ЗАПИСКИ НА ЕДИН ЛУД


Автор: Н. В. Гогол
Режисьор: Ованес Торосян
Сценография: Пламена Дичева
Участват: Георги ГоцинВиктория Миланова

Гледайте постановката "Записки на един луд ":
Ноември
20
Ноември
Сряда
19.00 часа, зала Надежда

купи билет
от  14  12 лв. ( - 14.29 % )
остават само 10 места

В света съществуват два типа хора – малки и големи. Малките хора обикновено са невидими, дребни, изолирани от обществото, а големите управляват света. Обикновено случките в живота ни определят към кой тип спадаме, но всеки трябва сам да открие мястото си в действителността.

Гогол изследва съдбата на малките хора, като показва, че те са обикновени личности с реални проблеми. Проблеми като невъзможната любов, желанието за справедливост, лудостта на една реалност. В Записките на един луд той пресъздава именно тази реалност. Неговият герой е малък човек, пренебрегнат от съдбата, борещ се за своите идеали и мечти. Човек, тласнат към лудостта от собствените си разсъждения. Дали дневникът на този луд човек е доказателство за болната му душа, или за страданията му в едно болно общество? Хората в днешно време се интересуват само от мястото и положението си в обществото – колкото по-високо е стъпил един човек, толкова по-богат и обичан е той сред приятелите и враговете си, следователно той е голям. Живеем в свят на големи хора, с големи идеи и големи провали. Малкият човек е този, който съхранява ценностите в света. Той е този, който цени красотата, истината и любовта. Попришчин намира своята любов и губи разсъдъка си заради нея, изгубвайки се някъде между несправедливостта на реалността, в която живее, и нереалния свят, който създава. Неговият инстинкт да следва сърцето си го прави не малък човек, живеещ в голям свят, а голям човек, за когото светът е малък. Стихията на безумието, обзела Гогол, ни разказва една проста история за любовта, която може да подлуди човека. Именно гениалната простота на автора, прави неговите текстове актуални и днес. Той рисува проблемите, вълнуващи хората по онова време като реални случки на днешното общество, като художествено изображение на действителността. Но да не забравяме, че и в най-голямата трагедия, можем да открием късче светлина и да намерим щастието. Вярата в самите нас е ключа към успеха ни и към нашето благополучие. Понякога трябва да стиснем зъби и да се изправим срещу себе си, за да победим. Дори самият Гогол се е простил с нашия свят с думите: "Ще се смея през сълзи”.

 ”Ще се смея през сълзи”, казал Гогол на смъртния си одър. И макар историите за предсмъртните реплики да предизвикват по-скоро иронична усмивка (да не би някой да е присъствал и да е записвал?), те служат на голямата задача да завещаят една ”празна тайна”, която да ражда нарастващо любопитство около личността на умрелия.

Такава една типично руска ”тоска” – безпокойство, съчетано с вяра в света – броди и из режисьорския дебют на Ованес Торосян по Дневникът на един луд от Гогол. Накрая болната от нормалност публика пада в капана да се смее най-много на най-крайните и безнадеждни форми на лудост.
В тон с наложилата се у нас (а и не само) асоциация за ”шинела”, всяка постановка по Гогол съдържа потенциален риск да се плъзне по линията на мотива за социално декласирания чиновник, и така да се озовем пред политическото послание – ”те са виновни”. Но дори и най-последователно проведената критика ще подцени, че героите на руския класик не са инструменти на социалната сатира, а хора с лица, тела, съдби и тъкмо това е тяхната драма. Затова ценното на този опит по Гогол е, че той почти напълно обръща гръб на Машината и не злоупотребява с ”малкостта” на персонажа си. Напротив, сред семпло аранжираната тясна ”квартира”-сцена мечтите му изглеждат още по-големи.
Подобен романтичен привкус се дължи не само на избора на Гогол да разкаже историята радикално лично, през аз-формата на дневника, но навярно и на актьорския опит на Ованес Торосян. След като свикнахме с присъствието му в Източни пиеси и Аве, където героите му израстват поучително от точка А до точка Б в хода на филма, тази негова невинност бе използвана и в театъра от Десислава Шпатова в Идиот 2012. Затова нищо чудно, че Попришчин е наивен, патетичен, ръкомахащ и... в крайна сметка – театрален, такъв какъвто се очаква да бъде последният човек, останал да защитава надеждата.
Липсата на други изисква Георги Гоцин да поеме цялата отговорност на въпроса ”защо не съм друг?”. И я поема, като развива своя образ в рамките на повече от час и половина – гросмайсторска граница за сам човек на сцената. Докато в началото той играе предимно чрез текст, то по-забележителна е еволюцията на Попришчин към лудостта, илюстрирана с потъването на белите му дрехи в мастило и със спазматичните безсмислени записки от 43-ти април – там, на границата на езика, когато безвъзвратно си се превърнал в маргинал. Тогава безличната и потънала в мрак публика сама се превръща в Машината – тя екзекутира лудия, прекрачил нейните собствени граници.

 




ant

Работно време: от понеделник до петък:


11:00 - 14:00 и от 14:30 - 19:00 ч,


в събота и неделя:


9:30 - 14:00 и от 14:30 - 19:00 ч.
Адрес: пл. Славейков 4

в сградата на Столична библиотека


ant


Георги Гоцин

ant2

123


Златан
27.02.2014 23:02 ч


10
Лаа днес го гледах! Много е добро!... нз кво да кажа .. абе трябва да се гледа!
Одобрение 4 от 5 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Филипова
26.02.2014 12:16 ч


9
Ние го посетихме на 19.02 и останахме много доволни. Доста интересно представление.
Одобрение 3 от 4 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

КармА
25.02.2014 14:12 ч


8
пфф аз много се смях, шантаво беше.
Одобрение 3 от 4 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

konsta_123@mail.bg
24.02.2014 21:13 ч


7
Абе на мен ми беше приятно. Макарце не разбирам кои знае колко от театри:)
Одобрение 2 от 3 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

нел_331
24.02.2014 14:13 ч


6
Честно казано не очаквах кой знае какво, защото не си падам по класика, ама това беше свежо.
Одобрение 4 от 4 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Малкият принц
24.02.2014 13:31 ч


5
Пазете се от тези изроди! Последните три коментара са от един и същи човек през 2 минути. Ужасно. Ето за това и представлението не струва. Гоцин крета.
Одобрение 0 от 6 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Нели Захариева
23.02.2014 22:31 ч


4
Мисля, че това е най-доброто представление за този сезон! Тези млади хора си заслужават! Ще го гледам пак
Одобрение 3 от 3 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Ивайло
23.02.2014 22:29 ч


3
Това момче Георги Гоцин ми скри шапката! За пръв път представление успя да ме разсмее и разплаче наведнъж:)... браво!
Одобрение 5 от 6 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Стефан
23.02.2014 22:26 ч


2
Интерсно представление. Заслужава си!
Одобрение 7 от 7 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Марио
19.02.2014 22:34 ч


1
Гледах го и ми хареса. Предизвикателство е да задържиш сам вниманието на публиката за толкова време. Пожелавам успех на това момче.
Одобрение 6 от 6 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара


123







Най-коментирани постановки
 Лекция №1 за народното творче... 133 коментара
 Вражалец 116 коментара
 "Ножица - трепач" 72 коментара
 Операцията 39 коментара
 Живак 38 коментара
 Страхотни момчета 35 коментара
 "Много шум за нищо" 34 коментара
 Спанак с картофи 32 коментара
 Ревизор 31 коментара
 Записки на един луд 30 коментара
 
 
Анкети към постановки
Най-интересен въпрос
Кой не е убиеца в пиесата?
"Ножица - трепач"
( 704 отговора )
Най-труден въпрос
Как е истинското име на Алекс?

( 0 верни от 0 отговора)
Най-лесен въпрос
Кой е авторът на спектакъла „Като трохи на прозореца“?
Като трохи на прозорецa
( 22 верни от 22 отговора)
 
Най-разглеждани постановки
1.
2.
9.
Живак 233431
 





 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker