Димитър Пенчев
Dimitar Penchev
Уеб сайт: http://soundconvincer.com
Димитър Пенчев започва професионално да пише музика за театър и кино през 1996. Още с първото представление, над което работи, „За хората и свраките“ по Йордан Радичков в Драматичен Театър Сливен, е номиниран за Аскеер за най-добра музика. Режисьор е Петринел Гочев, а музиката за спектакъла включва участието на цял дихов оркестър на сцената. Следват ангажименти в театрите в Търговище, Благоевград, Добрич и Пазарджик. Освен с Петринел, Димитър има много плодотворно сътрудничество с режисьора Христо Стойчев, с когото създават уникалния спектакъл „Укротяване...“ по текстове от Шекспир, Бибилията и Ървин Уелш. За съжаление спектакълът е жестоко цензуриран и спрян след само две представления в Благоевградския театър. Втората работа на Димитър Пенчев с Петринел Гочев има по-добра съдба. „Епични времена“ в Пазарджишкия театър носи на композитора си втора номинация за Аскеер и самата награда през 1999 година.
През същата година Димитър Пенчев заминава за Далас, Тексас, САЩ, с пълна стипендия и асистентско място в Южен Методистки Университет, за да завърши магистратура по пиано. Там попада на режисьорката Мелиа Бенсусен, която току що е спечелила най-престижната награда за „европейски“ тип театър на Бродуей, „Оби“, и го ангажира за композитор и музикален директор на постановката си “А! Пустошта“ от Юджийн О‘Нийл. Мелиа Бенсусен твърди в едно свое изказване: „Димитър има невероятен усет за театър, за театрален ритъм и работата с него беше истинско удоволствие!“. Работата на Димитър е забелязана от друг Даласки режисьор, който в продължение на три поредни години го ангажира да пише музика за фестивала „Шекспир в парка“ . Така се раждат партитурите за „Много шум за нищо“, „Дванайсета нощ“ и „Както ви се харесва“.
Също в Далас, Димитър получава и първите си професионални уроци по композиция. Първата му завършена пиеса, „Разговори за цигулка и пиано“, получава първа награда на конкурса за млади композитори „Ръсел Хорн“ след оспорвана конкуренция с над 100 произведения.
Докато е в Далас, той е поканен да напише музика към един от най-великите филми на нямото кино, „Кутията на Пандора“ (1929), с участието в главната роля на Луиз Брукс. Предвидено е музиката да изпълнена от театрален оркестър при показване на филма на фестивал на нямото кино в Даллас. На премиерата отзивите за възторжени. В един момент токът спира, цялата зала потъва в мрак, но композиторът, който е на пианото продължава да свири, точно както биха направили неговите предшественици в нямата ера. След края на прожекцията, Бари Парис, автор на биографията на Луиз Брукс и специалист по тази епоха казва, че партитурата на Димитър е „категорично определяща“ за филма. Слуховете за този успех на Димитър Пенчев стигат чак то компанията „Критерион Кълекшън“, която е най-големият дистрибутор на некомерсиално кино в Северна Америка. Той получава обаждане от директора на компанията, който иска да му поръча да запише музиката си за „Кутията на Пандора“ и тя да придружава новото издание на филма в луксозен пакет от два DVD диска. Това става реалност през 2007-а година и филмът е преиздаден, а критиката е изключително ласкава за музиката на Димитър, която се опитва да пресъздаде усещането за „ерата на кабарето“ през 1929-а година в Берлин.
Междуврменно Димитър е вече във Великобритания, където продължава образованието си като композитор, както и активната си дейност в театъра. Следват няколко постановки, най-забележителната от които е музиката към „Сън в лятна нощ“ за Бристолксият Шекспиров Фестивал. Димитър, заедно с част от актьорите участва и като музикант на сцената и партитурата му е оценена високо както от критиката, така и от зрителите.
Успехът на Димитър Пенчев му носи покани за написване на музика към детски представления от режисьора Шон Айта, както и покана от Лондонската режисьорка Николет Кей за музика към световната премиера на пиесата „Дете на любовта“. Това е и Лондонският дебют на Димитър в театър Финбъро – едно от най-търсените места за нова драматургия и режисура.
Димитър Пенчев е много активен и като композитор на концертна музика. След успеха на „Разговори за цигулка и пиано“ той пише проиведения за камерни ансамбли, соло пиано, електронна музика, както и обработки и аранжименти на класически произведения. Някои от по-мащабните му произведения от последните години са: „The Dreams of the Sound Convincer” – пиано квартет, „Then” – за струнен оркестър, Соната за цигулка и пиано No. 1, „…in other news” – за перкусионен квартет и електронни звуци.
През 2011 година издава албум с 13 пиеси, които комбинират пиано соло с обработени звуци от човешка реч. Албумът се нарича „Състояния на Трансмиграция“ (States of Transmigration) и може да се намери на много места в интернет.
В момента Димитър Пенчев живее в Торонто, Канада, където работи като преподавател по пиано, композиция и вокал. В същото време той е на път да защити докторат по композиция в Университета на щат Ню Йорк в Бъфало, отново с пълна стипендия и асистентско място.
Димитър продължава успешно и кариерата си на концертен пианист и е изключително търсен като камерен музикант и изпълнител на класическа и съвременна музика.
Най-новата работа на Димитър Пенчев като театрален композитор е спектакълът „Ромео и Жулиета“, отново с режисьор Петринел Гочев, в Драматичен театър „Рачо Стоянов“ в Габрово. Това е и своеобразно „завръщане“ за Димитър в Българския театър. В партитурата си той използва звуци, думи и атмосфери, записани по време на репетициите с актьорите, както и характерни шумове от Габрово, звуци от Етъра, както и природни звуци.
Постановки с участието на Димитър Пенчев
|
6.8.2016
Програма на дванадесети международен музикален фестивал „МОЦАРТОВИ ПРАЗНИЦИ” – ПРАВЕЦ 2016
Димитър Пенчев контрабас, Деница Димитрова арфа
представя Музика за водата
Песни за водата
Изпълняват Русалина Мочукова и Николай Моцов
Румен Цанов /пиано/
В програмата Шуберт, Шопен, Щраус, Обрадорс, Лехар и др.
Феерия във водата
|
|
16.4.2014
"Ромео и Жулиета" на 28-ми април в Младежки театър
Димитър Пенчев („Аскеер” за музика)
Фотограф: Росина Пенчева
Участват: Гергана Змийчарова, Силвия Чобанова, Елизабет Попова, Надежда Петкова, Димо Димов, Петко Петков, Николай Бързаков, Светослав Славчев
|
|
24.9.2013
Седмия панаир на младите отваря врати на 30-ти септември в Младежкия театър
Димитър Пенчев; представяне на три нови пиеси на млади автори – Иван Димитров с „Ще бъде май”, Ованес Торосян с „Малкият Пучи” и Стефан Прохоров с „Братята, това е”.
Селекционер за пета поредна година е К
|
|
28.8.2013
Есенен международен театрален фестивал "Сцена на кръстопът" 10 - 23 септември 2013
Димитър Пенчев
Сценография и костюми: Юлиана Войкова-Найман
Превод: Мария Змийчарова
Участват: Гергана Змийчарова, Димо Димов, Елизабет Попова, Мирослав Симеонов, Надежда Петкова, Николай Бързаков, Петко Петков, Силвия Чобанова, Светос
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК