Театрални новини



Двама талантливи музиканти от Софийска Филхармония ще разкажат истории с медни звуци. Интервю на Минчо Томанов и Баю Стаев

04.12.2013

Двама талантливи музиканти от Софийска Филхармония ще разкажат истории с медни звуци. Интервю на Минчо Томанов и Баю Стаев
Двама талантливи музиканти от Софийска Филхармония ще разкажат истории с медни звуци. "Приказки за тромбон и туба" ви въвличат в свят, населяван от животни и приказки създания, през който солистите ще ви водят заедно с чаровната актриса Сандра Петрова.

Кое е най-характерно за тромбона и тубата?

Минчо: Тромбонът е създаден през 15 век. Звученето му е тъмно, матово. Отличава се с това, че има цуг, а не пистони, като при валдхорна и тромпет. Тембърът му се доближава изключително до човешкия глас. Чайковски например е писал прекрасни произведения за тромбон. Инструментът се използва и в много жанрове музика.

Баю: Тубата е най-младият инструмент в семейството на медните духови инструменти, създаден в началото на 19 век от немския майстор Мориц. Точно затова за туба няма писана барокова или ренесансова музика. Инструментът се е появил от необходимост в оркестъра да има по-добра основа, той помага на контрабаса и фагота. Отличава се с това, че е най-богатият на обертонове меден духов инструмент. Първоначално е бил с много рязка и директна звучност, но Сакс, създадетелят на саксофоните, го усъвършенства, вкарва нови клапи и звукът става много по-мек и кадифен.

Откога свирите и се занимавате с музика?

М.: Приеха ме в музикалното училище в Русе в 4 клас с пиано, но бързо се отказах, защото изискваше дълги часове свирене. В общообразователното училище се загледах по тромбона в духовия оркестър и се ориентирах към него. И така в 8 клас отново се върнах в Музикалното училище - този път като тромбонист .

Б.: На 14 години започнах да свиря на туба в Музикалното училище в Бургас. Като всяко дете исках да свиря на тромпет или тромбон, но преподавателят ми Ману Ралев ми каза, няма значение на какво свиря, а е от значение как го правя. Посъветва ме да опитам да свиря на туба, започнах и постепенно се привързвах към инструмента, не бих го сменил за друг.

На какво оприличават децата инструментите, как реагират като ги видят?

М: Много им е интересно. Синът ми винаги иска да свири, любопитно му е как се мести цуга, какъв тон издава. Странен инструмент е. На немски цуг е влак, на концертите ще им разказвам по детски такива интересни неща за тромбона.
Б: Тубата най-често им прилича на охлюв, с всички тези цугчета и осуквания. Сред децата има успех заради големината и лъскавината си. Забелязал съм, че малчуганите винаги се лепват на тубата или тъпана. Впечатлва ги това, че инструментът е грамаден, а като засвири не е пробивен като флейта или тромпет, които са с високата звучност, а тонът му е някак мек .
Веднъж в градския транспорт едни тийнейджъри, седми-осми клас, решиха, че тубата, която беше в калъфа си, е боксова круша. Питаха ме откъде се е взела и защо я нося.

Минчо, от какво се води при подбора на произведенията за този концерт?

М.: Главната идея беше как най-добре да покажа красотата на тромбона, затова има произведения от различни епохи различни композитори, различни стилове - предкласика, джаз, рагтайм.
Как си партнират тромбонът и тубата?
М.: В оркестъра са винаги разположени един до друг. Освен това е писано много за три тромбона плюс туба, ще изпълним такива произведения, много органово звучене се получава.

Баю, какви са соловите произведения за туба?

Б.: Става дума за две произведения, и двете са транскрипции. Първото е
Слончето от „Карнавал на животните” на Сен Санс. В оригинал пиесата е за контрабас и две пиана, но е доста интересно как я изпълнява един духов инструмент. Второто е Серенада на Шуберт, която бях слушал в изпълнение на една японска тубистка. В тези произведения тубата е лирична - образ, различен от стандартния в оркестъра, който е да държи основата, баса.

С какво ви спечели Фортисимо Фамилия, къде виждате смисъла, ползите от програмата?

М.: Програмата е измислена страхотно, децата вече са се запознали с доста от инструментите, а едно на сто да се запали и да реши да свири, дори и непрофесионално, ще е нещо голямо. По света има много любители инструменталисти, които работят нещо коренно различно. Докато учих в Германия зъболекарят ми свиреше на тромбон просто за удоволствие, имаше 12 тромбона.
Б.: Имам дъщеря и покрай нея и съучениците й редовно срещам родители и приятели, които ми казват за децата си: "Те нямат интерес към класическата музика". Става ми доста странно да го чуя, защото човек може да каже, че такъв интерес няма само след като е дал на детето възможност само да чуе. Като не са чували звук на класически инструмент те няма как да знаят дали им харесва или не. Гледайки препълнените зали на Фортисимо Фамилия си мисля, че има надежда и интерес към нашето изкуство. Един артист свири съвсем различно пред шепа хора и пред пълна зала. Именно затова толкова се радваме на децата и Фортисимо Фамилия.

Какво бихте посъветвали родителите?

М.: Да доведат децата си на този концерт, за да ги запознаят с още два инструмента. Тромбонът е необикновен по форма, може да свири много силно и в същото време да бъде много мелодичен.

Б: Важното е да дават на децата си избор, да им покажат много, от което те да изберат. Едно дете, което се занимава с изкуство или спорт расте по по-добър, различен начин. То е с друг мироглед, абсолютно съм убеден в това. Деца, които се занимават допълнително с някако занимание бил то рисуване, балет, художествена гимнастика или музика най-малкото се учат на дисциплина и упоритост. Разбират, че понякога трябва да направи нещо един, два, три или колкото пъти се налага докато се получи. Нашето изкуство възпитава трудолюбие и дисциплина. Добре е детето да намери как да изрази това, което му идва отвътре като усещане, като мисъл. Дори една детска рисунка е вътрешния разговор на детето. Дъщеря ми няма данни за музикант, но пък постоянно си съчинява страхотни неща. Така и харесва. Предпочита тя да си измисли светове. Трябва да се открият и насърчават талантите на децата, да ги оставим да се изразят по своя си начин.
 





всички новини от Държавна опера - Русе »

профил на Държавна опера - Русе »

всички новини март »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker