ХЕДА ГАБЛЕР


Автор: Х.Ибсен
Режисьор: Пламен Марков
Сценография и костюми: Мира Каланова
Музикална среда: Александър Каланов
Участват: Илчо ДимитровБоряна ПеневаТихомира ТемелковаИвайло НеновАлександър ХаджиангеловДеница ДенчеваПламен ПеевВладимир ЗомбориВеселина КонакчийскаДария СимеоноваДаниана КоеваХристо ПъдевИво АръковТихомира Темелкова

Гледайте постановката "Хеда Габлер":

Участват студенти от класа на проф. д-р Атанас Атанасов

Хенрик Ибсен

(1828-1906)

В литературното творчество на XX век, Ибсен остава като един най-значимите автори, променили завинаги световната драматургия. За ‘бащата’ на модерната драма могат да се кажат толкова много неща, че трудно бихме събрали в една убежна точка безкрайните линии, по които поема неговото изкуство. И въпреки това, поет и драматург, Ибсен твори 50 години, в които създава множество модерни и знаменити пиеси, които в жанрово-тематичен аспект поставят началата на интелектуалното, психоаналитичното, философско-екзистенциалното като норма в цялостния европейски контекст на драмата през втората половина на XIX век. В идейно-тематичен и жанров аспект, наследството на Ибсен би могло да бъде композирано в три основни периода: романтически-„Кателина”, „Бранд”, „Пер Гюнт”, в който на преден план излиза силната личност, в конфликт със средата; натуралистичен- „Стълбовете на обществото”, „Куклен дом”, „Призраци”, в който той въвежда характерната за него аналитична техника, при която през събитията, трябва да се стигне до миналото- това е времето в което се изследва човешката психология. И символистичен период, при който той се съсредоточава в болезността на съзнанието- „Дивата патица”, „Хеда Габлер”, „Когато ние мъртвите се пробудим”. Драматургичните текстове на Ибсен са многопластови, конструирани обикновено в две основни посоки- рационално-реалистични и символно-метафорични, които се развиват паралелно, но имат и пресечни точки, често се сливат и се разделят, за да се роди новата поетика на модерната драма. Като създател на жанра „интелектуална драма” и (пре)откривател на „аналитичната композиция”, Ибсен заедно с О. Уайлд, Б. Шоу, А. Франс и А. Стриндберг дава своя принос в жанра на екзистенциално-философската драма, интерпретирайки проблеми сред които смисъла и безсмислието на живота и смъртта, свободата и избора, времето и безвремието. Той развива и идеята за еманципацията, в която женските образи, поетични и извисени, носят своеобразен драматичен потенциал и го разкриват в кризисни ситуации. При Ибсен се налага идеята за играта и игровото начало- концепция, която присъства в почти всичките му текстове. С естетическите средства на сценичното изкуство се поставя актуалния проблем за цялостната личност, за вечното и тленното, за призванието, за начините, по които индивида се изразява, за духовния аристократизъм, свръхчовека и егоцентризма на Аза.
 

 

Хеда Габлер

 

(1890)

В черновите на Ибсен, „Хеда Габлер” дълго е носила подзаглавието „Портрет на драматурга като млада жена”, сякаш за да изтъкне онази вътрешно присъща на този занаят характерност да се отъждествяваш посредством другия и да спотаяваш личната си история в историите на множество герои. Хеда винаги е била една от най-популярните и играни пиеси на Ибсен заедно с „Куклен дом” и „Пер Гюнт”. И не е трудно да се намери причината за това. Характерът на Хеда Габлер, заедно с нейната хитрост, жестокост и очарователност, винаги са били в центъра на нашето внимание. Образът на Хеда е считан от някои изследователи като един от най-драматичните в театъра, определян като „женския” Хамлет. В зависимост от многото интерпретации, тя бива изобразявана като бореща се с нормативното общество героиня, жертва на обстоятелствата, образ формиращ феминисткия прототип или просто един (не)контролиран злодей- демонична, както самия Ибсен я нарича, запазвайки в нея и в останалите усещането за криза. Така, погълнати от своите екзистенциални проблеми, във време, в което всичко се разпада, безнадеждността на ибсеновите герои ни завещава едно - сянка от любов. Винаги, в един момент, приказката свършва.


 

Михаил Байков

IV курс „Театрознание и театрален мениджмънт”





ant

Работно време: Билетна каса


тел: + 359(2) 9231 303


Работно време:


вторник – събота: 10:30 – 19:00 часа


обедна почивка: 14:00 – 15:30 часа


поч. дни неделя и понеделник
Адрес: ул. Раковски 108 А, тел.: 02/9231303

ЦЕНИ НА БИЛЕТИ:

за премиери – 15 лв.

за възрастни – 4 лв., 6 лв.

за ученици, студенти и пенсионери – 4 лв.



ant2

Вашият коментар ще бъде първи!








Най-коментирани постановки
 Лекция №1 за народното творче... 134 коментара
 Вражалец 117 коментара
 "Ножица - трепач" 78 коментара
 Живак 57 коментара
 ДЪРВО БЕЗ КОРЕН 47 коментара
  45 коментара
 "Много шум за нищо" 40 коментара
 Страхотни момчета 39 коментара
 Операцията 39 коментара
 Записки на един луд 35 коментара
 
 
Анкети към постановки
Най-интересен въпрос
Кой не е убиеца в пиесата?
"Ножица - трепач"
( 790 отговора )
Най-труден въпрос
Как е истинското име на Алекс?

( 0 верни от 0 отговора)
Най-лесен въпрос
Кой от тримата братя-войводи не е от Бимбеловия род?
Как Инджето не стана цар
( 1 верни от 1 отговора)
 
Най-разглеждани постановки
2.
1830186
3.
1013540
7.
781434
9.
757047
 





 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker