Театрални новини



„Дон Паскуале“ на Доницети с премиера в Стара Загора

26.01.2017

„Дон Паскуале“ на Доницети с премиера в Стара Загора
На 27 януари от 19.00 часа на сцената на Старозагорската опера ще бъде представена първата премиера за 2017 година. В годината на Гаетано Доницети /1797-1848/, когато световната музикална общественост отбелязва 220 години от рождението на гениалния италиански композитор, Старозагорската опера  избира да добави още един шедьовър в своя репертоарен афиш – комичната опера „Дон Паскуале“. Спектакъла ще дирижира Димитър Косев, режисьор на постановката е Стефан Донев, сценография и костюми Ася Стоименова, пластика Ромина Славова. На 27 януари в ролята на Дон Паскуале ще бъде Стефан. Димитров, тенорът Назар Тацишин от Украйна ще се превъплъти в ролята на Ернесто,  Иван Кабамитов – доктор Малатеста, Десислава Стефанова – ще бъде в ролята на Норина. Участват още Ромина Славова /Фантазия/, Христофор Недков /Нотриус/, оркестър и хор на Държавна опера-Стара Загора. Хормайстор Младен Станев. Следващият спектакъл на операта „Дон Паскуале“ е на 7 февруари с участието на солистите Пламен Кумпиков /Дон Паскуале/, Георги Султанов /Ернесто/, Ованес Каспарян /Доктор Малатеста/, Жана Костова /Норина/, Игнат Желев /Нотариус/.

Комичната опера "Дон Паскуале" е истински еталон в жанра - ако трябва да дадем пример за идеалната опера-буфа, шедьовърът на Гаетано Доницети  има всички шансове да „грабне“ първото място в подобна класация. Забавна история, качествен хумор, комични ситуации с неочакван край, героите са като че ли току-що излезли от италианската „комедия дел арте“. Разпознаваем Панталоне - стиснат, глупав и ужасно чаровен Паскуале, вечно страдащият от любов Пиеро – в лицето на племенника му Ернесто. Изобретателният измамник Бригела - Малатеста и очарователната, макар и много прагматична Коломбина - Норина представляват брилянтен комедиен дует, който движи интригата на пиесата.

Но не всичко е толкова просто, колкото изглежда: тази опера като че ли е с „двойно дъно“. Още в първите отзиви след премиерата на операта френски вестник отбелязва: "драматичните краски на „Дон Паскуале"- тъжна буфонада /палячовщина/." Зад цялата тази празничност на живота и на младостта при Доницети се крие дълбока меланхолия, зад брилянтната шега - горчива ирония по отношение на любовта, брака и живота.

Операта „Дон Паскуале“ е една от последните творби на Гаетано Доницети. Композиторът я пише в апогея на славата си, в разгара на творческите си сили - но вече в началото на техния заник. Той вече страда от известно заболяване, поради което две години по-късно спира да пише музика. "Аз се смея, но вие знаете, че душата ми е обвита от печал, която крия под  измамно веселие " – пише Доницети на един от своите роднини. Въпреки това, той все още работи в рекордно кратки срокове.

Има различни мнения за това колко време е отнело на композитора да напише своя  "Дон Паскуале". Някои считат, че Гаетано Доницети е работил върху творбата в продължение на осем дни, други разпространяват версията за единадесет дни, според трети - че това му е отнело три седмици (!). Каквото и да е, през ноември 1842 година в Парижкия театър „Италиен“ започва подготовката за премиерата. "Следващата седмица започват репетициите на "Дон Паскуале "- пише Доницети до свой роднина – Оперният сюжет е върху една много стара история, която ти сам познаваш добре. Това е "Марк`Антонио", но не казвай на никого!". Оказва се в крайна сметка, че това е публична тайна. Операта "Сър Марк`Антонио" на Стефано Павези по либрето на Анджело Анели (1810) е доста популярна и остава в репертоара и през 1840. Така че съвремениците на Доницети са добре запознати с нея. Да не говорим за факта, че самата история, включително на "Сър Марк`Антонио", е била използвана в литературата  безброй пъти. "Влюбеният старик" остава един от най-любимите герои от театъра на XVI век (в италианския театър, героят е известен като Манифико, Бенедето, Панталоне и с много други имена).

Но, на базата на класическата история, Доницети и неговият либретист Джовани Руфини създават напълно новаторско произведение. Те съкращават броя на действащите лица, премахват прекомерната палячовщина,  оставят най-ярките моменти, които разкриват самата интрига. Героите вече не само „маски“ - и буквално „оживяват“. Всеки герой на Доницети дава много точно описание на музиката. Това което отличава „Дон Паскуале“ е начинът, по който Доницети майсторски превръща иначе едноизмерните герои на тази театрална форма в пълнокръвни и убедителни характери. В най-голяма степен това се отнася за въздействието на самия Дон Паскуале - в началото сме отблъснати от неговия егоцентризъм, а в края - вече му съчувстваме за нещастието, до което е доведен. Доницети „играе“ със  значения, с подтекстове, Доницети тъгува и се усмихва.

Премиерата на операта „Дон Паскуале“ се е състояла на 03 януари, 1843 г. в Парижкия театър „Италиен“ и е увенчана с пълен триумф. Композиторът многократно е бил извикван на сцената, много от номерата са били бисирани. Още през същата година операта е поставена в Милано, Торино, Виена, Лондон, Брюксел и Лил. И до сега, "Дон Паскуале" продължава да бъде едно от най-предпочитаните репертоарни заглавия от творчеството на Доницети.
В България операта „Дон Паскуале“ е поставена за първи път в  Софийската народна опера през 1932 г.
В Стара Загора е поставена два пъти: през 1952 година и през 1989 година.

За третата постановка на „Дон Паскуале“ на сцената на Старозагорската опера

Режисьорът Стефан Донев
„В „Дон Паскуале“ сме постигнали едно балансирано, оправдано решение както на сценографията, така и на костюмографията, без да бягаме самоцелно от епохата, от музикалната драматургия, от текста. Костюмите и сценографията на Ася Стоименова са решени изцяло в епохата, в която се развива действието – средата на 19 мек. Направили сме едно по-сложно сценично решение, което позволява много мизансцени за динамичното действие, характерно за всяка комична опера. В тази постановка сме далеч от съвременни интерпретации.
За мен „Дон Паскуале“ е най-добрата комична опера на Доницети – с най-изчистено либрето, с най-динамично действие, в нея няма нищо излишно – нито като текст, нито като музика и е шедьовър от ранга на „Севилският бръснар“ на Росини.
Винаги е удоволствие за мен да се връщам и работя в Стара Загора. Тук през 2005 година бе моят професионален дебют с мюзикъла „Патиланци“ от проф.Александър Йосифов.
Вярвам, че вечната тема за любовта ще докосне сърцата на зрителите на „Дон Паскуале“.

Диригентът Димитър Косев
„Дон Паскуале“ не е от най-комичните опери. В нея се разказват  за събития, които реално могат да се случат в днешно време -  възрастен мъж с пари, който иска да има млада съпруга. Зрителите нека да решат, как ще я възприемат. Единият вариант е да я приемат като комична опера и да се забавляват със ситуациите. Другият вариант е да се забавляват, но съзнавайки че не е толкова чак смешно, колкото изглежда на сцената. Да се замислят изобщо кой с какви намерения влиза в един брак. В операта има и много пъклени планове, които се кроят около основната интрига и е интересно кой как ще се измъкне от ситуацията /която става много дълбока/.
„Дон Паскуален“ е много специална опера за мен. Тя е една от първите,които учих в Консерваторията и първата опера, която дирижирах като оперен диригент. Много ми е на сърце и много спомени имам с нея. Не правя нов прочит на нотите, такъв за мен няма, оригиналът е достатъчно сложен и красив. И режисурата е стегната, не е разхвърляна, костюмите и декорите са модерни и стилни и се получава красиво представление.“

Младен Станев – хормайстор
„Музиката на „Дон Паскуале“ , каквато е и на всички опери на Доницети, е изключително красива, бравурна, с виртуозни пасажи. Хорът има малка функция, той се появява в края на трето действие като хор на слугите. Имат един много красив номер, с много чар и много финес, с много пъргавина и остроумие в него. Музиката кореспондира с музиката на действието и на цялата опера. В останалото време хорът е спомагателен елемент – коментиращ, наблюдаващ – но придава един незабравим чар на цялото действие и на цялата опера“

Творческият екип - биографии

Диригентът Димитър Косев е роден в град Русе през 1992г. Завършва Националното училище по изкуствата "Проф. Веселин Стоянов" - Русе. Веднага след това русенецът е приет в Prayner Konservatorium - Виена, Австрия, със специалност дирижиране и пиано при проф. Максимилиан Ченчич и проф. Щефан Мьолер – дипломира се с отличие само на 21 години.
Дебютира на диригентския подиум в България през ноември 2013г., откривайки международния конкурс - "Франц Шуберт". В началото на 2015 г. дирижира Новогодишния концерт на Русенска Филхармония, следват поредица от ангажименти по покана на Русенската опера. В края на 2015 прави своя оперен диригентски дебют – дирижира операта „Дон Паскуале” от Доницети в Русенската опера.
Печели наградата за „Най-изявените млади личности на България“ в категория „Културно постижение“ и е номиниран от Junior Chamber International (JCI) за световния формат – TOYP – „10-те най-изявени млади личности в света“.
Акустичният му рок проект „Kristal Bardess‘‘ е избран от продуцента на групата The Rolling Stones в топ 20 на световния конкурс за авторска музика на Shure – Call for Legends, а през месец май 2015г. печели конкурса за авторска музика БГ-Таланти.
Димитър Косев бе удостоен със златна значка "Русе" от кмета на Община Русе - Пламен Стоилов, избран е за лице на Русе и за културен посланик на града.
От миналия творчески сезон 2015/2016 Димитър Косев е най-младият диригент в България, назначен в състава на Старозагорската опера, където се изявява активно. Талантливият диригент дирижира двата премиерни спектакъла от цикъла „Опера в куфар“ - оперите „Сватбата на Фигаро“ и „Вълшебната флейта“ от Моцарт, направи своя дебют като диригент на оперетата „Парижки живот“от Офенбах. Предстои му да добави в своя репертоар още две заглавия от Офенбах – оперетите-буфа „Драгунет“ и „Крокфер“. През лятото на 2016 застана на пулта на КИНО КЛАСИК Saundtracks – концерт филмова музика с голям симфоничен оркестър. Димитър Косев се включи и като пианист в един от най-новите проекти на Старозагорската опера – ДЖАЗОСПЕКЦИЯ – концерт с френски джаз, а през ноември 2016  реализира на сцената на Старозагорската опера още една своя любима тема – „Шоуто продължава“ с музиката на вечните хитове на рок групата КУИН.

Стефан Донев завършва Националното музикално училище “Любомир Пипков” през 1989 г. със специалност „тромпет”. През 1997 г. се дипломира със специалност „културология” в Софийския университет „Св. Климент Охридски”. 2003 г. завършва „оперна режисура” в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” при проф.Светлозар Донев и проф.Павел Герджиков.  От 2004г. е преподавател по „Актьорско майсторство“ в катедра „Музикално-сценично изкуство” в НМА „Проф. Панчо Владигеров”.
Има осъществени над 20 постановки в Софийска, Старозагорска, Русенска, Варненска и Бургарска опери, в Музикалните театри в София и Велико Търново, сред които са: „Севилският бръснар” на Паизиело – за първи път в България , Така правят всички“, „Вълшебната флейта“, „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт, „Дон Паскуале“ на Доницети,“„Норма“ на Белини , „Любовта на боговете“  от Александър Йосифов.

АСЯ СТОИМЕНОВА е родена на 29 ноември 1986 г. в София, завършва Средно Художествено Училище за приложни изкуства "Свети Лука", специалност "Текстил". През 2011 защитава бакалавърска степен в Националната художествена академия специалност "Сценография", а през 2013г. магистърска степен - "Проектиране на авторски визуален спектакъл" в класа на проф. Красимир Вълканов. Участва в оперни, театрални и балетни спектакли, в изложби, фестивали, модни ревюта, корпоративни партита, фотосесии, късометражни и в големи филмови продукции.

Постановки:
Сценография и костюми:
  • "Ромео и Жулиета" от Уилям Шекспир - НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов",
  • "Както ви харесва" от Уилям Шекспир - НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов",
  • "Viva la classica – Лебедово езеро" балет Арабеск – гр.София,
  • „Граф Монте Кристо“- Държавна опера-Варна
Костюми:
  • "Исус Христос суперзвезда" рок опера от Андрю Лойд Уебър - Държавна опера-Варна
  • "Андре Шение" опера от Умберто Джордано - Държавна опера-Варна "Ловци на бисери" опера от Жорж Бизе – Софийска опера и балет
  • "В ритъма на музиката"- опера, балет, образователен спектакъл за деца –
  • Държавна опера-Варна
  • „Норма“ опера от Винченцо Белини - Държавна опера-Варна
  • Изложби: "Сценография" СБХ, гр. София, "Варненско лято", гр. Варна, "Младите в театъра", гр. Ловеч, Международния фестивал за куклен театър "Златният делфин" гр. Варна.
Билети могат да бъдат закупени от Касите на Държавна опера-Стара Загора




всички новини от Държавна опера Стара Загора »

профил на Държавна опера Стара Загора »

всички новини октомври »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker