СИМФОНИЧЕН КОНЦЕРТ С МАЕСТРО ЕМИЛ ТАБАКОВ И СОЛИСТИ МИНЧО МИНЧЕВ И НИКОЛАЙ МИНЧЕВ
29.04.2020
30 април 2020, 19.00. Държавна опера Варна online.
Следете YouTube канала на ТМПЦ (DRAMA&OPERA VARNA) на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=bbeO_dNobE0, facebook страницата @Държавна опера Варна / State Opera Varna и facebook събитието @Споделени представления
На 30 април 2020, 19.00, в поредицата „Споделени представления“, Театрално-музикален продуцентски център Варна ще срещне почитателите на симфоничното изкуство с две прекрасни произведения - Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър в ми бемол мажор, KV 364 (1779) от Волфганг Амадеус Моцарт и Симфония № 8 в сол мажор от Антонин Дворжак. Концертът, под палката на един от най-големите съвременни диригенти, Маестро Емил Табаков, виртуозните солисти Минчо Минчев и Николай Минчев и Оркестъра на Държавна опера Варна, с концертмайстор Красимир Щерев, прозвуча наистина мажорно в Световния ден на музиката 1 октомври 2019 година. С високосното събитие бе открит новият, 73-ти сезон, на оперния театър.
Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър от Моцарт е част от репертоара на Маестро Емил Табаков и световноизвестните цигулари Минчо Минчев и Николай Минчев, те я изпълняват заедно не за пръв път, но за пръв път я интерпретират с Оркестъра на Държавна опера Варна. А Варна, както е известно, има запазено място в блестящата световна кариера на проф. Минчо Минчев - и като изпълнител, и като дългогодишен артистичен директор на ММФ "Варненско лято", напоследък и като ръководител на майсторските класове по цигулка в рамките на фестивала. „Да си цигулар, да си музикант, означава да настроиш целия си живот към изискванията на инструмента и на музиката. Да постигаш. И колкото повече постигаш, толкова повече да се подчиняваш", споделя своето артистично кредо Минчо Минчев. Баща и син с еднакъв пиетет към Моцарт и към съвършения цигулков звук - това незабравимо преживяване се възрaжда сега online, за да донесе наслада и възхита на още повече ценители.
СИМФОНИЯ КОНЦЕРТАНТЕ ОТ МОЦАРТ
Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър в ми бемол мажор, KV 364 (1779) е сред първите опити на Моцарт да експериментира със симфоничния жанр, който и до днес се смята за еталон в съчетаването на симфония и инструментален концерт. Симфонията се ражда по време на едно европейско турне със запланувани концерти в Манхайм и Париж. Въодушевен от предстоящата среща със знаменития тогава Манхаймски оркестър и неговия солист Френцел, любимия цигулар на композитора, Моцарт започва да съчинява две концертни симфонии. Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър, е написана в ми бемол мажор за соло цигулка, соло виола, два обоя, две валдхорни и струнни инструменти, като включените по-късно допълнителни виоли обогатяват още повече заложената в нея хармония. Но съдбата отлага във времето полагаемите се аплодисменти за това изключително красиво поизведение. Пристига вест за разпускането на оркестъра, заради преместването на курфюрста Макс Йосиф в Мюнхен и очакваното музикално събитие не се състоява. Нещо повече - Моцарт така и не успява да чуе нито веднъж изпълнението на своята прочута Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър, една от емблемите на музикалното му наследство.
СИМФОНИЯ №8 ОТ ДВОРЖАК
Концертът, под диригентството на Маестро Емил Табакова завършва с още едно любимо произведение от световната съкровищница - Симфония №8 в сол мажор от Антонин Дворжак. Творбата, над която работи с увлечение и сам дирижира премиерата й в Прага през 1890 година, му носи оромно признание в Чехия и далеч отвън нейните предели. Лирико-епическата творба, в която се редуват пасторални картини, фолклорни влияния и размишления за героичното минало, отразява някои от основните стилови характеристики на композитора. Друга специфика е многообразието от жанрови източници, които Дворжак използва – хорал, марш, рондо, валс и др. Творбата се състои от класическия симфоничен цикъл от 4 части, но обогатен с нови елементи, като хоралното встъпление в първата част, съчетанието на рондо с вариации във втората част, елегичният валс в третата част, чиято хармония се родее със славянските теми в много от съчиненията на композитора, възторжената кода в четвъртата част и др. Опоетизираният валс сближава Дворжак с Чайковски, чието творчество и особено операта „Евгений Онегин“ собено допадат на Дворжак.
Съхранете духа и здравето си, въпреки кризата! Споделете с нас любовта към изкуството!
всички новини от Държавна опера - Варна »
профил на Държавна опера - Варна »
всички новини май 2020 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК