„Набуко“ – „лети мисъл на златни криле“ на 9 май в държавна опера-Стара Загора
07.05.2014
Орлин Горанов, Ивайло Джуров, Крум Гълъбов, Елена Баръмова, Даниела Дякова ще видите на 9 май от 19 часа в „Набуко“ на сцената на Държавна опера-Стара Загора. Зрителите ще се насладят на прекрасните солисти, хор и оркестър броени дни преди гостуването на състава на сцената на Зала 1 в Националния дворец на културата в рамките на 19-я Салон на изкуствата.
Диригент на „Набуко“ и в двата спектакъла през месец май е Маестро Стефан Линев. Участват още солистите на Държавна опера-Стара Загора Емилия Джурова, Борис Тасков, Петър Кунев, хор и оркестър на Държавна опера-Стара Загора.
На Старозагорска сцена първата премиера на „Набуко“ е на 17 май 1967 г. с диригент Веселин Ненов, режисьор Стоян Велев и художник Петър Русков, диригент на хора -Богдана Попова.Това е и първата постановка на тази опера извън столицата. Следват премиери през 1982, 1995, 1997, 2001 и 2006 г. Най-новата реализация на този спектакъл се случва през 2011 г., пролетта на 2011 г. Подготвя се специално за гастрол на състава в Белгия и Холандия – над 30 спектакъла са изиграни при изключителен успех в най-големите градове на тези държави. Хорът, оркестърът и солистите ни са бурно и многократно аплодирани. Специално за сцената на Старозагорска опера е направена художествена адаптация от Борис Стойнов и на 1 ноември 2011 г. е най-новата премиера на операта Набуко в Стара Загора.
За спектакъла са ушити 118 костюма за хористите, 22 костюма за 8-те солисти. Много от украшенията са донесени от Полша от сценографа и автор на костюмите Павел Добжицки – бижута, шапки, аксесоари, още пагони, офицерски знаци и др. за военните костюми. За сценографията са използвани над 5 тона желязо и други материали – за направата на огромните стълби, колоди и колонади, огради, зали и тн. Режисьор на спектакъла е германката Анете Лайстеншнайде . „Идеята ми е да покажа докъде може човек да деградира, щом е в плен на властолюбието и иска да е богоравен. Живеем във време, в което асоциацията от операта се препокрива в момента с държавниците, които, за да запазят властта си, унищожават собствения си народ. Останалото са чувства, любов и омраза, вяра, възмездие, всичко, което е било преди 200 години, когато е създавано произведението, което е и сега” – казва режисьора пред медиите преди премиерата през 2011 година.
В същата 2011 г. световноизвестният диригент Рикардо Мути превръща премиерата на „Набуко“ по случай честването на 150-та годишнина от обединението на Италия в безпрецедентен граждански акт: в Римската опера, в присъствието на Силвио Берлускони, Мути призовава зрителите да протестират срещу посегателствата върху културното наследство и изправя на крака цялата зала. Публиката запява заедно с артистите “Va pensiero”. Световната преса сравнява случилото се с магически момент в историята на Европа, тъй като „Културата поставя Политиката“ на колене.
„Набуко е безбожник и нравствената цел на темата, избрана от Верди, може да се приеме, че е заклеймяването на безбожието“. Затова цензурата на Негово апостолско величество императора на Австрия разрешава да се представи операта, но речите и действията на героите се въртят около главната тема: въстанието, борбата на потиснатия народ за извоюване на свободата. В театъра публиката открива номерата, които я изразяват и буйно ги аплодира. Ако истински творец на изкуството е онзи, който пее със сърцето на всички и затова отразява чувствата на съвременниците си, малцина могат да носят това звание по-заслужено от Верди.“
Премиерата на операта е на 9 март 1842 г. в Миланската Ла Скала.
„С тази опера може да се каже, че наистина започна моята артистична кариера“-ще заяви Верди“ /Карло Гати, „Верди“, изд.“Музика“,1988 г./На спектакъла присъства и Доницети, който след това възкликва възторжено: “Та той е истински гений!”. За своеобразната “набуковизация”, обхванала Милано след премиерата на операта четем в биографичното есе за Верди от Мекеле Лесона: “Тази вечер градът не заспа, а на следващия ден новият шедьовър беше основна тема на всички разговори. Името на Верди звучеше от всяка уста, дори моделиери и готвачи го използваха като изработваха шапки alla Verdi, шалове alla Verdi, и сосове alla Verdi. Между август и ноември 1842 г. „Набуко“ е представена 57 вечери, число, което не е било достигнато дотогава в Ла Скала от нито една друга опера.
Държавна опера Стара Загора
Елена Баръмова и Орлин Горанов
всички новини от Държавна опера Стара Загора »
профил на Държавна опера Стара Загора »
всички новини септември »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК