Театрални новини



Последен за сезона концерт на живо от Берлинската филхармония в Гьоте-институт

23.06.2017

Последен за сезона концерт на живо от Берлинската филхармония в Гьоте-институт
На 24 юни в Гьоте-институт публиката ще има възможността да гледа концерт на живо от Берлинската филхармония под диригентството на легендарния сър Саймън Ратъл. Това е не просто последният дигитален концерт за този сезон в София, но и една от последните изяви на Ратъл като диригент на Берлинската филхармония, от септември 2017 г. той става директор на Лондонския симфоничен оркестър.

Digital Concert Hall

24.06.2017 г., начален час: 19:30

Концерт на Берлинската филхармония с диригент сър Саймън Ратъл

В програмата:
  • Антонин Дворжак, Серенада за духови инструменти, оп. 44 в ре-минор
  • Марк-Антъни Търнидж, Remembering премиера за Германия, написано по поръчка на Фондацията на Берлинската филхармония заедно с Бостънския симфоничен оркестър и Лондонския симфоничен оркестър.
  • Йоханес Брамс, Серенада № 2 за малък оркестър, оп. 16 в ла-мажор
     
  • Въведение от Анджела Тошева, пианистка
Вход безплатен!
Предварително записване на info@goethe.sofia.org

В началото на 2017 г. Гьоте-институт България беше един от малкото Гьоте-институт по целия свят, който получи правата за публично излъчване на всички концерти на живо и на запис от Дигиталната концертна зала на Берлинската филхармония. Макар и несравнимо с изживяването на живо, Дигиталната концертна зала с близките кадри от различни ъгли и допълнителните материали предлага една нова гледна точка към музиката, изпълнението и музикантите. А софийската публика неколкократно имаше възможността да се пренесе в Берлин и да се наслади на музиката на един от най-добрите оркестри в света с дигиталните концерти в Гьоте-институт.

Последното излъчване на живо от Берлинската филхармония за първото полугодие на 2017 г. ще бъде тази събота, 24 юни, от 19:30. Диригент отново ще бъде сър Саймън Ратъл, а програмата включва Антонин Дворжак, Йоханес Брамс, както и премиера на нова творба на Марк-Антъни Търнидж, възложена от Фондацията на Берлинските филхармоници заедно с Бостънския и Лондонския симфоничен оркестър.

Както и при предишните излъчвания на дигитални концерти, и този път Гьоте-институт ще предложи кратко въведение на български език за програмата, историята и стилистиката. Този път повече за Дворжак, Брамс и Търнидж и тяхната роля в класическата и новата музика ще разкаже пианистката Анжела Тошева.

Концертът е специален още и защото това ще бъде една от последните изяви на сър Саймън Ратъл като диригент и артистичен директор на Берлинската филхармония. За последните 15 години Ратъл успя да затвърди реномето на берлинските филхармоници като един от най-добрите, иновативни и интересни оркестри в света. Сега творческият му път ще го отведе в родната му Великобритания, където от септември 2017 г. той ще бъде артистичен директор на Лондонския симфоничен оркестър.


Повече за програмата:

Много рядко класическата музика е в такова добро настроение, както в серенадите на 18 век. С този концерт Саймън Ратъл показва колко изобретателно и находчиво е подходил късният романтизъм към този жанр. Така например в своята серенада за духови инструменти Антонин Дворжак добавя бохемски багри към традиционните форми. Още по-далеч отива Йоханес Брамс, чиято Серенада № 2 има почти симфонични измерения. Към тях е добавено и едно ново произведение на Марк-Антъни Търнидж.

Невъобразимо е. Концерт с оркестър, в който изцяло липсват цигулките. Точно такава програма е подготвил сър Саймън Ратъл. Гаранция, че ще бъде интересна за слушане. Йоханес Брамс смятал, че чува симфоника Бетовен „да марширува като някакъв великан зад себе си“. През 1862 той пише на своя приятел цигулар Йозеф Йоахим: „След симфониите на Й. Б. можеш да сложиш въпросителен знак.“ Брамс вече отдавна е изпробвал способностите си относно състава на оркестъра в други жанрове. След композираната през 1858 и излязла две години по-късно от печат Серенада оп. 11 в ре-мажор, втората Серенада, оп. 16 в ла-мажор, е вторият опит на Брамс за написване на оркестрова композиция в няколко части, без да рискува да бъде пряко сравняван със свръхмогъщата фигура на Бетовен. Само че тези двама представители на жанра нямат почти нищо общо с традиционните серенади. Това проличава не само от времетраенето, удължено до типичното за симфонията, а и от големия състав на оркестъра, най-нестандартният от които е този за Серенадата в ла-мажор, където цигулките изцяло липсват. По този начин Брамс постига – въпреки използваната в последната от петте части пиколо флейта –потъмнена романтична звучност.

Силно подкрепяният от Брамс Антонин Дворжак се ориентира много повече към образците от златните години на жанра, когато през 1878 написва своята Серенада оп. 44 в ре-минор – поддържаната от дълбоки струнни инструменти духова секция на произведението съответства на стандарта, типичен за композициите на серенади през 18 век. Освен това Серенадата е доказателство за това, че Луис Елерт, композитора и музикален критик, на когото е посветена, е прав, когато през 1878 възхвалява от страниците на Берлинер Национал-Цайтунг „божествената естественост“ на музиката на Дворжак: „В нея няма и следа от измисленост и нагласеност“. Пак Елерт е този, който пише по отношение на съвременната музика от онова време: „Хората, които в наши дни ни интересуват най-много в музиката, са ужасно сериозни. Трябва да ги изучаваме, а след като ги изучим, трябва да идем и да си купим револвер, за да защитаваме мнението си за тях.“

Марк-Антъни Търнидж е съвременен композитор, на когото безспорно трябва да се гледа сериозно. Представата, че почитателите на музиката му трябва да ходят с огнестрелно оръжие, със сигурност би му била чужда – нали практикува композиторския занаят със солидна доза типичен британски хумор. Така че няма причина да се страхуваме от най-новото произведение на композитора, роден през 1960 година, въпреки че и в неговата партитура напразно бихме търсили цигулките.


всички новини юни 2017 »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker