Проблемът за мюсюлманската забрадка от редица години предизвиква остри дискусии и социални сътресения не само в Европа. Какво е забрадката - неизбежна част от облеклото на жената на Юг и на Изток, където слънцето е по-силно от другаде (нашите селски баби също носят забрадки), или предизвикателен символ и знак на различност, инспириран често от крайния, фундаменталисткия ислям, който спекулира и злоупотребява с недостатъчната информираност на добрия, почтения мюсюлманин? Осъзната демонстрация ли е тя, или пък е цена, която мюсюлманското момиче трябва да плати на семейството си, или на европейското гето, в което живее, за да може да излиза на улицата, да учи, да работи и да обича като другите? Справедливо ли е при отказ да носи забрадка мюсюлманската девойка да бъде жестоко малтретирана, понякога до смърт, дори и от собственото си семейство? Или - на какво се дължи странният феномен: в редица от най-големите европейски страни най-адаптивни и добронамерени към обществото, в което живеят от десетилетия, в което са намерили хуманен прием, безплатно жилище и образование на децата си, да са най-старите поколения мюсюлмани, а техните високо образовани деца и внуци често да споделят идеите на най-реакционния, фундаменталисткия ислям и да „отмъщават” на обществата, които са ги отгледали и изучили? Кои са онези механизми и феномени, които превръщат добрия ислям в страшилище и справедливо ли е при споменаването на думата „мюсюлманин” съвременният европеец да си представя непременно човек, чиито джобове са натъпкани с бомби?
Такива въпроси възникнаха у мен, когато изчетох една планина текстове по въпроса за мюсюлманската забрадка, затова написах тази пиеса, която преди няколко години поставихме самодейно, но много ентусиазирано, с мои талантливи студентки, две от които си бяха и автентични мюсюлманки. На международния форум в Атина, посветен на темата за забрадката, те изнесоха няколко спектакъла, които взривиха общественото мнение и възбудиха бурни дискусии. Едни приемаха пиесата за авангардна (първи опит върху тази тема) и провокираща размисъл и тревога, други я отхвърляха като излишно „пресоляване на манджата” по деликатен и опасен социален проблем, а аз, като слушах и едните, и другите, поглаждах тайно и доволно брадата си като добрите стари мюсюлмани от нашата литературна класика, защото си спомнях как някога бях слушал същите коментари и по повод на „Бъди благословена” и „Не се сърди, човече”, с които пак бях пресолил същата манджа на същата обществена апатия с проблеми, които всички се правеха, че не виждат, а те ни бяха не само връхлетели, но и бая поудавили - за самотните майки и изоставените деца.
Затова съм много благодарен на Анастас Попдимитров, на Петко Петков и на чудесния екип на Врачанския театър, които първи у нас погледнаха на моя скромен текст не като на сипване на сол, а като на капване на йод в рана – ще те заболи малко или много, но може и да се поизлекуваш.
На добър час на спектакъла!
Кирил Топалов
Рим, 5 април 2014 г.
******************
По данни на ООН всяка година в света сe убиват над 20 000 жени при така наречените „убийства на честта” в
страни като Йордания, Пакистан, Египет, Турция, Ивицата Газа и Западния бряг на Йордан, както и други страни
от Персийския залив и Източното Средиземноморие.
Според британски журналисти, както и много женски организации от Близкия Изток и Югозападна Азия, тези
убийства са най-малко четири пъти повече от колкото гласят данните на ООН. Болшинството от жертвите са млади жени, девойки и
дори подрастващи.
Анастас Попдимитров
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане