Театрални новини



Новият творчески сезон за Държавна опера - Русе започва с "ПОЖАР"

15.07.2024

Новият творчески сезон за Държавна опера - Русе започва с
Новият творчески сезон за Държавна опера - Русе започва с "ПОЖАР"
Държавна опера - Русе ще представи балета "ПОЖАР" на 10-ти септември, отново в собствената си сграда, която все още е в ремонт! 
За провокацията, за пожарите в сърцата ни и за крайностите, до които достига човек - оставен без дом... - ето какво споделя г-н Пламен Бейков - директор на Държавна опера-Русе.


Какво е „Пожар“?
На плаката, известяващ за провеждането на този спектакъл пише следното: „Пожар, балет". Това е едно провокативно представление в стила на модерния танц, използващ като основно изразно средство стилистиката на авангардния балет. Това е един експеримент, който дава пълна свобода на двама интересни творци, свързани с авангардното изкуство на Франция – хореографа Наталия Осипова и художника Еслица Попова. В сравнително кратки срокове аз реших да им дам пълната свобода да организират спектакъл, който да бъде посветен на Русенската опера. Предвидено е изпълнението да бъде на все още неработещата основна историческа сцена на Русенската опера. Това се случва в един особено критичен момент от историята на нашия оперен театър – в навечерието на неговия 75-годишен юбилей, когато той е без възможността да използва своя дом, своята зала, в която е творил своята история в продължение почти на седем десетилетия.
 
Защо именно „Пожар“?
Сградата на Държавна опера-Русе е в процес на дългосрочно възстановяване след пожара на 6 юли 2020 година, който унищожи покрива на сцената. Днес е изграден нов покрив, потъващата след пожара сграда на Операта вече е укрепена, но сцената е непригодна за провеждане на спектакли и до момента на продължаване на ремонтните дейности, тя се използва само като пространство за провеждане на репетиции.

Гостуващият в Русе хореограф г-жа Наталия Осипова след една от репетициите на своя балет „Кармен“ на все още непригодната за спектакли сцена на Русенската опера през ноември миналата година, ми предложи именно на тази сцена да се представи модерен балетен спектакъл, с който да се привлече общественото внимание към проблемите със забавения ремонт на сцената. Допълнително бях подтикнат и от директора на БНТ-Русе г-н Калчо Петков, който дори предложи подобно заглавие на бъдещия спектакъл. Осмелих се да дам свобода на своята фантазия.
 
Какво е съдържанието на „Пожар“?
През декември и януари написах поредица от кратки есета, описващи нашите, човешките вътрешни пожари, които ни изгарят непрестанно, а и могат да ни доведат до такива самоунищожителни състояния, които приличат на истински изгарящ пожар. Предадох тези есета на г-жа Осипова, за да подпомогна нейното вдъхновение за съставяне на сценарий или либрето на бъдещия балетен спектакъл.

За всеки балетен спектакъл е нужна и подходящата музика. Първоначално мислех да съставя колаж от кратки части от творби на известни композитори от ХХ век, предимно български, чиито премиерни изпълнения са се случили в Русе и на сцената на Русенската опера. Това, обаче, се оказа непосилна задача – събирането на записи е почти невъзможно, а и тяхното чисто техническо синхронизиране в общо звучене за един цялостен спектакъл е непосилна задача. Още повече, че първоначалната идея беше премиерата да се състои в навечерието на 24 май – едно допълнително послание и към публиката, и към властимащите в града и в България.
Тогава аз си спомних за Шостакович.
В съзнанието ми изплуваха два негови образа, които са особено трогателни. Първият образ е увековечен от две-три фотографии, на които ние го виждаме в униформата на пожарникар. Това е неговата доброволна служба в дните на Втората световна война по време на блокадата на Ленинград. Вторият образ е съществено важен за Русе и за нашия оперен театър – това е фотографията от 1958 година, две години след откриването на сградата на Русенската опера, където го виждаме на стълбите пред централния вход, редом с диригентите-създатели на Русенската опера Добрин Петков и Константин Илиев, обкръжени от оркестранти. Фотографията е направено по повод неговия авторски концерт, който се провежда на сцената на Операта. Дмитрий Шостакович идва още един път в Русе и остава доста дълго – почти три седмици. Тогава, през 1965 година, на сцената на Русенската опера се представя неговата опера „Катерина Измайлова“. Той участва активно в репетиционния процес, тогава поличава и званието Почетен гражданин на Русе. Ето защо, аз се насочих към музика от Дмитрий Шостакович. Избрах множество фрагменти от неговите симфонии, които предложих на хореографа Наталия Осипова. Тя направи своя избор, а също така добави и други кратки фрагменти от негови камерни творби и от негова балетна музика.
 
Как е оформен спектакълът „Пожар“?
Моето усещане е такова, че спектакълът ще бъде силен, въздействащ и ще донесе усещането за катарзис – онова чувство на самопречистване, което в днешно време все по-трудно се постига. За това усещане силно допринасят основните изразни средства, които оформят продукцията. Хореографията е силна, екстремна, достигаща до пределите на физическите и техническите възможности на балетните артисти, не е щадяща и в своите крайности изобразява както невъзможността да понесем очарованието на красотата, така и стъписването ни пред ужаса от всичко онова, което тлее скрито под благовидния образ на благоприличието и е готово всеки миг да избухне в неовладяем емоционален пожар. Музиката на Шостакович изключително допринася за силата на тези внушения, още повече, че тя влиза в нов контекст, изнесена от структурите на неговите симфонии, камерни произведения и балети. Тя е силно изповедна и приканва всеки един от нас – творци-артисти и публика да станем съпричастни в този неочакван изповеден процес. Сценографията и костюмите влизат изцяло в контекста на музикалната и пластичната тъкан. Те са също така силно провокативни, допълват успешно сетивната палитра с яркото присъствие на цветове, форми, на видео и фото-колажи, представени по необичаен и нетрадиционен начин. Всичко това е провокативно разположено на оголената и изстрадала сцена на Русенската опера – почти без нужните помощни технически средства на осветлението и сценичната техника.
 
Какво искаме да кажем на хората с този спектакъл?
Текстовете описват страстите, силните чувства, които бушуват в хората, живеещи на сцената на този, а и на който и да е театър по света – любов, ревност, завист, всеотдайност към работата, към семейството, пламъците на творческото вдъхновение… А обществото на всеки един театър е умален модел на обществото на държавата, на света. По същия начин както неразбирателството и вътрешните пожари в един театър могат да го опожарят и унищожат, така и обществото на всяка една страна може да я доведе до гибел, а световните общества могат да достигнат до унищожителния пожар на войната. Аз виждам как посланието на нашия спектакъл (пърформанс) е не само нашият собствен вик за помощ, но и може да бъде ужасяващият вик от това, което се случва и в нашата страна, и в света, в който живеем. В този смисъл дори започвам да се озадачавам – ние ли, в нашия театър, сме умаленият модел на това, което се случва в обществото и в света или случващото се около нас в нашата държава и в света води до проявление на странна рефлексия, която оформя поведението на всички нас, които работим, обединени с името Държавна опера-Русе.

Дълбоко съм убеден, че изгарянето на покрива на нашата сцена преди четири години е не просто една случайност, плод на небрежност и липса на професионализъм. Тази трагична случка е проявление на невидими на пръв поглед, но ужасяващи процеси от психологичен, етичен и професионален характер, които протичат във всеки един от нас и се превръщат в определящи фактори на взаимоотношенията между творците на тази злощастно опожарена сцена. За жалост, тези процеси, аз виждам, продължават да се развиват – надявам се, затихващо след кулминационната точка на пожара, който унищожи нашата сцена – свещеното място за всеки един артист.

Освен личен зов за помощ, спектакълът е едно предупреждение към обществото, дори към целия свят – предупреждение от хора, които преживяха самоунищожението от своя собствен пожар. Затова е и моето настоятелно желание в спектакъла да участват артисти от всички звена, които работят в Русенската опера – не само балет, но и хор, певци-солисти и оркестър. Иска ми се да вярвам, че този „пърформанс“ ще се превърне в истински модерен балет, в който музикалният колаж ще звучи вече не само на запис, но ще бъде изпълнен на живо от нашия оркестър.
 
Защо точно сега?
Пожарът, който изпепели покрива на сцената на Русенската опера доведе до необходимостта от провеждане на дълга поредица от тежки ремонтни дейности. Първоначално, за да се съхрани не само сцената, но и зрителната зала, а и цялата сграда беше построен временен покрив. Последва проектирането и построяването на нов постоянен покрив на сцената. Извършено е и наложителното укрепване на цялата сграда на оперния театър. Обширен проект беше съставен за провеждане на последващите възстановителни и ремонтни дейности.

Нашият спектакъл е и нашият тревожен сигнал към обществото и към институциите, че процесът на пълно възстановяване на Русенската опера не само че не трябва да спира, но и трябва да се ускори. Ние, творците от Русенската опера нямаме собствена оперна и балетна сцена! Останали без дом, не можем да работим пълноценно и това бавно и безвъзвратно унищожава нашите таланти.

Нашият спектакъл е и отражение от пожарите на настоящия ден – войни, бягащи бездомни хора, политически авантюри и задкулисие, потъпкване на морални, етически и естетически ценности, чиито носители се явяваме и ние чрез нашето изкуство.
Със спектакъла „Пожар“ търсим съмишленици, търсим приятели, търсим подкрепа. В името на доброто, красотата и изначалните ценности, които са привилегия на Европейската цивилизация, чиито посланици сме ние.
 
Пламен Бейков


Кадрите са от премиерния спектакъл, който се състоя на 7-ми юни 2024 г.

 



всички новини от Държавна опера - Русе »

профил на Държавна опера - Русе »

всички новини октомври »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker