„КОПЕЛИЯ“ НИ УЧИ ДА ПРОЩАВАМЕ И ДА ОБИЧАМЕ
30.11.2019
ИВАН КАРНАУХОВ ПРЕД Виолета Тончева ЗА ПРЕМИЕРНАТА ПОСТАНОВКА НА БАЛЕТА „КОПЕЛИЯ“
Защо балетът „Копелия“ устоява във времето?
Защото е много приятен семеен балет. Изпълнен с хубаво чувство за хумор, в него има място и за любов, и за ревност, и за прошка. Изпъстрен с весели и смешни ситуации, този истински комичен балет ни учи да прощаваме и да обичаме. Всички знаят приказката на Шарл Перо. В нашата версия акцентът пада върху взаимоотношенията между Франц и Копелия. Първо действие въвежда живо и интересно в работилницата за кукли. По-нататък куклите оживяват и започва интригата с объркването на Франц, който смята куклата Копелия за истинска девойка. Във второ действи има превъзходни дивертисменти на класически вариации за дуети и ансамбли и разбира се красиво па де дьо.
Защо реши да повериш партиите на годениците Сванилда и Франц на тандема Нерея Асторя и Марко ди Салво, които впрочем станаха близки, откакто дойдоха да танцуват във Варненската балетна трупа?
Водещите партии изпълняват Сванилда и Франц, те са годеници, те са двойка, така че защо да не подходя и аз по същия начин към Нерея и Франко. Те са заедно на сцената и в живота, затова стоят по-близо до героите и тяхното възприятие за двойката в сюжета, е съвсем естествено. Нека да им дадем шанс да покажат възможностите си, да бъдат сами себе си, да реализират мечтите си. Нерея и Марко са много пластични, много истински и несъмнено ще се харесат на зрителите.
За пръв път в историята на балета, в „Копелия“ танцува кукла.
Да, има такива варианти във второ действие, където куклата се въвежда като отделен персонаж. Тя не е обикновена кукла, а танцуваща кукла. В първо действи куклата само участва в мизансцена, а във второ вече танцува, Мариами Кулошвили, която е завършила Пармския хореографски колеж и танцува в нашия театър в Красноярск, изпълнява прекрасно тази роля. Но освен танца на куклата, в „Копелия“ има и друг характерен танц – чардаша на Павел Кирчев, който изпълнява не само класически, но и характерен танц в този балет. Прекрасно е, когато един балетен артист може да разкрие различни страни от своя талант в една и съща постановка.
Хореографията на „Копелия“ изглежда доста сложна...
В хореографията са заложени редица сложни моменти, въпреки че движенията изглеждат на пръв поглед доста обикновени. Независимо от визуалната лекота на възприятието, в хореографията са включени технически трудности, които трябва да се преодолеят. „Копелия“ е органичен балет, всичко в него е взаимносвързано и подкрепя основната красива нишка, която минава през целия спектакъл, за да завърши накрая със сватба.
Запазваш за себе си ролята на Копелиус...
Изпълнявам партията на Копелиус, майстора на кукли. Той е изобретател, през цялото време нещо дялка и майстори, от работилницат му се чуват необичайни звуци, които плашат хората в селцето. Той прави движещи се кукли, създава нещо неведомо, необичайно. И когато Сванилда и нейните приятелки влизат в дома му, остават изумени от гледката, която се открива пред очите им.
Разбирам. Ролята на Копелиус, който създава нещо ново, определено подхожда на Иван Карнаухов, балетмайстор и асистент режисьор на двете коледни балетни премиери във Варна „Спящата красавица“ и „Копелия“.
Последен въпрос към този комичен балет, кога на съвременните мъже им се привиждат кукли?
Труден въпрос. Но в нашия случай, Франц и Копелия са в една ранна младежка възраст, все още незрели, повърхностни, дори някак глупави. Всичко около тях им се струва забавно, леко и лесно постижимо. В този смисъл трябва да тълкуваме и интереса на Франц към тайнствената девойка, която макар и толкова красива, се появява само на балкона и никога не излиза на улицата. Любопитството да разгадае тайната й не му дава мира. Това поведение говори за присъщите на младостта наивност и романтизъм, които по-късно загубваме по пътя. За съжаление.
2, 16 декември, 19.00, Основна сцена
КОПЕЛИЯ – ПРЕМИЕРА
- С подкрепата на Фонд Култура при Община Варна
Балет в две действия с пролог и епилог по музика на Лео Делиб. Либрето проф. Генадий Малхасянц по разказа „Пясъчният човек“ на Ернст Хофман. Хореографска редакция на Държавния театър за опера и балет Красноярск. Асистент хореограф Иван Карнаухов. Сценография и костюми Лора Маринова. Солисти от Държавния театър за опера и балет в Красноярск, Русия и Държавна опера Варна. В ролите: Сванилда, девойка – Нерея Асторя, Варна; Франц, неин годеник – Марко ди Салво, Варна; Копелиус, мим, майстор на кукли – Иван Карнаухов, Красноярск и Николай Димитров');return false;" onmouseout="hideToolTip()">Николай Димитров, Варна; Копелия, кукла - Мариами Кулошвили, Красноярск; Фея – Силвия Христова, Варна; Зора – Анастасия Белоногова, Красноярск и др. Репетитори - Светлана Тоншева, Варна; Александър Матус-Марчук, Красноярск. Корепетитор на балета Мариела Чанкова. Помощник режисьор Елиана Кръстева.
всички новини от Държавна опера - Варна »
профил на Държавна опера - Варна »
всички новини февруари 2020 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК