Театрални новини



СИМФОНИЧЕН КОНЦЕРТ С МАЕСТРО ЕМИЛ ТАБАКОВ И СОЛИСТИ МИНЧО МИНЧЕВ И НИКОЛАЙ МИНЧЕВ

29.04.2020

СИМФОНИЧЕН КОНЦЕРТ С МАЕСТРО ЕМИЛ ТАБАКОВ И СОЛИСТИ МИНЧО МИНЧЕВ И НИКОЛАЙ МИНЧЕВ
30 април 2020, 19.00. Държавна опера Варна online.
Следете YouTube канала на ТМПЦ (DRAMA&OPERA VARNA) на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=bbeO_dNobE0, facebook страницата @Държавна опера Варна / State Opera Varna и facebook събитието @Споделени представления

На 30 април 2020, 19.00, в поредицата „Споделени представления“,  Театрално-музикален продуцентски център Варна ще срещне почитателите на симфоничното изкуство с две прекрасни произведения - Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър в ми бемол мажор, KV 364 (1779) от Волфганг Амадеус Моцарт и Симфония № 8 в сол мажор от Антонин Дворжак. Концертът, под палката на един от най-големите съвременни диригенти, Маестро Емил Табаков, виртуозните солисти Минчо Минчев и Николай Минчев и Оркестъра на Държавна опера Варна, с концертмайстор Красимир Щерев, прозвуча наистина мажорно в Световния ден на музиката 1 октомври 2019 година. С високосното събитие бе открит новият, 73-ти сезон, на оперния театър.
Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър от Моцарт е част от репертоара на Маестро Емил Табаков и световноизвестните цигулари Минчо Минчев и Николай Минчев, те я изпълняват заедно не за пръв път, но за пръв път я интерпретират с Оркестъра на Държавна опера Варна. А Варна, както е известно, има запазено място в блестящата световна кариера на проф. Минчо Минчев - и като изпълнител, и като дългогодишен артистичен директор на ММФ "Варненско лято", напоследък и като ръководител на майсторските класове по цигулка в рамките на фестивала. „Да си цигулар, да си музикант, означава да настроиш целия си живот към изискванията на инструмента и на музиката. Да постигаш. И колкото повече постигаш, толкова повече да се подчиняваш", споделя своето артистично кредо Минчо Минчев. Баща и син с еднакъв пиетет към Моцарт и към съвършения цигулков звук - това незабравимо преживяване се възрaжда сега online, за да донесе наслада и възхита на още повече ценители.

СИМФОНИЯ КОНЦЕРТАНТЕ ОТ МОЦАРТ

Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър в ми бемол мажор, KV 364 (1779) е сред първите опити на Моцарт да експериментира със симфоничния жанр, който и до днес се смята за еталон в съчетаването на симфония и инструментален концерт. Симфонията се ражда по време на едно европейско турне със запланувани концерти в Манхайм и Париж. Въодушевен от предстоящата среща със знаменития тогава Манхаймски оркестър и неговия солист Френцел, любимия цигулар на композитора, Моцарт започва да съчинява две концертни симфонии. Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър, е написана в ми бемол мажор за соло цигулка, соло виола, два обоя, две валдхорни и струнни инструменти, като включените по-късно допълнителни виоли обогатяват още повече заложената в нея хармония. Но съдбата отлага във времето полагаемите се аплодисменти за това изключително красиво поизведение. Пристига вест за разпускането на оркестъра, заради преместването на курфюрста Макс Йосиф в Мюнхен и очакваното музикално събитие не се състоява. Нещо повече - Моцарт така и не успява да чуе нито веднъж изпълнението на своята прочута Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър, една от емблемите на музикалното му наследство.

СИМФОНИЯ №8 ОТ ДВОРЖАК

Концертът, под диригентството на Маестро Емил Табакова завършва с още едно любимо произведение от световната съкровищница - Симфония №8 в сол мажор от Антонин Дворжак. Творбата, над която работи с увлечение и сам дирижира премиерата й в Прага през 1890 година, му носи оромно признание в Чехия и далеч отвън нейните предели. Лирико-епическата творба, в която се редуват пасторални картини, фолклорни влияния и размишления за героичното минало, отразява някои от основните стилови характеристики на композитора. Друга специфика е многообразието от жанрови източници, които Дворжак използва –  хорал, марш, рондо, валс и др. Творбата се състои от класическия симфоничен цикъл от 4 части, но обогатен с нови елементи, като хоралното встъпление в първата част, съчетанието на рондо с вариации във втората част, елегичният валс в третата част, чиято хармония се родее със славянските теми в много от съчиненията на композитора, възторжената кода в четвъртата част и др. Опоетизираният валс сближава Дворжак с Чайковски, чието творчество и особено операта „Евгений Онегин“ собено допадат на Дворжак. 

Съхранете духа и здравето си, въпреки кризата! Споделете с нас любовта към изкуството!




всички новини от Държавна опера - Варна »

профил на Държавна опера - Варна »

всички новини май 2020 »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker