Театрални новини



Оперният певец МОМЧИЛ КАРАИВАНОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за ролята на Фантома в „Любовта никога не умира“

21.04.2019

Оперният певец МОМЧИЛ КАРАИВАНОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за ролята на Фантома в „Любовта никога не умира“
ФАНТОМЪТ Е ДАРТ ВЕЙДЪР

Оперният певец МОМЧИЛ КАРАИВАНОВ пред Виолета Тончева за ролята на Фантома в „Любовта никога не умира“, продължение на „Фантомът на операта“ от А. Л. Уебър“. 23, 24, 25 април, 19.00, Варненска опера. Предпремиера на XX Великденски музикален фестивалт – Варна 2019

Как докосва музиката в „Любовта никога не умира“?

Мюзикълът „Любовта никога не умира“ е писан 20 години след „Фантомът на операта“ и това много ясно личи в музиката, дело на един много по-зрял Уебър. Оркестрацията и всички музикални линии са чудесно изведени, така че втората част ми допада повече от първата. В световните серийни продукции всяка следваща част обикновено е с низходяща градация и рядко новата версия е по-добра от първата, но случаят с „Любовта никога не умира“ е точно такъв.
„Любовта никога не умира“ превъзхожда „Фантомът на операта“ в музикално отношение, но пък сюжетът натъжава, та си поплакваме по репетициите. Все пак мюзикълът завършва с отворен финал и по този повод ние се шегуваме, че Уебър вероятно си е оставил вратичка за „Фантомът 3“. Дори сами си нафантазирахме как би могла да продължи историята.

Маестро Страцимир Павлов разказа, че „Любовта никога не умира“ е създаден по правилата на холивудските blockbusters, които „убиват“ всякаква конкуренция.

Да, така е. Има няколко редакции и нашата постановка е петата или може би шестата в света. За всяка от версиите Уебър е писал или премахвал определена музика. Също и в нашия случай някой неща са уникални, но това са кратки моменти и само тънък специалист би успял да хване разликите.

Какъв образ е Фантомът?

Ако търсим по-масовата таргет група, ще кажа, че Фантомът е Дарт Вейдър. Всяка негова поява е нещо изключително, задължително обгърнато в мистика. Другите персонажи са хуманоиди, човешки образи с човешки взаимоотношения, а той е извън тази категория, той е над тях. Само когато разбира, че има син, само там се пречупва неговата мистичност. Същото внушение е заложено и във финала, но иначе навсякъде той идва от нищото и изчезва в дима и нищото.

Фантомът би могъл да се интерпретира и като творецът, овластен с дарбата да създава изкуство...

Както всички добри произведения, и „Любовта никога не умира“ предлага много пластове за тълкуване. Да, във Фантома съществува и човекът на изкуството, който се е отдръпнал от другите, оттеглил се е в своя свят и живее само и единствено за изкуството. Тази линия обаче е по-дълбока. А масовият зрител ще хване сюжетната линия, каквато е.

Приятно Ви е да бъдете Фантомът...

Определено. Фантомът много подхожда на моя натюрел. А и кой не би искал да се преобрази в такъв герой. В началото на кариерата си аз обичах тази помпозност, съпътстваща живота на артиста. Но колкото повече навлизам в професията и колкото повече роли натрупвам, толкова повече се изморявам от суетата, от безмислените контакти и се затварям в себе си. Стигнах дори дотам, че си купих къща в гората, една селска българска къща, където се чувствам най-добре.

Поне Кристин водите там...

Кристин, да. Роден съм в София, но напуснах града преди 13 години и сега не мога да си представя, че бих могъл да се върна да живея там. А като ученик и студент смятах, че София е единственото място, където трябва да се живее.
Не се променя само отношението ми към работата. Като артист винаги се опитвам да намирам допирни точки между моя личен живот и постановката, между мен и героя. И да призная, в „Любовта никога не умира“ има два момента, които дълбоко преживявам. Гърлото ме стяга и ми коства време, за да се мобилизирам и да запея... На третия и четвъртия спектакъл този сантимент, вярвам, ще се изчисти, но засега все още е много силен.

Не излизате за пръв път на варненска сцена...

Оперните певци в България сме шепа хора, познаваме се, независимо дали пеем във Варна, Пловдив или София. Много ми е приятно да си партнирам сега с Илина Михайлова, Лилия Илиева, Мария Павлова, с Велин Михайлов, Нейчо Петров Реджи и всички останали. Страхотен екип се получи.

Как се пренастройва един оперен певец за мюзикъл?

Това са два съвсем различни подхода, два вида звукоизвличане. На мен ми помага това, че не участвам за пръв път в мюзикъл, изпълнявах Юда в мюзикъла „Исус Христос суперзвезда“ на Пловдивската опера. Имам освен това и рокаджийско минало, а както се знае няма бивши рокаджии. Изпял съм всичко, което може да се изпее от рока през 80-те години на миналия век.

Тогава сте гледали филма на Борислав Колев от фестивала „Masters of Art” „Рокендрол“, който се занимава точно с това време.

Не, за съжаление. Причината е, че съм затрупан с ангажименти и буквално влизам от продукция в продукция. Но не се оплаквам, в днешно време това звучи по-скоро като хвалба, защото хората обикновено се оплакват, че нямат работа.

Как се постига балансът в един мюзикъл, в който певците идват от различни жанрове и сцени?

Със старание и професионализъм. В операта всичко е много строго, регламентИрано, дори консервативно, а мюзикълът преодолява тези и въобще всякакви граници. Тази тенденция за взаимно проникване на сценичните изкуства е много актуална в момента в цял свят. Професионалните умения, които изисква участието в един мюзикъл, обогатяват артиста и подпомагат по-нататъшното му развитие. Намирам тази симбиоза между различните стилове за много хубава.

В самото начало изкуствата също са започнали като синтез между слово, пеене и танц.

Така е. Аз например не мога да разбера онези мои колеги, които високомерно обясняват: „Аз съм оперен певец и не пея нищо друго“. За мен певец е универсално понятие. Да, нормално е да имаш предпочитания какво да пееш - опера, поп или мюзикъл, но трябва да можеш да пееш всичко. Както един инструмент може да свири всичко, така е и с певеца. Разбира се, задължително е да знаеш солфеж, да четеш ноти и пр.

Само за Лучано Павароти това не е било задължително  :)

Той е бил застрахователен агент, когато започва да пее и в началото на кариерата си наистина не е знаел да чете ноти, но по-късно се е научил.

Наистина ли любовта никога не умира?

Категорично. Плътската любов между мъжа и жената, привличането и страстта с годините намаляват и изчезват. При Кристин и Фантома тази любов не се е осъществила, освен вълшебната им нощ в лодката. Но неосъществената им любов се трансформира в любовта към тяхната рожба. Всъщност това е смисълът на любовта, децата са това, което държи любовта, държи и самите нас, да не се разпаднем на атоми и молекули. Човек може да е много жесток и много суров, но ще има поне една котка, която да обича. Убеден съм, че не съществува човек, който да не изпитва любов към някого или нещо. Без любов, човек ще се разпадне. Затова „Любовта никога не умира“ е метафора за живота.


ЛЮБОВТА НИКОГА НЕ УМИРА
  • Мюзикъл от АНАДРЮ ЛОЙД УЕБЪР
  • Постановка Светозар Донев
  • Диригент СТРАЦИМИР ПАВЛОВ
  • Хореография Анна Донева
  • Сценография и костюми НЕЛА СТОЯНОВА
  • Асистент режисьор СРЕБРИНА СОКОЛОВА
  • Диригент на хора ЦВЕТАН КРУМОВ

Действащи лица и изпълнители:
БИЛЕТИ:
Каса ТМПЦ, пл. „Независимост“ 1, пон-пет 9.00-20.00, почивка 13.30-14.30; съб 10.00-19.00, почивка 13.30-14.30; нед 11.00-16.00, без прекъсване; тел. 052 665 022; Заявки: тел. 052 665 051, 052 665 020, www.tmpcvarna.com
Каса ФКЦ - всеки ден 10.00-21.00, почивка 14.00-14.30, 16.30-17.30, тел. 052 685 214

 




всички новини от Държавна опера - Варна »

профил на Държавна опера - Варна »

всички новини декември »











 
|   Благоевград   |   Бургас     Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker