Премиера на „OТЕЛО” от Джузепе Верди на 2 август
23.07.2014
Със световноизвестния италиански тенор ФРАНЧЕСКО МЕДДА
Опера в Летния театър – Варна 2014 представят ТМПЦ – Държавна Опера Варна, Община Варна и Дворец на културата и спорта, в подкрепа на кандидатурата на Варна за европейска културна столица 2019. Генерален спонсор Алфа Банк, медийни партньори БНР – Радио Варна, ТВ и в. „Черно море”, БНТ 2-Варна, Дарик Радио Варна, в. „Народно дело”, www.petel.bg, www.moreto.net, www.dnesplus.bg; www.varnautre.bg, www.novavarna.net . Специални партньори Casta Diva, Viva la Musica, www.eventsinbulgaria.com
На 2 август от 21 часа публиката на ММФ „Варненско лято” ще види в Опера в Летния театър новата премиерна постановка на Вердиевия шедьовър „Отело”. Тя е резултат от партньорството както между Държавна опера Варна и оперните театри във френските градове Лимож и Реймс, така и с режисьорката Емануел Кордолиани, която преди време постави за пръв път в България на варненска сцена операта „Граф Ори” от Росини. Премиерата на „Отело” отразява също творческите контакти с италианския диригент Стефано Сегедони, който след успешните постановки на „Севилският бръснар” и „Фалстаф” във Варна, сега е диригент-постановчик и на „Отело”. Сценографията е дело на Алис Лалуа и Емили Руа, костюмите - на Жули Скобелцин (Франция). Диригент на хора Стефан Бояджиев. За премиерата на 2 август е поканен световноизвестният италиански тенор Франческо Медда, който ще гастролира за пръв път в България, при това с любимата си роля – Отело. Водещото сопрано на Софийска опера и балет Радостина Николаева ще му партнира като Дездемона, Яго ще изпълни изтъкнатият баритон Пламен Димитров, солист на Държавна опера Варна, а Касио ще бъде френският тенор Жером Били.
В историята на Варненската опера това е четвърта постановка на „Отело” след сценичните версии от 1967, 1977 и 1995 г.
Джузепе Верди композира „Отело” в продължение на 5 години. От една страна, това се дължи на напредналата му възраст, а от друга – на преклонението му пред гения на Шекспир. Либретото на младия Ариго Бойто се оценява като идеалният текст за опера, върху който Верди развива блестяща музикална драматургия с ярки образи. Премиерата на „Отело” на 5 февруари 1887 г. в Миланската „Ла Скала” предизвиква истински фурор. Според някои музикални критици „Отело” е връх както в товрчеството на Верди, така и в цялата италианска опера от ІІ половина на XIX век.
Франческо Медда (Италия) – тенор
Франческо Медда изучва пиано и китара в Каляри и в консерваторията „Луиджи Керубини” във Флоренция, дипломира се в Академия „Джузепе Верди” на фондация „Тосканини” в Парма. Негови преподаватели са великите тенори Франко Корели, Джани Раймонди и Карло Бергонци. Отличен е с първа награда на конкурсите Di Stefano Competition, Teatro Comunale di Modena Competition и Amici del Loggione della Scala.
Започва кариерата си като артист на Akroama Companies. След първоначалните си изяви като баритон, се преориентира към теноровата палитра. През 2006 г. дебютира с огромен успех на Международния фестивал в Сан Марино като Каварадоси в „Тоска” и като Отело в „Отело” на сцената на Teatro Magnani във Фиденца. Работи с най-големите съвременни диригенти като Рикардо Шайи, Гандолфи, Белучи и режисьори като Дзефирели, Колонелли, Де Томази и други.
Жъне успехи на най-престижните фестивали и световни сцени, сред които Миланската скала, La fenice di Venezia, оперните театри в Токио, Осака, Кайро, Тороно, Буенос Айрес, Толедо, също в Русия и т.н. Репертоарът му включа Радамес в „Аида”, Отело в „Отело”, Манрико в „Трубадур”, Канио в „Палячи”, Туриду в „Селска чест”, Самсон в „Самсон и Далила”, Каварадоси в „Тоска”, Дон Хозе в „Кармен”, Андре Шение в „Андре Шение”, Калаф в „Турандот”, Пинкертон в „Мадам Бътерфлай” и др.
Отело или трудността да се интегрираш
Интервю на Виолета Тончева с известния италиански тенор Франческо Медда
Маестро Медда, Отело е една от коронните Ви роли, но може ли да кажете, че знаете всичко за своя герой? Кой е Отело за Вас?
За мен образът на Отело е свързан с темата за интеграцията и трудността да се впишеш в различни общества и цивилизации. Това понякога създава комплекси и провокира неадекватно поведение от страна на силните личности, какъвто е главнокомандващият на венецианския флот, мавърът Отело. Отело се опасява, че не разбира достатъчно добре особения свят на венецианския двор и оттам идват страховете му, че няма да се впише в аристократичното общество. От друга страна при интерпретацията на всеки образ певецът неминуемо се влияе от собствения си опит, така че от житейските натрупвания зависи доколко артистът ще проникне в характера на персонажа.
Как се подготвяте за ролята? Как постигате баланса между певческо и артистично майсторство?
Всъщност аз се запознах най-напред с Яго и известно време пеех неговата баритонова партия. Първият ми подход към Яго беше да му припиша всички възможни злини, за да изоблича коварството му спрямо Отело. Яго се представя за най-добрия приятел на Отело, а всъщност е най-големият му враг. Верди специално е настоявал пред сценографа Доменико Морели да изобрази Яго като много приближен до Отело, като изповедник, комуто мавърът напълно се доверява. Т.е. трагичните събития, които се случват в „Отело”, не са защото Отело е наивен, а защото Яго изглежда напълно благонадежден. В тази посока развивам образа на Отело.
Що се отнася до баланса между музика и актьорство, като композитор Верди винаги е имал предвид пеещия актьор, и винаги е разбирал музиката като функция на театъра.
В съвременния оперен театър режисурата или дори сценографията доминират понякога над музикалните компоненти. Вие как се чувствате в класически и модерни оперни продукции? Различно ли е усещането?
За мен подобни разлики нямат особено значение. Когато сме на сцената, ние трябва да разкажем някаква история и да въвлечем в нея зрителя. Ако се получи, това означава, че сме успели да предадем замисъла, чувството. В противен случай ще сме се провалили. Зa мен това е същественото, а не дали става дума за класическа или модерна сценография.
Какво е мнението Ви за интерпретацията на „Отело” от режисьорката Емануел Кордолиани?
В началото на постановката Емануел Кордолиани цитира пролога на Хенри V, за да провокира публиката, да я накара да освободи въображението си и да се отдаде на повествованието без предразсъдъци. Вярвам, че ние като екип ще вложим най-доброто от себе си, за да предадем ясно посланието на творбата.
Имали ли сте творчески срещи с български оперни певци? Познавате ли Радостина Николаева – Вашата Дездемона?
Имах шанса да работя заедно с Гена Димитрова в една представителна продукция за Театъра на Монте Карло и съм запазил прекрасни спомени за нея като изключителна личност и певица. Радвам се, че ще пея сега с Радостина Николаева. Всички български певци, с които съм се срещал в творческата си кариера, са много талантливи.
Какво знаете за Варна?
Знам, че като домакин на Международния балетен конкурс Варна посреща най-добрите балетисти в света. Щастлив съм, че ще имам възможността да представя моята най-любима роля в град, дал на света толкова много артисти.
всички новини от Държавна опера - Варна »
профил на Държавна опера - Варна »
всички новини юли 2014 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК