100 години от началото на професионалната оперета в България
29.01.2018
На 10 и 11 февруари 2018 година в Музикалният театър чества 100 години от първия оперетен спектакъл в България. С премиерата на оперетата „Маркиз Бонели” от Делингер на 10 февруари 1918 година в София трупата на Ангел Сладкаров поставя началото на професионалната оперета у нас.
На 10-ти февруари, събота, от 19 часа в Музикалния театър ще има тържество- концерт, с което ще отбележим нашия празник. На него ще прозвучат откъси от емблематични оперети и мюзикъли, поставяни през годините на сцената на Музикалния театър. Наред с „Цигански барон” на Щраус, „Веселата вдовица” на Лехар и „Царицата на чардаша” на Калман публиката ще се наслади и на изпълнения от мюзикълите „Котки” на Андрю Лойд Уебър, „Целуни ме, Кейт” на Кол Портър, и „Българи от старо време” на Асен Карастоянов.
Сред публиката ще присъстват представители на държавни и културни институции, доайени на оперетата и бивши артисти на театъра.
На 11-ти февруари, неделя, от 14 часа - в централното фоайе на Музикалния театър ще бъде открита гранитна плоча в памет на Ангел Сладкаров /1892 – 1977 год./, бащата на професионалния оперетен жанр в България. Над плочата ще бъде поставен портрет на Сладкаров, нарисуван от художника Павел Митков. Ще бъде представена и книгата „Мемоарите на Ангел Сладкаров”.
Вечерта от 17 часа солистите, хорът, балетът и оркестърът на Музикалния театър ще изпълнят оперетата на Щраус „Цигански барон” в памет на Ангел Сладкаров, където той е изиграл една от емблематичните си роли като солист.
ИСТОРИЧЕСКА СПРАВКА
Професионалното начало на оперетата у нас и нейната рождена дата е 10 февруари 1918 година, когато Ангел Сладкаров, бивш солист на Шуменската оперетна дружба, събира музиканти и артисти в Първа частна професионална оперетна трупа и поставя виенската оперета „Маркиз Бонели” от Рудолф Делингер . Ангел Сладкаров е трябвало да промени по-пикантните сцени, за да не скандализират тогавашните патриархални нрави. Сменил и оригиналното заглавие на оперетата, което било „Шансонетката” /на градски жаргон по онова време „шансонетка” означавало „лека жена”/.
Според публикациите от тогавашната преса, публиката изразила възторга си с нескончаеми аплаузи и гледала всичките десет представления на оперетата „Маркиз Бонели” при пълен салон в залата на тогавашното кино „Одеон”, което разполагало с 800 места. В зората на оперетния жанр у нас Ангел Сладкаров е не само солист-изпълнител, но и мениджър на театъра и преводач на текстовете на немските оперети. Той създава няколко частни оперетни трупи и в провинцията преди да дойде в София.
На 5-ти декември същата 1918 година се открива столичния професионален оперетен театър – Свободен театър. Той вдига завеса с абсолютния шедьовър на нововиенската оперета „Царицата на чардаша” на Калман. След тази прочута премиера новият за България жанр категорично и безапелационно се налага у нас, за да изживее своето златно десетилетие през 30-те години на миналия век.
В тези години – периодът между двете световни войни – на сцената се налага и така нареченото „златно поколение оперетни артисти” – Мими Балканска, Ангел Сладкаров, Асен Русков, Тинка Краева и много други. Най-ярко сред тях се открояват Мими Балканска и Асен Русков, които още приживе се превръщат в легенда и в национална емблема на лиричното и комично лице на оперетния жанр.
След 1918 година до Втората световна война в България е имало девет частни оперетни театъра. За разлика от Народния театър и Операта /тогавашната Оперетна дружба/, които са били подпомагани от държавата – оперетните театри са били изцяло частна инициатива без никаква помощ от държавата. В онези години в София, която е наброявала 250 хиляди души, винаги е имало по два частни оперетни театъра, които са изнасяли представления при пълни зали.
През 1947 година, когато идва новата власт, частните театри се одържавяват в Народна оперета. Част от класическите оперети са в разрез с новата идеология и са обявени за упадъчни и дребнобуржоазни. Делото на бащата на оперетата Ангел Сладкаров е обречено на забрава. 100 години по-късно националната ни оперета отдава почит на основоположника на професионалния оперетен жанр в България.
всички новини от Държавен музикален и балетен център - София »
профил на Държавен музикален и балетен център - София »
всички новини септември 2020 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК