актьорските си превъплъщения, музикалната си и танцова култура. Удоволствието от играта се пренася непосредствено от сцената в залата и това изглежда напълно естествено, след като музиката е написана от Стефан Димитров, а хореографията е дело на Нина Козина.

 



всички новини март »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker