Винаги съм съобразявал поставянето на една пиеса спрямо традицията на театъра, където ще я предложа.
Сатиричният театър трябва да представя Аристофан – прародителя на комедията. Онзи, който свързва опиянението на античните хора и богове с осмислянето на битието и историята. Аристофан създава театър толкова векове преди нас, че сегашният зрител се прекланя и замисля пред драстичната липса на фактора “време” в театъра и човека. Как е възможно една пиеса, писана толкова отдавна, да бъде толкова жива и актуална.
Строгата политика в нея, бликащите човешки отношения, завършените характери, комичните ситуации и пълната адекватност към съвременния свят показват колко велик е авторът. Колко велик е театърът в своята мисия да пренася това слово през вековете.
Земните царства се сменят, но животът все не става по-благосклонен към човека. Създават се утопии, които винаги рухват от компромиси и престъпления. С усещането за края на времето да се върнем в началото на театъра. Сега, когато хората са в края на човешките си възможности, да се вгледаме в далечното минало, когато сме мечтали да станем хора, да създаваме добри светове.
Сега ние знаем, че театърът остава една последна крепост на живото изпълнителско изкуство и нека в него звучат идеи на големи автори като Аристофан. На тази мечта и професионална загриженост посвещавам предложението си да поставя “Жените в Народното събрание” в Сатиричния театър. И пак в опит и пределни усилия да откривам своя театър заедно с актьорската трупа.
Мариус Куркински
АРИСТОФАН
(ок. 450 – ок. 385 г. пр. н. е.)
Точните дати на неговото раждане и смърт не са известни, а са установени приблизително по някои сведения в произведенията му и от други исторически източници. За живота на Аристофан, който е съвременник на продължилата с десетилетия Пелопонеска война, се знае малко. Баща му се е казвал Филип, а майка му Зенодора. Смята се, че Аристофан е имал двама сина – Филип и Арар, които също били комически поети. В някои документи се споменава и още един негов син - Никострат или Фелтер, също комедиограф, но до нас не са оставали сведения кое от двете имена е истинското и съществува вероятност Аристофан да е имал четирима сина. Според някои изследователи Аристофан е роден в Егина или в Родос, или дори в Египет, въпреки че съществуват доказателства, че той е бил пълноправен гражданин на Атина. Но независимо къде е роден, Аристофан, повече от всеки друг гръцки поет, е атинянин до мозъка на костите. Това се проявява и в темперамента, и в езика, и в заявените му граждански убеждения. Аристофан е написал 44 комедии, от които авторството на четири е спорно. До наши дни са оставали единадесет комедии и множество фрагменти. Аристофан започва да пише комедии съвсем млад, около двадесетгодишен. Първата от тях - „Пируващите”, която не е достигнала до наши дни, била поставена през 427 г. пр. н. е. и вероятно, заради младостта на автора била подписана от неговия приятел Калистат. От името на Калистат излизат и двете ранни комедии „Вавилонци” и „Ахарняни”. Следват „Конници”, „Облаци”, „Оси” и „Мир”, които характеризират първия период в творчеството му до 420 г. пр. н. е. като необуздана политическа сатира. Пиесите „Птиците”, „Лизистрата”, „Жените на празника Тесмофории” и „Жабите” оформят втория период до 400 г. пр. н. е. и са значително по-сдържани и умерени.
„Жените в Народното събрание” е написана 392 г. пр. н. е. и заедно с „Плутос” принадлежи към последния етап от творчеството на Аристофан. Според легендата последните си две комедии „Аелосикон” и „Кокал” той подарява на сина си Арар, за да помогне на кариерата му.
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане