„Стабат Матер” от Перголези на Разпети Петък в зала Филхармония-Русе
07.04.2015
На 10 април, Разпети Петък, от 19.00 часа в зала Филхармония, ще прозвучи сакралната творба на Джовани Батиста Перголези „Стабат Матер”. Вълнуващото произведение на италианския гений ще ни помогне да съпреживеем страданието на Божията майка в изпълнение на камерен оркестър на Държавна опера-Русе и хор „Дунавски звуци” под диригентството на Роберто Рега. Хормайстор Стелияна Димитрова. Соловите партии ще изпълнят Владислава Гарвалова и Андреана Николова.
“ Stabat Mater” /1736 г./ е една от знаменитите религиозни творби на Джовани Батиста Перголези за сопран, алт, хор и оркестър. Творбата въздейства по неподражаем начин със своето интимно и трогателно звучене и дълбоко прочувствени текстове.
Джовани Батиста Перголези е италиански композитор, цигулар и органист.
Роден е в Йези през 1710 г., където изучава музика до преместването си в Неапол през 1725 г. По-голямата част от живота си работи при благородниците в града.
Перголези написва повече от 10 опери и няколко интермедии, като най-популярни са "Слугинята-господарка", която първоначално е била сценка в антракта на неговата опера-серия "Гордият пленник", а после той я допълва и я прави самостоятелна опера и "Ливиета и Траколо", с което се причислява към най-значимите италиански композитори в този стил. С написването на "Слугинята господарка", която рязко се отличава от всички подобни произведения, създадени дотогава, става основоположник на т. нар. опера-буфа или опера-комедия. Композира и доста сакрални творби, като най-известното му произведение е „Стабат матер”.
През 1735 Джовани Батиста Перголези, едва двадесет и пет годишен, но вече добре познат най-вече със своите опери, драстично променя своя начин на живот. От Неапол, където основно живее и твори, той се премества в малкото градче Поцуоли, разположено наблизо. Основната причина за преместването му е неговото заболяване от туберкулоза. Перголези се обръща към религиозната музика и написва и „Стабат матер“. Над „Стабат матер“ работи буквално до последните дни от живота си. Недоволен от написаното, композиторът внася нови и нови промени върху партитурата, докато смъртта не го принуждава да спре. Датата на първото представяне на „Стабат матер“ е неизвестна. Като всеки истински иновативен продукт, „Стабат матер“ от Перголези не се признава веднага. Дори известният по това време Падре Мартини /голям музикален учен от XVIII век/ не успява да оцени произведението: „Стабат матер“ от Перголези съдържа твърде много пасажи, които по-скоро са подходящи за всяка комична опера, отколкото за тъжна песен.." Всъщност, такива критики са преследвали всички велики автори на религиозни творби от Бах до Верди.
Stabat Mater Dolorosa - «Скърбящата майка" е една от средновековните секвенции - /религиозни песнопения, които се изпълняват по време на католическата литургия след „Алелуя”, преди четенето на Евангелието/. За автор на латинската поема, описваща страданията на Дева Мария в подножието на кръста на Голгота, се счита Якопоне да Тоди (периодът на живота му не е добре установен, роден е между 1228 и 1236 година, твърди се, че е починал през 1306), адвокат, според други източници францискански монах от италианския град Тоди. Текстовете на „Стабат матер“ влизат в едноименните творби на най-великите композитори на своето време /от XV до XXвек/ - Палестрина, Хайдн, Шуберт, Росини, Лист, Верди, Дворжак, Пендерецки и др. Въпреки че играе съществена роля в католическото богослужение, днес „Стабат матер“ се споменава най-вече във връзка с музикалните произведения, написани по този текст.
Диригентът
Пианист, хормайстор и диригент Роберто Рега е роден през 1970 г. в Пескара (Италия), където получава диплома по пиано в Консерваторията "Л. Д'Анунцио". Между 1991 и 1996 г. той специализира при Виктор Мерджанов, професор в Московската консерватория. Паралелно учи композиция при Маестро Аландия и „Информационни технологии” в Университета „Аквила”. Прекъсва обучението си по компютърни науки, за да довърши музикалното си образование и формиране.
От 12-годишна възраст Роберто Рега участва успешно като пианист в редица международни конкурси, на които е лауреат или финалист. Изявява се като солист-пианист с различни камерни и симфонични оркестри в Италия, Полша, Русия, Франция, Египет, Швейцария и Холандия.
През 1997 г. Роберто Рега напуска Италия и е ангажиран като пианист в Гранд театър -Женева и Парижката опера. През 2002 г. неговата интерпретация на шопеновия Първи концерт му донася първа награда за виртуозно изпълнение – завършва с отличие в класа на Доминик Вебер в Консерваторията на Сион (Швейцария). Следва наградата на публиката на Обществото на изкуствата в Женева, участва на турне с балета на Гранд театър -Женева в оперните театри на Женева, Кайро, Александрия и Монпелие.
От 2007 г. започва да учи хорово и оркестрово дирижиране в Консерваторията "Джузепе Верди" в Торино, която завършва с отличие и в двете специалности.
В Женева е хормайстор на хор Gospel Spirit и пианист и хормайстор на женския хор Arte Musica /повече от 10 години/. През 2011 поема хор Laudate на Лозана Дирижира Оркестъра на Терни, оркестъра и хора на Консерваторията на Торино, Симфоничния оркестър на Мон Блан, Garden Musical - Гренобъл, Младежкия оркестър Виртуозите на Ню Йорк и др. В Русе талантливият музикант в продължение на повече от година натрупва завиден професионален опит като диригент – дирижира успешно сериозни големи оперни заглавия, кантатно-ораториални творби и симфонични концерти.
Солистите
Андреана Николова е солистка на Държавна опера-Русе. Започва да се занимава с пеене докато учи в училището за европейски езици „Св Константин-Кирил Философ“ в Русе. Продължава образованието си в Държавната музикална академия „Проф. П. Владигеров“ в София и още докато е студентка е забелязана и гостува в постановки на български и чуждестранни оперни сцени. Първата ѝ роля е на Улрика от „Бал с маски“ на Верди на сцената на Русенската опера.
Специализира в майсторските класове на Норман Шетлер, Александрина Милчева, Оливера Милякович, работи с Гена Димитрова. Участва в концерти и спектакли в страната и чужбина – Залцбург, Цюрих, Страсбург, Солотурн, Букурещ, Атина и др. Има участие в запис на Национална Опера - София под диригентството на Найден Тодоров. Андреана Николова е стипендиант на австрийската фондация Музиктеатър - Виена в Софийска Национална Опера.
Лауреат е на националните конкурси: „Пълдин“ – I награда, „Гена Димитрова“ – I награда, „Светослав Обретенов“ – II награда, „Парашкев Хаджиев“ – II награда, както и на международните конкурси: „Феручо Талявини“ (Австрия) - I награда и наградата на австрийската критика, „Ирис Адами Корадети“ (Италия) - III награда, „Борис Христов“ – III награда и наградата на публиката.
В репертоара й са централните мецосопранови партии от оперите „Дон Карлос“, „Аида“, „Трубадур“, „Бал с маски”, „Риголето”, „Фалстаф” на Верди, „Кармен” на Бизе, „Капулети и Монтеки“ на Белини и др. Предпочитана изпълнителка на кантатно-ораториални творби, в репертоара й се четат Реквием на Моцарт и Верди, „Меса Солемнис” от Бетовен, „Стабат Матер” на Перголези, Симфония №2 и „Странстващият калфа” на Малер, „Въоръженият човек” на Дженкинс и др. Има записи в БНР и БНТ.
Владислава Гарвалова завършва ДМА”Панчо Владигеров”- София през 2003 година при доц. Ирена Бръмбарова със специалност класическо пеене.Участва в майсторските класове на проф.Мария Слатинару-Нистор/2002/ и Гена Димитрова/2004/. През 2005г. печели стипендия за специализация в Академия „Борис Христов” в Рим при Мирела Паруто, която я кани за още един тримесечен курс в Рим през 2008г. Носител е на втора награда от Международния Конкурс "Франц Шуберт" 2009 и на Националния конкурс "Светослав Обретенов" 2002 - награда на публиката.
Владислава Гарвалова дебютира на родна сцена/Русе/ в „Дон Жуан" на Моцарт с ролята на Дона Елвира /април 2006/, след което постъпва в солистичния състав на Русенска опера. Същата година изпълнява и ролята на Графинята в „Сватабта на Фигаро” /септември 2006/. Следват Мими от „Бохеми”на Пучини, Микаела от „Кармен” на Бизе, Реквием на Форе, Елизабет от „Дон Карлос” на Верди - с тази роля Владислава Гарвалова дебютира и на международна сцена в гр.Брашов /Румъния/, Татяна от "Евгени Онегин" на Чайковски, Аида от"Аида" на Верди, Леонора от "Трубадур", Реквием на Верди и Моцарт, Амелия от „Бал с маски” на Верди, Дездемона от „Отело” на Верди и др.
В репертоара на певицата влизат още ролите на Неда от „Палячи” на Леонкавало, Манон Леско и Тоска на Пучини, Антония от „Хофманови разкази” на Офенбах, Норма от едноименната опера на Белини, има богат кантатно-ораториален репертоар.
Владислава Гарвалова и Андреана Николова
всички новини от Държавна опера - Русе »
профил на Държавна опера - Русе »
всички новини април 2024 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК