За първи път в България на сцената на Театър „София” се поставя пиесата на Пола Вогъл „Как се научих да кoрмувам” – носител на наградите „The New York Drama Critics”, „Outer Critics Circle”, New York’s Obies” и „Dramalogue” и Пулицър за 1998 г.
Режисьорът Николай Поляков ще представи една история за гняв и опрощение, състрадание и катарзис, за движението напред.... Впечатляващата палитра от хумор и смели наблюдения за човешката природа, за любовта, която получаваме от хората, които ни нараняват.
НИКОЛАЙ ПОЛЯКОВ
„Еросът ни води напред – любов, бъдеще, надежда. Танатосът ни води назад, назад към утробата на майката – единственото място без болка.” /Зигмунд Фройд./
„Аз не смятам „Лолита” за религиозна, но със сигурност тя е морална книга. На финала Хумберт Хумберт е наистина морален човек, тъй като осъэнава, че обича Лолита така, както трябва да бъде обичана всяка жена. Но вече е късно – той е разрушил детството й.”
Ето тук, между Фройд и Набоков, Пола Вогъл разказва с подкупваща откровеност своята /може би лична/ история. История, разходка из спомените чрез ретроспекции и интроспекции.* Една любовна история, която на места е доста смешна, защото носителката на Пулицър вярва в хумора. Хуморът, според нея, е стратегия на оцеляването. Затова с такова любопитство тя се разхожда с усмивка и в най-забранените територии. Затова при нея и най-трудните теми са възможни. „Хуморът е вид прелъстяване – щом публиката се смее, тя е съучастник.” /П. В./
Пола Вогъл мисли болката като трудния, но единствен път към зрелостта. Болката в „Как се научих...” е оздравяване и прошка. А прошката е нужна, прошката е задължителна, за да бъде преработено миналото. Често хората остават вкопани в своя гняв, когато с тях е злоупотребено. А после този гняв задължително се насочва към другите, най - често към невинните.
Тази доста странна пиеса се движи зигзаобразно назад, назад, за да стигне откровено и разголващо до корена, до болката.
Дали Набоков не е прав, когато казва, че истинският конфликт не е между героите, а е между автора и публиката? Що се отнася до Фройд, той очевидно е прав почти във всичко.
*Интроспекция – самонаблюдение, непосредствено наблюдаване на съзнанието от самото лице; и. метод – проникване в чуждото психологическо състояние по аналогия със собственото.
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане