Театрални новини



Русенска филхармония представя "Въоръженият човек" - меса за мир от Карл Дженкинс

22.03.2014

Русенска филхармония представя
The Armed Man /”Въоръженият човек”/ е Меса, написана от уелския композитор Карл Дженкинс, подзаглавието е  "Меса за мир". Творбата е поръчана от музея Royal Armouries за тържествата по повод настъпването на 2000-та година и е посветена на жертвите на войната в Косово. Както War Requiem на Бенджамин Бритън, появил се преди нея, тя е по същество анти-военна и се базира на традиционната католическа меса, която Дженкинс комбинира с други източници -  главно на народната песен L' Homme armé от петнадесети век в първата и последната част. Тя е написана за хор със солисти и симфоничен оркестър. Гай Уилсън, тогава шеф на музея, подбира текстовете за месата.

В допълнение към основните текстове, типични за католическите меси, са включени цитати от други религиозни и исторически източници, включително на ислямската молитва, Библията и Махабхарата. В творбата има и текстове на писателите Ръдиард Киплинг, Алфред Тенисън и Санкичи Тоге, който е оцелял от бомбардировките над Хирошима, но умира след няколко години от левкемия.

Месата The Armed Man акцентира върху засилващата се опасност от война, преминава през моменти на размисъл, показва ужасите, които войната носи и завършва с надежда за мир в новото хилядолетие , когато "скръб, болка и смърт могат да бъдат преодолени".  Тя започва със зловещия звук от маршируващи крака, пискливите тонове на флейтата-пиколо и военен оркестър. Следва призивът за молитва и Kyrie , "да ни спаси от кървавия Човек", молитва за Божията помощ срещу враговете с редове от Псалмите. В различните части от сюитата се разкриват разтърсващи картини от страховитите поражения на войната, които се редуват със зловещата тишина на бойното поле. "Angry Flames" разкрива ужасяващите сцени след бомбардирането на Хирошима, следва откъс от Махабхарата , описващ ужаса и страданието на животните, които умират в огъня.  "По-добре мир" е финалът на месата, позовавайки се на твърдението на Ланселот и Гуиневир , че мирът е по-добре от войната и по текста от Библията : "Господ ще изтрие всяка сълза".
Премиерата на Месата The Armed Man е в Кралския Албърт Хол в Лондон на 25 април 2000 г. с участието на Националния младежки хор на Великобритания и Националния Симфоничен оркестър, Джулиян Лойд Уебър – соло виолончело.
В България за първи път „Въоръженият човек” бе изпълнена на 27 септември 2013 година в Русе под диригентството на Жан-Ив Годен /Франция/ с участието на Русенска филхармония, хор Дунавски звуци с хормайстор Стелияна Димитрова и солистите Андреана Николова, Владислава Гарвалова, Александър Баранов, Момчил Миланов.


БИОГРАФИИ

ЛЮДМИЛ АНГЕЛОВ е роден във Варна. Пианистът завършва Националната музикална академия “Панчо Владигеров” в София. Негови учители са Виктория Спасова, Людмила Стоянова и феноменалният пианист и педагог Константин Станкович.
 Людмил Ангелов е отличен с награди от международни конкурси, в това число “Виртуози на клавирната музика” (Чехия, 1973), Сенигалия (Италия, 1976), “Фредерик Шопен” (Полша, 1985), Международен конкурс Палм Бийч (САЩ, 1990) Piano Masters (Монте Карло, 1994) и World Piano Masters Tour (Франция, 1997).
Популярен в цяла Европа, САЩ, Южна Америка, Хонг Конг, Корея и Тайван, Людмил Ангелов е изнасял рецитали, концерти c камерна музика и е солирал с всички български и с много реномирани чуждестранни оркестри, под диригентството на музиканти от ранга на Лорънс Фостър, Джеймс де Прист, Жан-Бернар Помие, Maрк Aндре, Фьодор Глушченко, Джордж Пехливанян, Жoзeп Понс, Педро Халфтер, Енрике Гарсия Асeнсио, Руслан Райчев, Михаил Ангелов, Емил Табаков, Георги Димитров, Владимир Гяуров, Росен Миланов и др.
През сезона 1987/1988 Людмил Ангелов представя събраните творби на Шопен за пиано в цикъл от дванадесет рецитала. За това уникално събитие той получава отличието “Млад музикант на годината” в България. Участвал е и в някои от най-значимите Шопенови фестивали. През 1999 изпълнява с огромен успех Интеграла с музика на  Шопен в Мадрид и други градове в Испания.
Дебютният му рецитал в Ню Йорк е през 1990 в Линкълн Център. Свирил е също така и в залите на Берлинската филхармония, “Плейел” и “Гаво” в Париж, “Херкулес” в Мюнхен, “Концертгебау” в Амстердам, Операта в Монте Карло, “Брукнерхаус” в Линц, “Аудиторио Насионал” в Мадрид, “Аудитори” в Барселона, “Палау” във Валенсия, концертните зали на Московската и Миланската консерватория, Двореца на музиката в Атина, KBS в Сеул и др.
Людмил Ангелов живее в Испания, където е основател и понастоящем артистичен директор на Международния музикален фестивал в Толедо.
Сред неговите изяви през 2000 най-успешни са рециталите му на Международния клавирен фестивал La Roque d’Anthéron във Франция и на Международния Шопенов Фестивал във Варшава. През 2002 Людмил Ангелов дебютира на Фестивала в Нюпорт (САЩ).
Пианистът има записи за RСА, Gega new, France Classique, Pentatone, Danacord. Изпълненията му се излъчват от радио и телевизионни канали в България, Франция, Великобритания, Испания, Полша, Унгария, САЩ, Аржентина и Корея. Компактдискът му с Ронда и Вариации на Шопен е награден от Международния Шопенов институт във Варшава с “Grand Prix du Disque Chopin”.
През 2006 Людмил Ангелов реализира няколко световни премиери на произведения от Николай Капустин на Международния музикален фестивал в Толедо. През същата година осъществява заедно с цигуларя Веско Ешкенази интегралното изпълнение на Моцартовите сонати за пиано и цигулка в Хихон, Толедо и Мадрид. Най-новият компактдиск на пианиста издаден от Gega New включва “Испански танци” от Енрике Гранадос.
През сезона 2009/2010 Л. Ангелов осъществи няколко изключително успешни проекта – Интеграл от 6 концерта с музика на Шопен в Испания и България, концерти в Белгия, Италия, Франция, Германия, Полша, Сърбия, Словения, Южна Корея и САЩ, както и запис на 5-те клавирни концерта на Панчо Владигеров за английската компания Toccata Classics.
Людмил Ангелов е носител на наградата „Аполон Токсофорос” на фондация Аполония и е член-кореспондент на Кралската академия на изкуствата в Толедо.

НАЙДЕН ТОДОРОВ е сред най-ярките представители на български музиканти от младата генерация. В края на 2012 г. той печели наградата на публиката „Кристална лира” за 2012 г. За националната премиера на операта „Нос“ от Шостакович (втора лира за диригента, след присъдената през 2005 г. за изпълнението на втора симфония от Малер със Софийската филхармония).
Диригентския си дебют прави на 16 години като ученик в Музикалното училище „Добрин Петков” в Пловдив, където създава Младежки оркестър „Пловдив”. От 1993 е студент на проф. Карл Остерайхер и проф. Урош Лайович във Виенския университет за музика, който завършва като бакалавър през 1996. През 1996-1997 е поканен от фондация Бърнстейн, Йерусалим, на специализация в Израел и там работи с Менди Родан - диригент на Израелската филхармония. През 2001 получава магистърска степен като диригент в Нов български университет, в който през 2013 се дипломира и като мениджър в областта на културата. През 2003-2004 специализира и в Челси университет, Великобритания.
От сезон 2004-2005 той е постоянен гост-диригент на Софийската филхармония, а от сезон 2005/2006 е директор на Държавна опера - Русе. Работи с различни оркестри в България и чужбина. Участва и в десетки международни фестивали България, Австрия, Германия, Словакия, САЩ.
Получава множество награди от наши и международни конкурси, както и награди от Словашкия музикален фонд, Ротари клуб-Виена, фондация Боргезе, наградата „София” за постановката на операта „Фауст” с Националната опера и балет, „Златно петолиние” за принос към развитието на българската музика, „Златна книга“ съвместно с Русенската опера за принос в развитието на българската култура, наградата на фондация „Джордж Уохтер”, наградата „Пловдив“ 2010 и др. През 1998-1999 Найден Тодоров е избран между повече от 150 кандидати за постоянен диригент на Северно-Израелския симфоничен оркестър в Хайфа. Същата година е поканен за артистичен съветник на Международния камерен фестивал в Лос Анжелис.
От 2001 година Найден Тодоров е предпочитан диригент от примата Райна Кабаиванска, с която има съвместни изяви всяка година, работи многократно с певци като Анна Томова-Синова, Самюел Рейми, Никола Гюзелев, Марио Маланини, Мишел Крайдер, Йорг Шнайдер и др. Също е предпочитан диригент от известния рок-музикант от Дийп Пърпъл - Джон Лорд, част от концертите с който сча издадени на CD и DVD.
Найден Тодоров е осъществил многобройни записи за различни радио и телевизионни станции в България и чужбина - участва в над 130 компактдиска, издадени в Австрия, Великобритания, Дания, Израел, САЩ и Унгария. През последните години работи активно със звукозаписните компании Naxos, MMO, R-Music, Hungaroton, Danacord, Balkanton и импресарските агенции Melos, M-Art и Columbia Artists Management.
През месец март 2013 година Найден Тодоров е избран за „Музикант на годината“ от слушателите на Българското Национално Радио.
„Най-интересното в този спектакъл бе звукът, идващ от оркестъра, дирижиран от Найден Тодоров” - отбелязва „The Wichita Eagle” през март 2005 за постановка на «Аида» от Верди. А „Solothurner Zeitun” (юли 2005) по повод постановката на „Фауст” от Гуно пише: „Найден Тодоров умее да нюансира колорита на партитурата и с фина четка изящно да рисува кулминациите на галеща звукова чувственост и дълбоко прочувствена мелодика. Българинът диша с певците, нищо не пропуска, нищо не преувеличава и не разкрасява. Музикант до мозъка на костите, чиито хармонични и плавни движения омагьосват акустично и визуално.”
Солистите

Даниела Караиванова завършва Държавната музикална академия „П. Владигеров“ в София в класа на Мария Белчева.  През периода от 2001 до 2006 година е солист в СОД „Маестро Георги Атанасов“- гр. Пазарджик. От 2006г. е солистка на Държавна опера-Русе. Репертоарът и включва Сузана от „Сватбата на Фигаро“, Памина от „Вълшебната флейта“, Церлина от „Дон Жуан“, Деспина от „Така правят всички …“ на Моцарт, Норина от „Дон Паскуале“, Адина от „Любовен елексир“ на Доницети, Жулиета от „Монтеки и Капулети“ на Белини, Лейла от „Ловци на бисери“, Джилда от „Риголето“, Виолета от „Травиата“, Мюзета от „Бохеми“ и много други. През 2006-2007 е стипендиант към CEE Musikteatre, под патронажа на Staatsoper Vienna. Участвала е в майсторския клас на Paul Weigold, диригент в Staatsoper Vienna.

АНДРЕАНА НИКОЛОВА е солистка на Държавна опера-Русе. Завършва Държавната музикална академия „П. Владигеров“ в София. Още като студентка печели първите си награди от конкурси, дебютира в постановки на български и чуждестранни оперни сцени. Първата ѝ роля е на Улрика от „Бал с маски“ на Верди, с която дебютира на сцената на Русенската опера. Участва в майсторските класове на Норман Шетлер, Александрина Милчева, Оливера Милякович и работи известно време с Гена Димитрова. Успешно се представя в концерти и спектакли в страната и чужбина – Залцбург, Цюрих, Страсбург, Солотурн, Букурещ, Атина и др. Андреана Николова е стипендиант на австрийската фондация Музиктеатър - Виена в Софийска Национална Опера. Лауреат е на националните конкурси: „Пълдин“ – I награда, „Гена Димитрова“ – I награда, „Светослав Обретенов“ – II награда, „Парашкев Хаджиев“ – II награда, както и на международните конкурси: „Феручо Талявини“ (Австрия) - I награда и наградата на австрийската критика, „Ирис Адами Корадети“ (Италия) - III награда, „Борис Христов“ – III награда и наградата на публиката. Андреана Николова има богат репертоар, който включва ролите на Принцеса Еболи („Дон Карлос“, Верди), Амнерис („Аида“, Верди), Азучена („Трубадур“, Верди), Кармен от едноименната опера на Бизе, Ромео („Капулети и Монтеки“ на Белини), Мисис Куикли от „Фалстаф” на Верди, мецосопрановите партии от кантатно-ораториални творби на композитори от различни стилове и епохи..

АЛЕКСАНДЪР БАРАНОВ е роден в Русе. Завършил е Музикалното училище „Проф. Веселин Стоянов” със специалност кларинет. След това учи  “Музикална педагогика”  във ВТУ”Св.Св Кирил и Методий” -.Велико Търново, работи като артист-оркестрант в ДМДТ ”К. Кисимов”. Завършва оперно пеене в НБУ София. Участва в постановки на НБУ съвместно с ОФД – Русе и Държавна Опера – Стара Загора:  “Вълшебната флейта” , “Така правят всички” , “Мадам Бътерфлай” , “Сватбата на Фигаро” , “Любовен еликсир”. Като солист на Държавна опера-Русе се изявява в лиричния теноров оперен репертоар, като и изпълнява солови тенорови партии в различни кантатно-ораториални творби.

МОМЧИЛ МИЛАНОВ е солист на Държавна опера- Русе от 2006 година. Репертоарът му включва роли от централния басов репертоар, като Фигаро от „Сватбата на Фигаро“, Лепорело от  „Дон Жуан“ от В.А.Моцарт, Базилио от  „Севилският бръснар“ на Росини, Дулкамара от „Любовен елексир“, Раймондо от „Лучия ди Ламермур“ на Доницети, Колин от „ Бохеми“, Банко от „Макбет“, Ферандо от  „Трубадур“, Спарафучил от  „Риголето“ на Верди и много други. Носител е на стипендии и лауреатски звания, от наши и международни конкурси - Първа награда на конкурса „ Георги Златев-Черкин”, Втора награда и специална награда на БНР на международния конкурс „ Франц Шуберт” 2007, Голямата награда на конкурса „ Марин Големинов”.

РУСЕНСКА ФИЛХАРМОНИЯ

Симфоничният оркестър на Русе е създаден на 2. Март 1919 година. В своя творчески път е натрупал богат репертоар - класически и съвременен. Традиция са премиерите с национално значение. Редица творби на Шостакович, Прокофиев, Г.Канчели, Хиндемит, Р.Щраус, П.Хаджиев, К.Илиев, Кр.Кюркчийски, К. Дженкинс се изпълняват за първи път в Русе. Оркестърът е работил с най-добрите български диригенти, както и с редица именити чуждестранни, сред които диригентите: Курт Мазур, Карло Цеки, Евгени Светланов, Валери Гергиев и други, и солистите: Светослав Рихтер, Рудолф Керер, И.Ойстрах, Леонид Коган, Р.Ричи, Владимир Спиваков, Франко Петраки, Робърт Коен и др.
Едно от паметните събития в историята на оркестъра е съвместната му работа с Дмитрий Шостакович и авторската премиера на неговия Втори клавирен концерт през 1958 година.
Оркестърът е инициатор и домакин на международния фестивал „Мартенски музикални дни” и на фестивала „Зимни музикални вечери”. Участник е в престижни национални и международни фестивали: „Софийски музикални седмици”, „Нова българска музика”, „Сиенски музикални седмици-Италия”, където оркестърът работи от 1984 до 1991 година с именити музиканти като Франко Ферара, Карло-Мария Джулини, Катя Ричарели, Борис Белкин, Юрий Башмет и др.
Оркестърът има редица международни турнета Германия, Полша, Австрия, Швейцария, Италия и Франция. Притежава записи в Златния фонд на БНР, БНТ и Берлинското радио, както и записи на грамофонни плочи и компактдискове.
След създаването на ОФД-Русе, а от 2010 – Държавна опера-Русе, съставът изпълнява новите си задачи на оперно-симфоничен оркестър с присъщото си високо художествено равнище. Поддържа и богат оперен репертоар. Участва с голям успех в оперните фестивали на о. Родос-Гърция; на о.Палма де Майорка, Испания, Солотурн, Швейцария, както и в редица европейски турнета в Германия, Белгия, Испания, Франция, Португалия.
През 2003г. оркестърът при ОФД-Русе е удостоен с наградата на СМТДБ - Кристална лира за концерта по повод откриването на МФ „Мартенски музикални дни” и за заключителния концерт по творби на Стравински.
 

ДАНИЕЛА КАРАИВАНОВА
ДАНИЕЛА КАРАИВАНОВА
ЛЮДМИЛ АНГЕЛОВ
ЛЮДМИЛ АНГЕЛОВ
НАЙДЕН ТОДОРОВ
НАЙДЕН ТОДОРОВ
АНДРЕАНА НИКОЛОВА
АНДРЕАНА НИКОЛОВА
АЛЕКСАНДЪР БАРАНОВ и МОМЧИЛ МИЛАНОВ
АЛЕКСАНДЪР БАРАНОВ и МОМЧИЛ МИЛАНОВ



всички новини от Държавна опера - Русе »

профил на Държавна опера - Русе »

всички новини март »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker