Интервю на Виолета Тончева с маестро Григор Паликаров
- Казахте, че „Трубадур” влиза в челната тройка на Вердиевите опери. Защо?
- „Трубадур” (премиера 1853 г.), заедно с „Травиата” и „Риголето”, заема достойно място в най-популярната тройка опери на Джузепе Верди. Във всяка от тези опери намираме музикални хитове, като „Наздравица” в „Травиата” или „La donna e mobile” в „Риголето”, но от цялото Вердиево творчество в „Трубадур” има най-много популярни арии, събрани на едно място: „Песента на Азучена”, Войнишки хор, Цигански хор и т.н.
- Оперната история изобилства с интересни подробности около създаването на големите творби. Има ли нещо такова и около „Трубадур”?
- Любопитна е историята с либретото на „Трубадур”, което е най-обърканото нещо в световната оперна литература. В Италия има дори бутилка вино, запечатана преди 100 и повече години, за която се казва, че ще бъде отворена, едва когато някои успее да обясни каква точно е мотивацията в постъпките на някои от героите. Либретистите Салваторе Камарано и Леоне Емануеле Бардаре, които са работили по едноименната драма на Антонио Гарсия Гутиерес, очевидно не са държали особено върху последователното и логично развитие в образите на героите. Азучена убива собственото си дете, приема детето на врага, накрая загива, чувствайки отмъстена майка си?! Любовният триъгълник между Граф ди Луна, Леонора и Манрико поражда вражда между двамата мъже, които всъщност са братя, без да знаят. Тези и други противоречия в изграждането на персонажите обаче в никакъв случай не правят музиката по-малко прекрасна и операта по-малко обичана.
- Във Варна „Трубадур” не е играна често, така че на 14 март т.г. Варненската опера ще представи една нова версия, с интересни солистични дебюти на Арсений Арсов (Манрико), Пламен Димитров (Граф ди Луна) и Димитринка Райчева (Леонора). Как работите с тях?
- И тримата се готвят усърдно. С Арсений Арсов сме правили страхотни турнета, в които той изпълняваше по-лиричните тенорови партии в „Севилският бръснар” от Росини, „Дон Жуан”от Моцарт и особено във „Фауст” от Гуно. С годините всеки глас естествено се уплътнява, така че точно сега е времето Арсений да изпее и Манрико в „Трубадур”.
Познавам също качествата на баритона Пламен Димитров, който наскоро дебютира в ролята на Маркиз Поза в „Дон Карлос” от Верди на сцената на Софийската опера и балет, отново с мен като диригент.
За Димитринка Райчева спокойно мога да кажа, че след като се изяви в няколко много успешни роли на софийска и варненска сцена, тя е вече едно от водещите сопрани в България. „Трубадур” е нашата първа среща с нея, в която тя ще защити главна роля.
Впрочем в „Трубадур” има още много важни герои, сред които най-вече Азучена – коронната роля на мецосопраното Бойка Василева, също Ферандо, който ще изпее Евгений Станимиров и др. Става дума за букет от певци, които заедно с колегите от хора и оркестъра, в чийто професионализъм съм дълбоко уверен, ще представят Вердиевия „Трубадур” по най-добрия начин.
- Вярвам, че ще бъде така. Благодаря за интервюто, маестро.
Варна, 9 март, 2012 г.
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК