Театрални новини



Изгревът на електроакустичната музика

17.10.2017

Изгревът на електроакустичната музика
Аудио-визуална презентация – концерт на Михаил Големинов
  • 19.10.2017, четв., 19 часа
  • Гьоте-институт, ул. Будапеща 1, София
Вход свободен

В началото на годината Гьоте-институт започна поредица събития, посветени на жанра на новата музика. Наред с излъчванията на живо от Берлинската филхармония програмата включва и концерти, като този четвъртък, 19 октомври, от 19:00 предстои поредния от тях – „Изгревът на електроакустичната музика“ на един от пионерите на българската нова, електроакустична и компютърна музика Михаил Големинов.

Самият той описва предстоящото събитие по следния начин:

В наши дни понятията електронна, електроакустична и акузматична музика, техно, транс, хип-хоп и какво ли още не циркулират в публичното пространство, но едва ли са много тези, които познават корените на тези явления.

Поглеждайки към тази многолика материя в историческа светлина, бих желал с тази лекция/концерт/презентация да систематизирам акумулирания опит в тази област на звуковото изкуство в поредица от форуми, като тази вечер ще се състои първият от тях. Импулсът за създаване на музика, звук и шум с използване на електрически и електронни инструменти сам по себе си представлява феномен, труден за дефиниране и изследване, като при това първите опити, експерименти и артистични резултати се появяват в Германия и Франция, страни в авангарда на техническия прогрес, а увлечението на хората на изкуството по техниката и науката едва ли е случайно – артистичните натури от всички епохи винаги са вървели в крак с прогреса на цивилизацията, това е факт, който се самодоказва с многобройни примери от историята. В този контекст може с увереност да се твърди, че корените на електроакустичната музика са в Германия, естествено, без това да омаловажава приноса на много други страни по света, където тези явления възникват почти едновременно. Днес всеки композитор има достъп до технически средства, но в онези, вече далечни години, студиа като това на Западногерманското радио в Кьолн са играели главна роля, там са се реализирали творбите на пионерите Херберт Аймерт, Готфрид Михаел-Кьониг, Карлхайнц Щокхаузен и много други ..., но повече за всичко това ще имате възможност да чуете и видите на 19 октомври в залата на Гьоте-институт в София.

Михаил Големинов

Михаил Големинов е син на проф. М. Големинов. До 1984 г. учи пиано, композиция, хорово и оркестрово дирижиране в БДК (дн. ДМА “Проф. П. Владигеров”). През 1985 г. се премества в Австрия, където учи електроакустична и компютърна музика при проф. Д. Кауфман, композиция при проф. Р. Хаубенщок Рамати, оркестрово дирижиране при проф. К. Остерайхер и пиано при проф. Х. Осбергер, проф. Х. Граф и проф. Ю. Уде във Виенската музикална академия. Има творчески контакти с Тон де Леу (Амстердам, Холандия) и А. Балтин (Москва, Русия). Получава различни стипендии. Работи в музикалната издателска къща “Доблингер” и за музиколожкото издателство във Виена (1989-2000 г.). Реставрира стари ръкописи в музикалния архив на Музикферайн (Виена). Михаил Големинов е създател на много специални шрифтове, които се употребяват в модерната нотация. Основател на Orange Factori (музикално издателство и студио за компютърна музика и музикално оформление). Музиката му се свързва с актуални течения в авангарда и постмодернизма. Пише за различни музикални и артистични формации и ги подпомага със свои идеи; музикалното оформление и музиката на различни постановки в Бургтеатър (Виена) и др.; музика за инсталации; за видео и web връзки; аранжименти; techno, dance, hiphop и др. Той получава високи отличия на авторитетни форуми за съвременна музика: “Карл Мария фон Вебер” (Дрезден, Германия) (1983 г.) за Струнен квартет №1; две награди “Хамбахер” (Германия) (1989 г.) за Концерт за тромпет и оркестър и Концерт за пиано и оркестър; Награда на Летния музикален фестивал в Хицакер (Германия) (1992 г.); препоръка за изпълнение от международното жури на Великденския фестивал в Залцбург (Австрия) (1983 г.); финалист на композиторския конкурс ALEA III, организиран от Училището по изящни изкуства към Бостънския университет (САЩ) (1989; 1991 г.). Произведенията му са изпълнявани на форуми за съвременна музика в Австрия, България, Русия, Франция, Италия, Германия, Япония, Полша, Словакия, Чехия, Америка.


всички новини март »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker