Уисам Арбаш
Uisam Arbash
Уисам Арбаш, Режисьор-постановчик Уисам Арбаш е френско-ливански режисьор. Роден в Ливан през 1974 г., той се установява във Франция със семейството си на 8-годишна възраст. Предопределен за научно поприще, макар че е страстен почитател на литературата, той решава да вложи силите си в театралната асоциация на университета в Орлеан „Бат'ар". Този решителен поврат бележи началото на кариерата му. Той поема ръководството на асоциацията, към която създава ателиета за обучение, и поставя Мъжът си е мъж от Бертолд Брехт, а после Дон Жуан или любовта към геометрията от Макс Фриш. Темата за самоличността и нейната загуба вече е в центъра на артистичния му интерес. След тези първи опити, докато още следва в консерваторията в Орлеан, създава формацията Театр дьо л'Йоф-а-ди-па съвместно с Тиери Фалвизане и Арно Алдиже. Решително съсредоточена върху търсенията и върху силните и предизвикателни текстове, театралната формация експериментира със съвременни материали и техники. Уисам Арбаш по това време ръководи постановките на Не по-високо от ръба, Километър Нула (адаптация на Кръстоносни походи от Мишел Азама) и Агар от гробището на Брахим Ел Ханай. Първите му пиеси привличат вниманието на артистичната гилдия и режисьорът Оливие Пи го включва в своя проект Весел Апокалипсис, за който той му асистира в постановъчната работа. Това първо сътрудничество бележи началото на истинско творческо единомислие и постоянна съвместна работа, а именно върху Послание към начинаещите актьори, Хофманови приказки, Проклятието на Фауст в Гран Театр в Женева, или пък The Rake's Progress в Опера Гарние. Той си сътрудничи също и с други режисьори като, например, Катерина Гоци и Алфредо Ариас. От 6 години насам, всяка първа сряда от месеца се провежда среща на неговата формация с публиката, посветена на четенето на текстове, предимно поеми и театрални пиеси (Дидие-Жорж Габили, Жан Жьоне, Важди Муавад, Одюро, Махмуд Дарвиш, Саид, Шарл Жюлие, Ноел) в някой орлеански бар. Страстната привързаност на Уисам Арбаш към словото и неговия резонанс всред световния шум го тласка да се заеме с предизвикателни творби: сътрудничи с Бернар Ноел за постановката на Замъкът в Кана, текст с ослепителна поетична сила, цензуриран през 1971, който те представят в Театър Рон-Поан през 2004 г. Той предлага ролята на Дон Диего на Жан-Пиер Жорис (изпълнител на ролята на Родриго, работил с Жан Вилар през 1949) в театър Женвилие през 2006 г., поставя на сцена поемата Фреска от Махмуд Дарвиш с един френски актьор, Жан-Дамиан Барбен, и една сирийска актриса, Хала Омран, в Мезон дьо ла Поези през 2007 г. Влюбен в родния си език, той редовно участва в гостувания и артистични проекти съвместно с Френския културен център в Дамаск и Бейрут. Лауреат на стипендията Вила Медичи през 2007 г. В последно време редовно сътрудничи на Оливие Пи и Пиер-Андре Вейц за множество постановки. Така им става асистент за постановката на The Rake's Progress от Стравински в Опера Бастий през март 2008, както и за Трилогията на Дявола в Гран-Театр в Женева през ноември 2008 г.
Постановки с участието на Уисам Арбаш
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК