Театрални новини



СПЕКТАКЪЛ, ПОСВЕТЕН НА ВЕЛКО КЪНЕВ, С ПРЕМИЕРА НА 10 НОЕМВРИ В НАРОДНИЯ ТЕАТЪР

05.11.2018

СПЕКТАКЪЛ, ПОСВЕТЕН НА ВЕЛКО КЪНЕВ, С ПРЕМИЕРА НА 10 НОЕМВРИ В НАРОДНИЯ ТЕАТЪР
Юрий Дачев режисира Стоян Пепеланов в разтърсващия моноспектакъл „Даскал“ от Жан-Пиер Допан

14 години след първата си премиера у нас, един от най-разтърсващите текстове на съвременен автор – пиесата „ДАСКАЛ“ на белгиеца Жан-Пиер Допан, отново е на сцената на Народния театър „Иван Вазов“, и отново като моноспектакъл.

С новия прочит на абсурдната драматична история за влюбения в професията си литератор, доведен до крайност от апатията, безпътицата и хладнокръвието на своите ученици, се заемат АКТЬОРЪТ СТОЯН ПЕПЕЛАНОВ И РЕЖИСЬОРЪТ ЮРИЙ ДАЧЕВ.

Премиерата е на 10 ноември от 19:30 часа на Сцена „Апостол Карамитев“ в Народния театър, а билетите вече са в продажба на касите. Следващите дати са 18 и 27 ноември, и 5 и 22 декември.
Спектакълът е и своеобразен поклон към големия актьор Велко Кънев, който за първи път изигра ролята на Даскала през 2004 г., а през юли т.г. щеше да навърши 70 години.
„Един влюбен в професията си литератор е доведен до крайност – това е простичката фраза, с която може да бъде представена пиесата. Но вътре в нея стрелят страшно много въпроси и те раздробяват спокойствието, самочувствието, хладнокръвната дистанцираност. А също и заблудата, че сме наясно с една мощна машина за манипулации, която обслужваме несъзнателно и безотказно“, обобщава режисьорът Юрий Дачев. - „Учителят е сред най-драматичните фигури на съвремието ни. Вдъхновен, депресиран, извисен, унизен, достоен, безпътен, авторитетен, нелеп…Какво ли не се пресича над главата му, какво ли не бушува в кожата му. Той по особен начин е основният „платец“ на катастрофи, които не подреждаме сред глобалните, но всъщност са такива. Учителят стои между различни култури, между различни поколения, между различни смисли на човешкия живот. В пиесата на Допан усещам как се „движат“ тези тектонични плочи“.
Още първата пиеса на Допан - “Учителят или Сянка върху дъската” му донася известност и признание като драматург и бележи един от най-големите успехи на съвременния белгийския театър. Новата й версия, озаглавена “Даскал”, се играе с огромен успех на много европейски сцени и е преведена на повече от 20 езика. Автор е и на пиесите: “Верен приятел”, “Семейни снимки”, “Добре възпитан възрастен мъж”, “Госпожицата”, “Адриан”, “Любители на добрата храна”, “Омагьосване”, “Училището свърши” и най-новата – “Гладен съм”.

Специално за премиерата в Народния театър авторът Жан-Пиер Допан е написал и текст, в който казва: „...Веднага щом героят от “Даскал” изникна в съзнанието ми, някак от само себе си се наложи и формата на  пиесата: самотата на този човек можеше да бъде пресъздадена единствено чрез монолог... И въпреки това ми бяха необходими четири години, за да се осмеля да придам  на героя си този му вид. Винаги съм се боял от монолозите в театъра... Питах се дали моноспектакълът изобщо може да се смята за театър, и съвсем искрено споделях мнението, че актьорът, оставен сам на сцената, е истинско въплъщение на икономически слабия театър. Лъгал съм се. Днес съм сигурен, че моноспектакълът е театър в пълна мяра и че може да се разчита на неговата драматична сила.

Това е театърът, който обичам -  беден театър, където царува актьорът. По-скоро театър на близостта, отколкото театър, претрупан от естетически претенции, който в желанието си да смае зрителя, успява само да го заслепи.
Преди няколко години в Рим, през една есенна привечер, седях на пейка във Вила Боргезе. Мечтаех, гледах дърветата, птиците, туристите ... Сред разхождащите се забелязах възрастен господин, който вървеше бавно, опирайки се на бастуна си, и водеше за ръка малко момченце, най-вероятно негов внук. Изведнъж момченцето се затича по алеята, спря се пред малко, криво клонче с формата на пръв ъгъл, загледа се  в него, вдигна го, протегна ръка към дядо си и се провикна: “Виж, имам си пистолет!”.
Този ден това дете ми даде най-доброто, най-простото и най-цялостно определение за театър“.

За спектакъла
ДАСКАЛ
от Жан-Пиер Допан
Превод от френски Снежина Русинова - ЗДРАВКОВА
Постановка и сценична версия ЮРИЙ ДАЧЕВ
Сценография и костюми Радина Близнакова

Моноспектакъл на  СТОЯН ПЕПЕЛАНОВ
СЦЕНА “АПОСТОЛ КАРАМИТЕВ”
Сезон 2018-2019
1070-а премиера от 1904 г.
Премиера 10 ноември 2018 г.




всички новини от Народен театър "Иван Вазов" »

профил на Народен театър "Иван Вазов" »

всички новини февруари 2019 »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker