ЗАПИСКИ НА ЕДИН ЛУД


Автор: Н. В. Гогол
Режисьор: Ованес Торосян
Сценография и костюми: Пламена Дичева
Участват: Георги ГоцинВиктория Миланова

Гледайте постановката "Записки на един луд ":

В света съществуват два типа хора – малки и големи. Малките хора обикновено са невидими, дребни, изолирани от обществото, а големите управляват света. Обикновено случките в живота ни определят към кой тип спадаме, но всеки трябва сам да открие мястото си в действителността.

Гогол изследва съдбата на малките хора, като показва, че те са обикновени личности с реални проблеми. Проблеми като невъзможната любов, желанието за справедливост, лудостта на една реалност. В Записките на един луд той пресъздава именно тази реалност. Неговият герой е малък човек, пренебрегнат от съдбата, борещ се за своите идеали и мечти. Човек, тласнат към лудостта от собствените си разсъждения. Дали дневникът на този луд човек е доказателство за болната му душа, или за страданията му в едно болно общество? Хората в днешно време се интересуват само от мястото и положението си в обществото – колкото по-високо е стъпил един човек, толкова по-богат и обичан е той сред приятелите и враговете си, следователно той е голям. Живеем в свят на големи хора, с големи идеи и големи провали. Малкият човек е този, който съхранява ценностите в света. Той е този, който цени красотата, истината и любовта. Попришчин намира своята любов и губи разсъдъка си заради нея, изгубвайки се някъде между несправедливостта на реалността, в която живее, и нереалния свят, който създава. Неговият инстинкт да следва сърцето си го прави не малък човек, живеещ в голям свят, а голям човек, за когото светът е малък. Стихията на безумието, обзела Гогол, ни разказва една проста история за любовта, която може да подлуди човека. Именно гениалната простота на автора, прави неговите текстове актуални и днес. Той рисува проблемите, вълнуващи хората по онова време като реални случки на днешното общество, като художествено изображение на действителността. Но да не забравяме, че и в най-голямата трагедия, можем да открием късче светлина и да намерим щастието. Вярата в самите нас е ключа към успеха ни и към нашето благополучие. Понякога трябва да стиснем зъби и да се изправим срещу себе си, за да победим. Дори самият Гогол се е простил с нашия свят с думите: "Ще се смея през сълзи”.

 ”Ще се смея през сълзи”, казал Гогол на смъртния си одър. И макар историите за предсмъртните реплики да предизвикват по-скоро иронична усмивка (да не би някой да е присъствал и да е записвал?), те служат на голямата задача да завещаят една ”празна тайна”, която да ражда нарастващо любопитство около личността на умрелия.

Такава една типично руска ”тоска” – безпокойство, съчетано с вяра в света – броди и из режисьорския дебют на Ованес Торосян по Дневникът на един луд от Гогол. Накрая болната от нормалност публика пада в капана да се смее най-много на най-крайните и безнадеждни форми на лудост.
В тон с наложилата се у нас (а и не само) асоциация за ”шинела”, всяка постановка по Гогол съдържа потенциален риск да се плъзне по линията на мотива за социално декласирания чиновник, и така да се озовем пред политическото послание – ”те са виновни”. Но дори и най-последователно проведената критика ще подцени, че героите на руския класик не са инструменти на социалната сатира, а хора с лица, тела, съдби и тъкмо това е тяхната драма. Затова ценното на този опит по Гогол е, че той почти напълно обръща гръб на Машината и не злоупотребява с ”малкостта” на персонажа си. Напротив, сред семпло аранжираната тясна ”квартира”-сцена мечтите му изглеждат още по-големи.
Подобен романтичен привкус се дължи не само на избора на Гогол да разкаже историята радикално лично, през аз - формата на дневника, но навярно и на актьорския опит на Ованес Торосян. След като свикнахме с присъствието му в Източни пиеси и Аве, където героите му израстват поучително от точка А до точка Б в хода на филма, тази негова невинност бе използвана и в театъра от Десислава Шпатова в Идиот 2012. Затова нищо чудно, че Попришчин е наивен, патетичен, ръкомахащ и... в крайна сметка – театрален, такъв какъвто се очаква да бъде последният човек, останал да защитава надеждата.
Липсата на други изисква Георги Гоцин да поеме цялата отговорност на въпроса ”защо не съм друг?”. И я поема, като развива своя образ в рамките на повече от час и половина – гросмайсторска граница за сам човек на сцената. Докато в началото той играе предимно чрез текст, то по-забележителна е еволюцията на Попришчин към лудостта, илюстрирана с потъването на белите му дрехи в мастило и със спазматичните безсмислени записки от 43-ти април – там, на границата на езика, когато безвъзвратно си се превърнал в маргинал. Тогава безличната и потънала в мрак публика сама се превръща в Машината – тя екзекутира лудия, прекрачил нейните собствени граници.

 




ant

Работно време:
Работно време на касата


от понеделник
 до петък:


11:00 - 19:00 ч;


в събота и неделя:


9:30 - 19.00 ч.


ОБЕДНА ПОЧИВКА:


14:00- 14:45





 
Адрес: пл. Славейков 4

в сградата на Столична библиотека




ant


Георги Гоцин

ant2

1234


gyros
06.07.2015 16:10 ч


25
Отврат. И театъра и постановката.
Одобрение 115 от 246 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Георги
05.07.2015 21:54 ч


24
Подведох се по изцяло позитивните коментари и гледах пиесата на 5 юли, затова ще дам моето обективно мнение. Изключително протяжна пиеса, голямо квичене и преиграване, инфантилен хумор. Театърът пък е по-всякаква критика - без никаква вентилация и с декори - подиум, дюшек, кофа и стълба. Отвратен съм от натегачите и платените лелки, които пишат коментари тук. Просто не гледайте тази пиеса с безумна режисура, нека умре в забрава. 0/10 отвсякъде, жалко че хабят таланта на младия актьор.
Одобрение 115 от 242 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Angela
24.06.2015 23:27 ч


23
Много впечатляващо превставление! Възхищавам се на умението на Георги Гоцин да изиграе тази роля по такъв убедителен начин и да задържи вниманието на публиката за повече от час и половина. Препоръчвам постановката
Одобрение 122 от 236 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

JuliaV.
14.06.2015 15:31 ч


22
Браво! Заведох моите ученици на това представление и всички останаха изключително очаровани и много се забавляваха. Не мислих, че класическа пиеса може толкова да им хареса и да ги впечатли.
Одобрение 122 от 236 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Алеко
29.04.2015 14:07 ч


21
Досега в този театър не бях ходил. Обаче това представление е страшно... държа ме няколко дни. Последните пъти все оцелвах греда с разни глупости, но това представление определено беше смешно, смислено и провокиращо.
Одобрение 122 от 236 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Dilyan
20.04.2015 12:36 ч


20
Добро! Толкова не съм се смял от много време.
Одобрение 120 от 234 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

rosj_1983@mail.bg
09.06.2014 12:59 ч


19
Невероятно представление! Толкова богато и сложно и измислено с такава фантазия! Поздравления! Радвам се, че все още се правят смислени неща... този сезон почти нищо хубаво не гледах.
Одобрение 123 от 237 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Karina
19.05.2014 17:32 ч


18
Доста сложен текст. Четох го преди да го гледам. Според мен беше добре направено на сцена, защото текста е литература а на сцената не изглеждаше така. Ованес се справя и като реж. явно.
Одобрение 119 от 233 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Julian
17.04.2014 23:35 ч


17
Вчера го гледах за 2-ри път и ми хареса даже повече. Явно има някакви моменти, където се импровизира, защото беше малко по-различно. Абе заслужава си според мен да се види. Има готин дух тази пиеска.
Одобрение 120 от 234 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара

Neti
15.04.2014 23:28 ч


16
Много го поставят този Гогол напоследк. Гледахме го последния пт и беше доста краино представлението, но пк разбирамемо и ме накара да се замисля за някои неща, което е добре. Хареса ми и сценографията как се променяше и средата.
Одобрение 117 от 230 гласа Одобрявам коментара Неодобрявам коментара


1234







Най-коментирани постановки
 Лекция №1 за народното творче... 133 коментара
 Вражалец 116 коментара
 "Ножица - трепач" 78 коментара
 Живак 56 коментара
 ДЪРВО БЕЗ КОРЕН 45 коментара
  45 коментара
 "Много шум за нищо" 40 коментара
 Страхотни момчета 39 коментара
 Операцията 39 коментара
 Записки на един луд 35 коментара
 
 
Анкети към постановки
Най-интересен въпрос
Кой не е убиеца в пиесата?
"Ножица - трепач"
( 779 отговора )
Най-труден въпрос
Как е истинското име на Алекс?

( 0 верни от 0 отговора)
Най-лесен въпрос
Кой от тримата братя-войводи не е от Бимбеловия род?
Как Инджето не стана цар
( 1 верни от 1 отговора)
 
Най-разглеждани постановки
6.
7.
 





 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker