|
ХЕДА ГАБЛЕР
Автор: Х.Ибсен Режисьор: Пламен Марков Сценография и костюми: Мира Каланова Музикална среда: Александър Каланов Участват: Илчо Димитров, , Боряна Пенева, Тихомира Темелкова, Ивайло Ненов, Александър Хаджиангелов, Деница Денчева, Пламен Пеев, Владимир Зомбори, Веселина Конакчийска, Дария Симеонова, Даниана Коева, Христо Пъдев, Иво Аръков, Тихомира Темелкова
Гледайте постановката "Хеда Габлер": |
|
|
Участват студенти от класа на проф. д-р Атанас Атанасов
Хенрик Ибсен
(1828-1906)
В литературното творчество на XX век, Ибсен остава като един най-значимите автори, променили завинаги световната драматургия. За ‘бащата’ на модерната драма могат да се кажат толкова много неща, че трудно бихме събрали в една убежна точка безкрайните линии, по които поема неговото изкуство. И въпреки това, поет и драматург, Ибсен твори 50 години, в които създава множество модерни и знаменити пиеси, които в жанрово-тематичен аспект поставят началата на интелектуалното, психоаналитичното, философско-екзистенциалното като норма в цялостния европейски контекст на драмата през втората половина на XIX век. В идейно-тематичен и жанров аспект, наследството на Ибсен би могло да бъде композирано в три основни периода: романтически-„Кателина”, „Бранд”, „Пер Гюнт”, в който на преден план излиза силната личност, в конфликт със средата; натуралистичен- „Стълбовете на обществото”, „Куклен дом”, „Призраци”, в който той въвежда характерната за него аналитична техника, при която през събитията, трябва да се стигне до миналото- това е времето в което се изследва човешката психология. И символистичен период, при който той се съсредоточава в болезността на съзнанието- „Дивата патица”, „Хеда Габлер”, „Когато ние мъртвите се пробудим”. Драматургичните текстове на Ибсен са многопластови, конструирани обикновено в две основни посоки- рационално-реалистични и символно-метафорични, които се развиват паралелно, но имат и пресечни точки, често се сливат и се разделят, за да се роди новата поетика на модерната драма. Като създател на жанра „интелектуална драма” и (пре)откривател на „аналитичната композиция”, Ибсен заедно с О. Уайлд, Б. Шоу, А. Франс и А. Стриндберг дава своя принос в жанра на екзистенциално-философската драма, интерпретирайки проблеми сред които смисъла и безсмислието на живота и смъртта, свободата и избора, времето и безвремието. Той развива и идеята за еманципацията, в която женските образи, поетични и извисени, носят своеобразен драматичен потенциал и го разкриват в кризисни ситуации. При Ибсен се налага идеята за играта и игровото начало- концепция, която присъства в почти всичките му текстове. С естетическите средства на сценичното изкуство се поставя актуалния проблем за цялостната личност, за вечното и тленното, за призванието, за начините, по които индивида се изразява, за духовния аристократизъм, свръхчовека и егоцентризма на Аза.
Хеда Габлер
(1890)
В черновите на Ибсен, „Хеда Габлер” дълго е носила подзаглавието „Портрет на драматурга като млада жена”, сякаш за да изтъкне онази вътрешно присъща на този занаят характерност да се отъждествяваш посредством другия и да спотаяваш личната си история в историите на множество герои. Хеда винаги е била една от най-популярните и играни пиеси на Ибсен заедно с „Куклен дом” и „Пер Гюнт”. И не е трудно да се намери причината за това. Характерът на Хеда Габлер, заедно с нейната хитрост, жестокост и очарователност, винаги са били в центъра на нашето внимание. Образът на Хеда е считан от някои изследователи като един от най-драматичните в театъра, определян като „женския” Хамлет. В зависимост от многото интерпретации, тя бива изобразявана като бореща се с нормативното общество героиня, жертва на обстоятелствата, образ формиращ феминисткия прототип или просто един (не)контролиран злодей- демонична, както самия Ибсен я нарича, запазвайки в нея и в останалите усещането за криза. Така, погълнати от своите екзистенциални проблеми, във време, в което всичко се разпада, безнадеждността на ибсеновите герои ни завещава едно - сянка от любов. Винаги, в един момент, приказката свършва.
Михаил Байков
IV курс „Театрознание и театрален мениджмънт”
Работно време: Билетна каса
тел: + 359(2) 9231 303
Работно време:
вторник – събота: 10:30 – 19:00 часа
обедна почивка: 14:00 – 15:30 часа
поч. дни неделя и понеделник Адрес: ул. Раковски 108 А, тел.: 02/9231303
ЦЕНИ НА БИЛЕТИ:
за премиери – 15 лв.
за възрастни – 4 лв., 6 лв.
за ученици, студенти и пенсионери – 4 лв.
|
Вашият коментар ще бъде първи!
|
|
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК