Концерт на Мариана Цветкова и Пламен Бейков по случай 100 години от рождението на Борис Христов
24.02.2014
100 години от рождението на Борис Христов
Концерт на МАРИАНА ЦВЕТКОВА И ПЛАМЕН БЕЙКОВ
На 5 март, от 19.00 часа в зала Филхармония ще се състои вълнуващ галаконцерт с посвещение към великия български бас Борис Христов. На 18 май се навършват 100 години от рождението на емблематичния за България глас, превърнал се в еталон и символ на голямата българска оперна певческа школа по света. В концерта ще участват световната оперна певица Мариана Цветкова и басът Пламен Бейков, хор „Дунавски звуци” и оркестърът на Държавна опера-Русе. На диригентския пулт ще застане австрийският диригент Антъни Арморе. В стилната програма на концерта ще прозвучат увертюри, арии и песни, дуети от Бетовен, Верди, Вагнер, Шостакович, Парашкев Хаджиев, Мусоргски и др.
Оперната прима Мариана Цветкова се връща винаги в своя роден град Русе с много трепет, емоция и радост и специално за русенската публика ще предложи истински вокални бисери от своя богат репертоар. Пламен Бейков ще се присъедини с изискано подбрани ефектни арии и песни за бас от различни стилове и епохи.
Сопраното Мариана Цветкова и басът Пламен Бейков са едни от последните ученици на прославения български оперен певец Борис Христов. Като съвсем млади певци те имат възможността да специализират в неговата Българска академия за изкуство и култура (Accademia Bulgara di Arte e Cultura) в Рим от средата на октомври 1990-та до края на април 1991-ва година.
Mариана Цветкова завършва Вокалния и Музикално-теоретичен факултети на Българската музикална академия през 1992, Вокалния факултет на Indiana University в класа на Мартина Аройо през 1997 и специализира в Рим в академията на Борис Христов за млади оперни певци през 1991. Дебютира на оперната сцена през 1991 в ролята на Ан Трулов в продукцията на Пламен Карталов на операта „The Rake’s progress” от Стравински на международните фестивали на Торино и Салерно.
Международната й кариера стартира с първото й предстаяне в Миланската Скала през 1999 в ролята на Мадалена от операта „Андре Шение”, последвана от „Ариадне от Наксос” на Рихард Щраус през 2000 под палката на Джузепе Синополи. Следват изяви в Мюнхенската държавна опера, Дойче Опер Берлин, Национален театър – Токио, Земпер Опер Дрезден, Национален театър-Рио де Жанейро, както и участия с Националния оркестър на Лион, оркестъра на Radio France, Софийска Филхармония и много други. Най-ярките роли, с които певицата се налага на родните и големи международни сцени са на Аида, Амелия от „Бал с маски”, Леонора от „Трубадур”, Елизабет от „Дон Карлос”, Турандот, Ариадне от “Ариадне от Наксос”, Брюнхилде от “Пръстенът на нибелунга”, Ортруд от „Лоенгрин”, Елизабет от „Танхойзер”, Тоска, Сантуца от „Селска чест”.
В Софийската опера дебютира през 1994 в ролята на Аида., a от 2010 година е в трупата на Национална опера, с участие в продукциите на тетралогията „ Пръстенът на нибелунга”, „Бал с маски”, „Турандот”, „Селска чест”, „Трубадур”, „Андреа Шение”, „Лоенгрин”.
Осъществила е записи към Deutsche Grammophon и Naxos Records. От 2010 година е гост- преподавател във Вокалния факултет на Католическия Университет в Южна Корея.
Сред наградите и отличията, на които е носителка са: Grand Prix на конкурса в Тулуза (1998), Лауреат на конкурса „Кралица Елизабет“ в Брюксел (1996), Втора награда на конкурса, провеждан от фондация Пучини в Ню Йорк (1999), награди от фондациите: „Олга Фораи“, „Герда Лиснер“ и „Съливан”. През 2013 получава Кристална Лира на Съюза на музикалните и танцови дейци в България за постижение в музикално-сценичните изкуства и ролята и на Брунхилде от „Залезът на боговете” в продукцията на Софийската национална опера.
Пламен Бейков специализира в Българската академия за изкуство и култура под главното педагогическо ръководство на Борис Христов (1990-91) и завършва оперно пеене в Кралския колеж за музика в Лондон (1993-97). Работи в класовете на италианското сопрано Грациела Шутти и английския бас-баритон Стивън Робъртс.
В следващото десетилетие певецът разработва респектиращ концертен репертоар, който включва камерни произведения от около 200 песни – творби на най-изявените европейски композитори от епохите на Барока, Класицизма, Романтизма и Новото време, също множество кантати, меси и оратории. Всички тях, редом с основните басови и някои бас-баритонови драматични и комични роли, певецът е изпълнявал в повечето европейски страни, в САЩ и Русия. Участвал е в продукции на националните оперни театри на България – София, Татарстан – Казан и Босна и Херцеговина – Сараево.
Сред най-престижните сцени са Auditorio Nacional – Мадрид, Palau de la Musica Catalana и Teatro Liceu – Барселона, Зала „Чайковски” и Зала „Светланов” в Международния дом на музиката – Москва, Голямата филхармонична зала – Санкт Петербург.
Решаващи в развитието на певеца остават срещите и работата с изявени творци като Генадий Рождественски, Джан Джаноти, Бойко Богданов, Марко Боеми, Найден Тодоров.
Записвал е за фонда на БНР и БНТ, както и за компаниите “Балкантон”, “Гега”, “Мега” и “Наксос”.
Мариана Цветкова и Борис Христов
всички новини от Държавна опера - Русе »
профил на Държавна опера - Русе »
всички новини април 2024 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК