Театрални новини



„СПЯЩАТА КРАСАВИЦА“ ЗА ПРЪВ ПЪТ ВЪВ ВАРНА

22.11.2019

„СПЯЩАТА КРАСАВИЦА“ ЗА ПРЪВ ПЪТ ВЪВ ВАРНА
Балетмайсторът ИВАН КАРНАУХОВ пред Виолета Тончева за първата постановка на „Спящата красавица“ във Варна, особеностите на руската балетна школа, диктатурата на балета и Мариус Петипа, който казва: "Руският балет - това съм аз". Още за балетната педагогика и качествата на балетната трупа на Държавна опера Варна

Балет от П. Й. Чайковски в 2 действия и 5 картини. Хореография Мариус Петипа. Хореографска редакция Сергей Бобров. Балетмайстор Иван Карнаухова. В главните роли танцуват солисти на Държавния театър за опера и балет в Красноярск и Държавна опера Варна: АВРОРА – Анастасия Белоногова, Красноярск, ПРИНЦ ДЕЗИРЕ – Франциско Руиз, Испания/Варна; ФЕЯ ЛЮЛЯК – Мириам Рока Круз, Испания/Варна, ФЕЯ КАРАБОС – Павел Кирчев, Варна. Първа постановка в историята на Варненската опера. Премиери 23, 25 ноември 2019, 19.00, Основна сцена

„Спящата красавица“, приказката, която не само децата обичат...
Наистина това е прекрасна приказка, нежно въплъщение на идеята за любовта, която олицетворяват Аврора и Принц Дезире. Важна роля играе Фея Люляк, феята на доброто, която преодолява всички, причинени от злата Фея Карабос, препятствия. В този балет има много персонажи, а на финала зa сватбата се събират всички - Червената шапчица, Вълкът, Пепеляшка и други герои от популярни приказки. „Спящата красавица“ е авторска хореографска редакция на Сергей Бобров по класическата хореография на Мариус Петипа и аз се радвам, че имам възможността да работя по нея в първата постановка на този балет на варненска сцена.

Защо руската балетна школа става доминантна в световен мащаб?
Руската балетна школа взема най-доброто от френската и италианската балетна школа, пречупва го през руската индивидуалност и създава свой собствен стил. Тя се обособява като самостоятелна школа, която се отличава по много неща от европейската, включително методика на преподаване, акценти в техниката, форма на изпълнение и т.н. Например постановката на ръцете във френската школа, повлияна от времето на Луи XIV, е доста по-маниерна. Съвсем различна е постановката на ръцете и в италианската школа. В руската балетна школа всички тези различия са преосмислени, преработени и приведени в съответствие с характера и нагласата на руската чувствителност. Фактът, че руската балетна школа се приема с адмирации в цял свят, говори достатъчно добре за нейните качества.

Какъв тип балетмайстор е Иван Карнаухов?
В творческата си кариера съм танцувал всички роли в „Спящата красавица“, сега също имам участие, но по-важната ми роля тук е на педагог и балетмайстор. В балета не може да има демокрация, в балета е въможна единствено диктатура. Ако не се подчиняваш и не изпълняваш задачите, които ти се поставят, просто трябва да си вървиш. Разбира се, в хода на постановката аз вземам под внимание мнението и предложенията на артистите, това е естествено. Но когато балетмайсторът предяви своите изисквания, какво и как трябва да се направи, балетният артист не бива да спори. И това е така, защото всеки има своята гледна точка и докато артистът възприема нещата от своя ъгъл, балетмайсторът обхваща цялата картина.

Ти си един от водещите солисти на Красноярския театър за опера и балет и същевременно изявен балетен педагог. Накъде клонят предпочитанията ти?
Не мога да кажа, че имам предпочитания към едното или другото. Това са две съвсем различни дейности, харесвам и двете. Така се случи, че започнах да се занимавам с педагогическа дейност само с хореографския колеж, без да имам нужното образование, но после завърших и балетна педагогика в Академия „Ваганова“. Убеден съм, че артистичният опит е важен, но за да бъде успешен балетният педагог, е нужно да има педагогическо образование.
Той е човекът, с когото балетните артисти, независимо от възрастта им, прекарват повече време, отколкото с близките си у дома или където и да било другаде. Затова, наред с професионални танцови умения, той трябва да притежава и педагогически знания, които ще му помогнат да стане добър психолог. Щастлив съм, че през мен минаха вече 3 поколения балетни артисти, някои танцуват в Русия, други зад граница, разпиляха се по цял свят.

Какви качества изграждат добрия балетен артист?
По принцип балетният артист не може да бъде друг, освен работохолик, но само до определена степен. Трябва да внимава да не се претоварва, защото претоварването ще му навреди и ще му попречи да се развива. Да бъде целеустремен, търсещ и открит, това са другите три важни качества за балетния артист. Прекрасно е, идвайки всеки ден на репетиция или спектакъл, да не спираш да търсиш и постоянно да откриваш нещо ново за себе си в класическия танц. В противен случай ежедневното повторение на танца би станало скучно. Работата на балетния педагог е точно тази – да научи артиста да преосмисля света и мястото си в него.

Как се преживяват върховните моменти на сцената?
Усещането е невероятно, но не мисля, че доброто представяне трябва да ти завърти главата. Успехът е резултат от общите усилия на целия екип – оркестранти, диригенти, режисьори, артисти, репетиторитори, сценографи, костюмографи, гримьори, гардеробиери, сценични работници. С изключение на великия Мариус Иванович Петипа, комуто принаделжи знаменитата фраза: „Руският балет – това съм аз“, никой друг не може да си позволи да говори в първо лице, единствено число за балета. Жан Жак Навер, основателят на балета, също пише, че без творческото единение на всички творци и участници не може да се създаде балетна постановка. В този смисъл, да се отнасяш адекватно към себе си в средата, в която живеш и твориш, винаги е било добър принцип.

Как би оценил израстването на балетните артисти от Варненската опера през последните години?
Когато създавахме тази международна трупа за голямото ни турне в Англия, имах известни опасения във връзка с различния опит на кандидатите, дошли от различни страни и различни школи. Но независимо от всички особености, в репетиционния период успяхме да обединим различията в едно хомогенно цяло, като подчертаем максимално руската балетна школа.
В Англия изнесохме с успех 120 спектакъла за близо 3 месеца. Натоварването беше голямо, но събрахме и голям опит. След всичко това, мога със самочувствие да твърдя, че сега в балетната трупа танцуват много добри артисти. Варненската опера има хубава и силна балетна трупа, с която аз с удоволствие работя. Нашата обща задача сега е както да поддържаме и да се стараем да задържим това високо качество, така и непрекъснато да се усъвършенстваме. Вярвам, че премиерата на „Спящата красавица“ ще бъде успешна и се надявам в бъдеще да правим още по-мащабни постановки.

Какво още би искал да кажеш на екипа на „Спящата красавица“?
Най-важното, в което трябва да е убеден всеки балетен артист е, че балетът е правилният път за него. Човек трябва да се занимава с това, което му харесва и което обича, а не само да заработва някакви пари. Избереш ли за себе си правилния път, ще бъдеш щастлив през целия си живот, а какво по-важно от това.

ИВАН КАРНАУХОВ завършва Хореографския колеж в родния си град Красноярск и Балетната академия „Ваганова“. От 2001 г. работи в Държавния театър за опера и балет в Красноярск, където е един от водещите солисти в основни заглавия от репертоара, премиерни постановки, концертни програми. Танцува също в Камерния балет на Москва (2002), Имперския руски балет (2003). Балетното му творчество е познато във Франция, Германия, Белгия, Литва, Мексико, Великобритания, Тайван и др.

„СПЯЩАТА КРАСАВИЦА“ е балет по музика на Пьотр Илич Чайковски, либрето на Иван Всеволожски и хореография на Мариус Петипа. Либретистът използва за основа едноименната приказка на Шарл Перо, като включва герои и от други приказки на писателя. Съвместната работа на композитора и хореографа над заглавието превръща „Спящата красавица“ в шедьовър. Хореографията на Петипа, който се смята за съавтор на балета, се оценява като енциклопедичен образец на класическия танц. Чайковски също споделя, че това е най-доброто му произведение. От премиерата през 1890 г. на сцената на Мариинския театър в Санкт Петербург до днес балетът „Спящата красавица“ триумфира по цял свят. В България балетът се играе за пръв път през 1938 г. в Софийската опера, а постановката на „Спящата красавица“ през 2019 г., в 2 действия и 5 картини, е първа в историята на Варненската опера.

 




всички новини от Държавна опера - Варна »

профил на Държавна опера - Варна »

всички новини декември 2019 »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker