Много близко ми е разбирането на Едуард Лимонов за пошловатата "масова култовост", обвиваща "Майстора и Маргарита" (от отпечатването на романа през '67-ма до днес). В "Свещени чудовища" Лимонов обяснява защо баш на "средния читател" (т.е. на читателя със среден вкус) така се харесва тази книга: в опростен вариант тук се разкрива един от най-великите конфликти в историята на световната култура - не, не става дума за конфликта между твореца и властта, а (отиваме много по-високо) за спора между Христос и Пилат.
В книгата има откровено слаби глави, откровено пошли места (целият гол полет на Маргарита, да речем, преписан от мережковския "Леонардо") - всичко това Булгаков добавя именно за читателите с масов вкус, за читателя Сталин.
**
"Майстора и Маргарита" е изключителна книга, гениална книга, защото представя (както виждаме - и предвещава) вярата, че злото може да твори добро.
Ето защо, струва ми се, е важно да говорим за романа на Булгаков именно сега.
Лекцията ще бъде на 20 ноември (неделя) от 11 ч. в Малък градски театър "Зад канала". Илюстриращи откъси от "Майстора и Маргарита" ще чете/играе Ицко Финци.
доц. д-р Лиза Боева
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Креди Арте
Билети за Театър Възраждане