Фауст на XXI век - един модерен прочит на класиката
Постановката на Лилия Абаджиева е първият български театрален прочит на „Фауст”, едно от най-големите произведения в световната драматургична литература. „Великата утопия на Гьоте ни кара да вярваме, че съществува известна точка на духа, от която нататък животът и смъртта, реалното и въображаемото, миналото и бъдещето, предаваемото и непредаваемото, високото и низкото, престават да бъдат схващани като противоречия”, постулира режисьорката, която осмисля идеята за своята сценична версия в продължение на 9 години. Лилия Абаджиева има още много квалификации за „Фауст”: „огромно интелектуално огледало, в което самопознанието има по-голяма стойност от познанието”; „носталгичен призив към възвишеното като липсващо съдържание; човешкото същество във вечното му страдание между небето и земята, между божественото и демоничното, във вечния му копнеж по абсолютното...”
С няколкомесечни разговори, етюди, репетиции (40 само на маса), извайване на детайлите и всичко останало, което предшества една театрална премиера, „Фауст” на Лилия Абаджиева и ДТ „Стоян Бъчваров” се случва като спектакъл, в който психологическата дълбочина не отстъпва на зрелището. Режисьорката, актьорите, сценографът, техническите служби, обсебени от търсещия фаустовски дух, непрекъснато изненадват с неочаквани решения. Понякога следват оригинала, понякога го дописват, инплантирайки нови интерпретации, но независимо дали цитират или фрагментират, иновациите не губят връзка с философията на драматургичната първооснова. Романтични и оргиастични сцени, лудешки танц и театър на сенките, възрастни, деца, дори хомункулус, техносаунд, мултимедиа, лазери препускат шеметно от детството/наивността/доброто към зрелостта/греха/злото, от любовта към лудостта/мъдростта/смъртта до кулминацията на „О, миг, поспри!” В този разтърсващ визионерски спектакъл, изграден със съвременни средства и технологии в провокативния стил на Лилия Абаджиева, вечната философско-етическа опозиция Фауст/Мефистофел блестящо защитават актьорите Михаил Мутафов и Стоян Радев. XXI век, оказва се, е повече от подходящо време за нов прочит на класиката...
Постановката „Фауст” на Лилия Абаджиева има две номинации за наградата ИКАР на САБ – за сценография на Васил Абаджиев и за майсторско изпълнение на техническия екип на ДТ „Стоян Бъчваров” Варна, начело с инж. Коста Костадинов. На театралния фестивал „Сцена на кръстопът – Пловдив 2010, варненският „Фауст” бе отличен за най-добро представление на голяма сцена, а Лилия Абаджиева получи наградата за режисура и първата в историята на фестивала статуетка „Сцена на кръстопът”.
„Фауст” на Лилия Абаджиева и ДТ „Стоян Бъчваров” се случва като спектакъл, в който психологическата дълбочина не отстъпва на зрелището. Режисьорката, актьорите, сценографът, техническите служби, обсебени очевидно от търсещия фаустовски дух, непрекъснато изненадват с неочаквани решения. Понякога те следват оригинала, понякога го дописват, инплантирайки нови интерпретации, но независимо дали цитират или фрагментират, иновациите не губят връзка с философията на драматургичната първооснова. Романтични и оргиастични сцени, лудешки танц и театър на сенките, възрастни, деца, дори хомункулус, техносаунд, мултимедиа, лазери препускат шеметно от детството/наивността/доброто към зрелостта/греха/злото, от любовта към лудостта/мъдростта/смъртта до кулминацията на О, миг, поспри! Ти си тъй прекрасен!” В този разтърсващ визионерски спектакъл, изграден със съвременни средства и технологии в провокативния стил на Лилия Абаджиева, вечната философско-етична опозиция Фауст-Мефистофел блестящо защитават актьорите Михаил Мутафов и Стоян Радев.
Михаил Мутафов: „Фауст е вечната неудовлетвореност на човека от себе си, от своето познание за живота и от невъзможността да избяга от човешката си същност, сблъсъкът между свръхчовешкото и човешкото и невъзможността тези две идеи да бъдат обединени в една. От друга страна именно неудовлетвореността движи човека напред, удовлетворението е неговата смърт.”
Стоян Радев: „За мен Мефистофел не е дяволът – олицетворение на злото, а креативният мозък - силата, дадена от Бог на човека, за да го приближи до себе си. Защо тогава се страхуваме от дявола и предпочитаме да се осланяме на ангелите?”
XXI век, оказва се, е повече от подходящо време за нов прочит на класиката...
Виолета Тончева
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане