“Мизантроп, или Мрачният влюбен” е най-необикновената и противоречива комедия на големия френски комедиограф Жан-Батист Молиер. Пиесата е представена за първи път на 4 юни 1666 г. на сцената на Пале Роял в Париж. В ролята на Алцест е самият Молиер. По това време той вече е преживял забраната на своя “Дон Жуан”, спирането и битката за “Тартюф”. Сериозният тон на “Мизантроп” и изобличителните тиради на главния герой първоначално са изненада за публиката, търсеща присъщия на фарса комизъм. Трупата на Молиер обаче изиграва 34 последователни представления, а до края на царуването на Людовик ХІV пиесата е поставена на сцена 199 пъти. Този факт говори недвусмислено, че още тогава мрачният мизантроп на Молиер е докоснал значими проблеми на времето, човека и морала. За това свидетелстват и отзивите на съвременниците. “Макар и “Мизантроп” да е може би най-добрата от всички наши комедии, публиката все пак няколко дни се колебаеше да я признае за превъзходна творба. Всеобщото мнение в нейна полза бе изказано едва след десетото представление. Съперниците на Молиер се кълняха, че този род нова комедия за нищо не струва, но Расин беше сигурен, че в най-скоро време пиесата ще има блестящ успех.”, пише абат Дюбо. А след второто представление в писмо до херцогиня Д`Орлеан вестникарят Робине определя “Мизантроп” като “чудо на чудесата”, в което “ропотът на човека срещу нравите на века е умен и дълбок”. По-късно, когато дебатът за морала на човека и на обществото се разгръща с особена сила, и когато писателите-моралисти Ларошфуко и Лабрюйер са публикували прочутите си “Максими” и “Характери”, тази комедия, изобличаваща с толкова блясък и страст себелюбието, ласкателството и двуличието, получава изключителен отзвук и слава. А Алцест става една от най-сложните и привлекателни роли в класическия репертоар. Несъмнено при срещата с “Мизантроп” трябва да се откажем от двойственото желание да виждаме в Молиер или апостол-проповедник, или да търсим самия него в героите му. Въпреки това е очевидно, че в монолозите на Алцест са скрити песимистичните размисли на автора за човека и света, но единствено геният на Молиер успява да издигне интимните мисли до универсално, общочовешко значение, белязано от трагизъм. Не случайно Сент-Бьов отбелязва, че Алцест е “най-сериозният, най-благородният, най-възвишеният комедиен образ, в който смешното се пресича със смелостта и добродетелта. Само една крачка и вече героят не е смешен, а благороден, почти героичен и определено трагичен”. Най-доброто свидетелство за това са последните думи на Алцест:
“А аз, предаден и осмян от обществото,
напускам бездната на козните и злото,
да търся ъгълче, където е и днес
човекът пак човек, без страх за свойта чест.”
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане