ТОЗИ ПРОЕКТ Е РЕАЛИЗИРАН С ЛЮБЕЗНОТО СЪДЕЙСТВИЕ НА МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА
СЪДЪРЖАНИЕ
ПЪРВО ДЕЙСТВИЕ
Първа картина
Пред дома на доктор Бартоло в нощната тишина на Севиля се разнася нежна серенада. Знатният граф Алмавива, под името Линдор, пее за своята любов към красивата Розина. Младото момиче слуша с трепет нежните слова, но не може да се появи, защото е зорко пазено от своя настойник – доктор Бартоло. Старият, стиснат ерген сам е намислил да се ожени за Розина. На помощ на Алмавива неочаквано се притичва Фигаро. Подхвърлената му кесия злато ражда “план след план” в главата на изобретателния бръснар. Вещ в любовните интриги, остроумният момък измисля хитра игра, чрез която ще измамят бдителния старец. Графът ще се вмъкне в строго пазената къща като се представи за офицер, разквартируван там и по този начин ще се срещне с Розина.
Втора картина
В дома на доктор Бартоло, Розина с нежност си спомня за Линдор. Тя е твърдо решена, въпреки всички пречки, които й създава досадният настойник, да свърже съдбата си тази на своя любим. За тази цел Розина пише писмо, което Фигаро трябва да предаде на Линдор. От своя страна Бартоло е поканил учителя по музика на Розина – Дон Базилио, за да обмислят средство, чрез което да се отърве от нежелания съперник. Ловкият интригант и измамник Базилио предлага да използват изпитания способ – клеветата!
Чува се силно хлопане на външната врата и в дома шумно нахлува млад офицер. Това е преоблеченият граф Алмавива. Преструвайки се на пиян, той вдига скандал, безчинства и иска стая. Бартоло протестира напразно, безуспешни са опитите му да отпрати нахалния натрапник. В създалата се суматоха, Алмавива успява тайно да предаде бележка на Розина. Привлечени от шума пристигат войници. Офицерът, който ги води, вижда документите на графа, отдава чест и дава заповед на войниците да се оттеглят. Всички са смаяни от неочаквания обрат.
ВТОРО ДЕЙСТВИЕ
Трета картина
Стаята за урок по пиано в дома на доктор Бартоло. По съвет на Фигаро, графът прибягва до нова хитрина. Този път той се появява в дома на Бартоло като Дон Алонзо – заместник на уж болния Базилио. Урокът по музика с Розина е добра възможност и за откраднати целувки, и за скрояване на по-нататъшни планове. Неочаквано пристига “болният” Дон Базилио. Алмавива едва успява да му запуши устата с кесия злато, след което хитрецът е отпратен да си отиде. Докато Фигаро бръсне доктора, Розина уговаря бягството си с Линдор. Въпреки усилията на ловкия бръснар, Бартоло забелязва измамата и прогонва Фигаро и мнимия учител по музика. Решил незабавно да се ожени, той изпраща притеклия се Дон Базилио да повика нотариус, а сам убеждава Розина, че Линдор не я обича, той е само посредник към домогванията на граф Алмавива. Разколебаната Розина дава съгласието си за венчавката и в гнева си разкрива плана за бягството. Щастливият Бартоло бърза да вземе предохранителни мерки.
Внезапно се развихря буря. Графът и Фигаро тайно се промъкват в къщата, за да отвлекат Розина. Първоначалният й гняв бързо се сменя с радост, когато разбира, че Линдор и графът са едно и също лице. Нотариусът и Базилио идват тъкмо навреме. Алмавива и Розина се венчават и на дошлия твърде късно Бартоло не му остава нищо друго, освен да се примири с този “весел край на смешна предпазливост”.
ИСТОРИЯ НА СЪЗДАВАНЕТО
“Севилският бръснар” не е първоначалното заглавие на тази опера, макар тя да е създадена по едноименната пиеса на Бомарше. Операта най-напред се наричала “Алмавива, или напразна предпазливост”, тъй като опера със заглавие “Севилският бръснар” вече била написана от Джовани Паизиело, автор на повече от 100 опери. Росини изпитвал уважение и не желаел да причинява огорчение на възрастния композитор. Със същото заглавие опери написали и други композитори от тази епоха.
Либретистът Чезаре Стербини преработва значително комедията на Бомарше. Тя загубва доста от своята сатирична и изобличителна сила. Така например, граф Алмавива от типичен представител на аристокрацията се превръща в симпатичен влюбен младеж. Но Стербини, като добър познавач на сцената написва едно сполучливо либрето за комична опера.
През 1816 г. 24-годишният Дж. Росини за рекордно кратък срок написва и поставя своята опера, представяйки се като изтъкнат оперен драматург, достоен последовател на Моцарт и на най-хубавите оперни традиции в италианската опера-буфа.
“Севилският бръснар” е истински реалистична музикална комедия. Героите са надарени с типични, извлечени от живота характери. Ярките театрални ситуации са естествени и правдиви.
Любопитна е сценичната съдба на тази опера. На премиерата, състояла се в Рим на 20 февруари 1816 г. тя се проваля. За този неуспех допринасят и привържениците на Паизиело, които устроили шум и бъркотия в залата, за да попречат на публиката да възприеме спокойно новата опера. Но още на третия спектакъл “Севилският бръснар” попада в числото на тези музикални произведения, които никога не остаряват. На времето един от вестниците в Рим пише: “Ако на премиерата “Севилският бръснар” не срещна одобрение от публиката, то втория път и на следващите спектакли той бе оценен по достойнство и предизвика такъв ентусиазъм, че целият театър се тресеше от възгласите “E viva!” по адрес на маестро Росини. Неколкократно викан на сцената след спектакъла, той най-накрая бе отведен в къщи при светлината на стотици факли».
Работно време: Държавна опера Варна: 10:00 – 19:00 (понеделник – петък) и 11:00 – 18:00 (събота), 052 66 50 22
Летен театър: 10:00 - 19:00 всеки ден, тел.: 052 612 803; Адрес:
|
Вашият коментар ще бъде първи!
|
|
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане