Човешката воля е свободна , но човешките действия зависят от обстоятелствата. Това е съвременна дилема разгърната в тази творба сътворена от Хамлет. Това е историята на осем момчета и едно момиче, история на едно цяло поколение в годините на неговата младост. Хамлет е дете на новото време, студент борещ се срещу старите норми на родителите, изпълнен с неразбиране и непоносимост към тях. „Сюжетът Хамлет” е вечна история за разминаването в отношенията „бащи – деца”, за несъгласието с едно вече остаряло и изхабено поколение. Това е история за масовото заболяване – проказа на поколенческите, обществените, междуличностните и семейните връзки. Светът в „сюжета Хамлет” се разпада, загнива, но кой ли го интересува, когато има толкова забавления - шумни, възбуждащи и опианяващи съзнанието?
Съзнанията са изпаднали в меланхолия – тези на Хамлет и поколението му. Те са обгърнати и засмукани от унижение и безволие – силно заразно и страшно заболяване на духа. Достигат състояние на резигниране, но то е метод на оцеляване, бягство от натрапения живот, от Дания, от невъзможността да издържиш в реалността и желание да заживееш в мечтите. А на края и бягство към Смъртта. Меланхолията е проклятие върху живота на едно цяло поколение. Младите са като бягащи кучета.
Престъплението променя ли взаимоотношенията на хората?
„Сюжетът Хамлет” е завещано пътуване към Смъртта. Студентът Хамлет е в центъра на този сюжет. Той е оставен на собствените си вътрешни цености. Себепознанието вече не е просто морално качество, а по-скоро помощник в оцеляването. Той се старае да постигне образа на Хамлет-машината, сееща смърт и справедливост. Родовото завещание и невъзможността да го избегнеш са основания за Хамлет-машината. Но той ги използва като трамплин към своята „лудост”. Тя е същевременно защитен механизъм и постепенно се превръща в негова втора природа. Тя черпи енергия от скръбта му, после го презарежда отново, оставя го да си поеме дъх, да наблюдава и да се отчайва. Така Хамлет се превръща в чудовище, в безпощадна машина за изтребление.
Изтребление предсказано при влизането на театъра в театъра – „жест на своеобразно саморазобличение”, чрез героите, които гледат този „театър в театъра”, ние гледаме това разобличение, гледаме всички „ужасии и непристойности”, които то ни показва – кръвосмешение, лудост и много трупове. Към тази игра се прибавят елементите, характерни за увлeченията в театърa от 50-те години на 20 век – берлинското кабаре и епичния разказ на Азиатския театър.
Играта на героите, необходима за „Сюжета Хамлет” е съставена от страстите, подбуждани от желанието за отмъщение, отчуждението от поучителното и всичко е потопено и обгърнато в меланхолия.
За написването на тази програма са използвани текст и цитати от проф. Красимир Спасов.
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане