Театрални новини



Интервюта с артистичния екип на танцовия пърформанс „Метроном“

24.02.2016

Интервюта с артистичния екип на танцовия пърформанс „Метроном“
Интервю с хореографа Живко Желязков

Свикнали сме в представленията ти да срещаме опитни изпълнители, но много често и танцьори, на които ти даваш възможност за дебют. Каква е провокацията и мотивацията ти в "Метроном" да събереш в един екип млади и по-опитни изпълнители? И има ли това общо с твоя начин на измерване на времето?


За мен е удоволствие да работя с млади артисти, които завършват Dance PORT Derida, защото в продължение на една година сме успели да изградим взаимно доверие, което за мен е най-голямата ценност в един екип. Това, че част от тях нямат голям опит, не е причина да бъда обезпокоен за това дали ще се справят. През тази една година, докато бяхме заедно, усетих неведнъж, че те са личности с отношение към социалните въпроси и са със съзнанието, че съвременният танц е начина, по който могат и искат да изразят себе си.

Театър "Азарян" е нова сцена за Derida Dance. Какво ви накара да излезете от сцената на Derida Dance Center?

Всяко едно ново пространство на работа изисква концепцията на проекта да бъде съобразена с него, а също влияе върху работния процес. Това в голяма степен предопределя по-различна първоначална насока на развитието на идеята. Това, че в „Метроном“ участват много артисти, не е основната причина, поради която решихме да работим в друго пространство. Много се радвам, че това е Театър "Азарян", защото е изключителна рядкост да работиш с толкова професионален технически екип.

Винаги работиш в тандем с Иван Шопов, познат още с лейбълите COOH и Balkansky. Каква е рецептата на тази толкова дълга професионална връзка?

С Иван никога няма проблем с комуникацията. При работата ми с него не се налага да говорим дълго за идеята, разбираме се с няколко думи. Мога да кажа, че провокацията идва от двете страни. В някои от случаите посоката давам аз, но много често той развива звуковата среда по неочакван за мен начин, който в същото време е много адекватен за развитието на действието.

Защо "Метроном"?

Метрономът е уред, който отбелязва кратки промеждутъци от време и е точен ориентир за темпото. Темпото, което пък обозначава относителната скорост на действието. В цялостната организация на ежедневието ни се оказва, че времето е един от най-ценните ресурси. Стремежът ни да бъдем "пълноценни" понякога ни кара да усещаме времето като недостатъчно. За да компенсираме това, жертваме вътрешния си ритъм. Мисля, че това е актуално усещане за много хора и бих желал с този проект да насоча вниманието към него с риск да изостря това чувство за недостатъчност. Това е първият проект до момента, в който всяко изграждане на нова сцена е свързано с толкова много изчисления на време и действие, което трябва да се случи в определени интервали. Същия принцип на работа приложи и Иван.

Продукционният процес преминава между две различни пространства -  Derida Dance Center и театър „Азарян“.  Трудна ли е адаптацията?

Трудно е придвижването от едното място на другото, защото е рисково. Притиснат от времето, се налага работният процес да продължава в метрото и по улиците, докато вървя към театъра, което де факто ме лишава от това съзнателно да пресичам и се налага да приложа автоматика (Смее се).


Интервю с композитора Иван Шопов

Дефинираш работата по правене на звукова среда за представления като "звуков дизайн". Защо и с какво е различното от вече познатите лейбъли COOH, Balkansky?


Основното правило при работата ми със звукова среда за представления е да не следвам правилата при създаване на електронна музика. Темпото, тембъра и всички звукови нюанси се създават изцяло по вдъхновение от движенията на танцьорите и ръководството на хореографията, което няма как да се случи при COOH или Balkansky. Музиката е допълнение към представлението, но също така и водещ ритмичен гръбнак, особено при „Метроном“.

Има ли изненада и този път? Свикнали сме Иван Шопов винаги да е непредвидим.

В "Метроном" за първи път използвам съвсем нова технология за създаване на звуковата среда, която ми позволява да манипулирам и създавам звука на живо посредством сложни аналогови връзки. Също така, светлинните картини на представлението ще бъдат командвани от музиката, която съм направил.

Предвид че пътуваш много и дори е трудно човек да се ориентира къде си, как технически успявате да се стиковате с Живко, така че всяко хореографирано движение да прозвучи в пространството?

С Живко е много приятно да се работи, както в едно и също пространство, така и от разтояние. Още от първия ни съвместен спектакъл „ARTeFACT“, комуникацията вървеше много често по телефона, което не ни попречи да се разбираме перфектно, използвайки абстрактните думи и идеи за звуковата среда. Аз обичам предизвикателствата на въображението и работата ми по тези проекти винаги успява да ме зареди с много идеи и вдъхновение.

След премиерата на "Метроном" готвите парти в ДНК- другото много загадъчно пространство в НДК, може ли да ни кажеш какво да очакваме, очартава се силен съботен МЕТРО-маратон?

Определно ще е интересен и интензивен маратон, който ще продължи с музика в различни стилове в ДНК. Там ще започнем с Mytrip и неговия ембиънт лайв, след което ще се включи един от най-новите електронни проекти Saturated Pixels, които ще предложат на публиката дълбоки и мелодичени лайв изпълнения. След тях ще продължа и аз с най-новите ми музикални търсения в стиловете idm, deep dubstep и drum and bass, допълнени със звуци на живо, което ще зареди атмосферата с енергия, за да посрещнем след мен и моя съгражданин от Троян - Cyberian. Той също ще направи интересен лайв с авторска музика и разчупени ритми, за да задържи темпото на вечерта и на сцената да излезе Hypnos, който ще ни поведе в ритъма на техното, създадено на живо с помощта на машини и добро настроение. За края на вечерта имам идея да направим и едно импровизирано изпълнение на живо, включващо всички изпълнители от афтър партито и техните музикални играчки.

След "Метроном" какво предстои на Иван Шопов?

Предстои ми пътуване до Канада, за да изнеса лекции на тема звукова среда и създаване на електронна музика в няколко техни университета, както и участие с уъркшоп по рисуване и музикален сет на Български фестивал, организиран в Торонто. След като се върна от там, на 15-ти април ми предстои и дългоочакваното продължение на поредицата партита, наречени One Man Party, в които представям 4 от проектите ми в 7-часов сет, преминаващ от ембиънт, техно до дъбстеп и дръм енд бас. Като за новото издание съм поканил и мои приятели, които да застанат до мен в 7-часовия маратон, правейки музиката на живо от началото до края. В клуб  Mixtape 5 към мен ще се присъединят Mytrip, 80s Clash, Avigeya и Ogonek. Не пропускайте товa музикално пътешествие, организирано с помощта на EventEase.

Въпрос към Диана Александрова, танцов изпълнител

След Зен игра (Zen Play) това е второто ти представление, в което работиш с Живко Желязков. Намираш ли разлика в подхода му?

Диана:
Гледала съм и други негови спектакли освен тези, в които участвам. Това което е изумително е, че не се повтаря нито в замисъла си, нито движенчески. Всеки един негов спектакъл има ясна насоченост, засяга даден казус и движенията са просто средство. Като подход винаги е себе си, няма разни тактики за работа, той е импулсивен, зареден с много енергия, с която винаги заразява и другите и ги въвлича в работата. Вярва в хората, с които работи, а това може би е ключът към успешни начинания.
Въпрос към Бела Харитова, танцов изпълнител

По колко часа на ден ти се събират в залата? Определено е нужна издръжливост, от къде намираш сили да се справиш?

Бела:
Не съм ги броила, но в общи линии си живея там. Както много други, да не кажа почти всички танцьори. Това е работа като всяка друга и изисква време, усилия и постоянство. Освен това е и изкуство, което изисква още повече - отдаденост, саможертва и вдъхновение. Издръжливостта е въпрос на решение и на разумен баланс между работа и почивка. А сили не намирам изобщо - когато се получава съм толкова заредена, че те сами идват, а когато не се получава просто нямам избор, от себе си никой още не е избягал. Тържествено се отказвам по петдесет пъти на седмица и постоянно се връщам. Толкова ненавиждам репетициите, колкото ги и обичам. Предполагам просто обичам танца и това си е.

Въпрос към Янита Кирова, танцов изпълнител

Ти си дипломант в НАТФИЗ, а също така с "Метроном" бележиш и края на обучението си в обучителната програма по съвременен танц "Dance PORT Derida". Чувстваш ли се удовлетворена, че си направила всичко за успешна бъдеща кариера? С какво двете обучения си приличат и различават?
Янита: Не знам какво съм направила аз, но НИЕ направихме много! Пак казвам НИЕ, ЦЕЛИЯТ ЕКИП сме силата, без която това представление не би се случило, не и в този вариант. За всеки от нас това беше Мисия и с ръка на сърце казвам: Смятам че я изпълнихме! И да, тази година се дипломирам в НАТФИЗ. Видях много прекрасни неща там, научих много, но имаше и разочарования. И все пак не бих могла да сравня двете обучения. Субективно е. Може ли човек да сравни каменните реки на Витоша и Старопланинското било – и двете имат своите очарования, зависи къде си оставил сърцето си и къде би се върнал отново.

Въпрос към Александрина Димитрова, танцов изпълнител

Преподаваш африкански танци и самба, тренираш капоейра, с какво те привлече съвременния танц?
Александрина: Съвременният танц ме привлича с неверятната си палитра от състояния и емоции, които може да пресъздаде с пълна свобода. В допълнение към това, обучението ми дава възможности да обогатя своята собствена работа, да мисля по-разчупено и да изляза от установения "вариететен" модел, който по правило се прилага за всички жанрове от афро-бразилския фолклор.

Въпрос към Ана Петкова, танцов изпълнител

Идваш от класическия балет. С какво опитът там ти помогна за съвременния танц?

Ана: Да, наистина преди 3 години, когато започнах да се занимавам с танци, именно класическият балет беше първото нещо, към което се ориентирах. Винаги съм знаела, че ще дойде моментът, когато ще се занимавам със съвременен танц, но в началото нямах нужната за това физическа подготовка. Балетът изигра за мен ролята на една незаменима основа, но не само за изграждане на мускулатура, защото чрез него се научих и на дисциплината и постоянството, които определено са нужни за постигането на напредък и в съвременния танц

Въпрос към Бояна Радкова, танцов изпълнител

Кънки на лед, представления по кораби, а си само на 21 години. Как виждаш бъдещето си след 5 години?


Бояна: Да, през не малко неща съм минала, а съм само на 21г. и това е така, защото съм от 3 годишна по залите! Фигурното пързаляне беше нещо преходно в моя живот, но то и балетната подготовка там ми дадоха много голям тласък и стабилна основа в това да се занимавам със съвременен танц. Покрай корабите пък добих голяма опитност в това да се изявавам пред многохилядна, претенциозна и взискателна публика в сравнително големи театри и работа с различни танцьори от цял свят. Независимо от това обаче Derida Dance Center и програмата за съвременен танц ми показаха, че има още много какво да науча, да се развивам и да надграждам като танцьор. Участвала съм в изготвянето на различни спектакли, но работата ми в Dance PORT Derida покрай премиерата на „Метроном“ е нещо различно и предизвикателно за мен, до което се докосвам за първи път. Kак виждам бъдещето си - танцът някак си ме научи да живея за всeки един момент и на пълни обороти. Бих искала краят на програмата да е едно много силно и ново начало за мен и да бъда част от прекрасния танцов свят на Derida Dance Center и бъдещите му проекти!

Въпрос към Мария Велева, танцов изпълнител

Ти беше избрана от един от топ американските млади хореографи Сидра Бел по време на нейно гостуване в Derida Dance Center и получи стипендия, за да работиш с нея в Ню Йорк. Какво е усещането и какво точно ти предстои там?

Мария
: Това е мечта на всеки танцьор – да бъде оценен и да получи възможност за развитие и изява. Пътуването е планувано за края на април и в рамките на две седмици ще участвам в работния процес на танцовата компания на Сидра Бел в Ню Йорк. Новината за стипендията беше много неочаквана и съм изключително благодарна, че имам този шанс.

Въпрос към Гергана Илиева, танцов изпълнител

Как попадна в Derida Dance Center? Как се стига до възможността да си част от екипа на "Метроном" и кой беше най-трудният момент за теб ?


Гергана: В Дерида попаднах благодарение на друг участник в спектакъла – Стефани Ханджийска. Исках да се развивам в сферата на съвременния танц и се обърнах към нея с въпроси относно кандидатстването в НАТФИЗ. Тогава тя ме информира за Derida Dance Centre и за програмата, Dance PORT Derida. Това съвпадна с времето на кандидатстване и бях приета. Tова ми позволи да съм част от спектакъла „Метроном”, който е завършващият пърформанс нa програмата. Участието в програмата изисква ежедневни усилия и отдаденост. Най-труднoто за мен беше да се науча да изразявам себе си и емоциите си чрез движенията, а не просто технически да изпълнявам правилно комбинациите, зададени от хореографа.

Въпрос към Стефани Ханджийска, танцов изпълнител

В екипа на „Метроном“ си един от опитните изпълнители, имаш и дебют като хореограф с The TimeStopper. Кое те мотивира да приемеш предложението за включване в тази толкова мащабна танцова продукция?

Стефани: "Метроном" е глътка свеж въздух за мен. В този спектакъл се чувствам отново онова дете, което на 16 реши, че иска да се занимава с танц. Изненадвам се как този процес ме накара да правя нещата много начисто, да се абстрахирам от "занаята". Много съм благодарна за възможността да бъда част от този спектакъл. Екипът ни е голям и много амбициозен, много сме искрени в това, което правим. " Метроном " ми дава възможност да си кажа: " ден след ден, репетиция след репетиция, всичко се надгражда и развитието се случва". Още на първата репетиция усетих това чувство на свобода в залата и не можах да устоя. (Усмихва се.)

Въпрос към Стела Томова, танцов изпълнител

Стела, наскоро ти стана майка, а сега си в перфектна форма. Как успя да се върнеш на сцената? Живееш с друг талантлив хореограф - Филип Миланов. На пръв поглед всичко при теб е танц.

Стела: Когато човек има силно желание и амбиция, може да постигне всичко. „Метроном” е четвъртото танцово представление след раждането на сина ми. Опитвам се да разграничавам професионалния от личния си живот, но невинаги успявам. Танцът е неминуема част от ежедневието ми.

Въпрос към Мая Иванова, танцов изпълнител

Разкажи ни за срещата ти с танца. Знаем, че дъщеря ти следва твоите стъпки?

Мая:
Срещата ми с танца като цяло беше в детска възраст. Осъзнатата среща беше далеч по-късно, когато преди няколко години се озовах в залата за класически балет. Именно от тогава и дъщеря ми е с мен и търпеливо наблюдава всеки клас, впоследствие и тя направи своите първи стъпки в балета, а от скоро и в съвременния танц. А моята среща със съвременния танц беше чрез един танцов лагер, организиран от Derida Dance Center. И всяка среща с танца, независимо като участник, зрител или съпреживяна чрез успехите на детето ми, е допир до необятното и красивото.

Въпрос към Милена Виденова, танцов изпълнител

Милена, ти си едно от лицата на Derida Dance Center - изпълнител, преподавател, член на УС. Как се случи срещата ти с Живко и Наско?

Срещата ми с Живко и Наско се случи почти случайно през 2010 година. Тогава ми се наложи да напусна предишния център, в който танцувах, и в търсенето попаднах на съвременния танц, който беше нов за мен. Сега е неизменна част от живота ми.

Въпрос към Симона Тодорова, танцов изпълнител

Как се работи с Живко, и какво място в кариерата ти на изпълнител заема "Метроном"?

Симона: Работата с Живко е много енергийно наситена,много вдъхновяваща и мотивираща...даже започнах да преоткривам качества и черти от характера си,които може би тайно съм знаела,че се спотайват някъде вътре в мен, но никога не съм предполагала, че ще изскочат с такава сила. Имам чувството,че с него се намирам в друга часова зона, в която времето отлита неусетно.Той има ОТНОШЕНИЕ към хората,с които работи и създава една прекрасна работна среда.Всичко е чисто и откровено. За мен всеки проект, с който се захвана, е приоритет. Няма как, това ми е професията.Това е единственото нещо,което може да удовлетвори душевните ми нужди, особено когато имам възможността да работя с човек като Живко.

Въпрос към Цвета Цочева, танцов изпълнител

Как се стига от залата за стандартни танци до център за съвременни танци? Това не са ли две противопложности?
Цвета: Разбира се, че са противоположности, но точно там е предизвикателсвото. До изкуството на съвременния танц ме доведе желанието ми за равитие и самоусъвършенстване, да стана по-добър и всестранно развит танцьор и артист. Уникалната възможност за това да се случи е "Dance Port Derida".

Въпрос към Станка Рачева, танцов изпълнител

Ти си от Пловдив, но от година живееш в София заради участието ти в програмата "Dance PORT Derida". С днешна дата как намираш това свое решение за промяна? Какви са бъдещите ти планове?


Тази промяна ми се отрази много добре. Научих толкова много през тази една година в различни отношения. Работата с професионалисти като Живко, Мария, всички гост-хореографи, които ни преподаваха в рамките на работните ателиета – това е прекрасен опит и съм благодарна за него. Плановете ми са да продължавам напред, да творя. По принцип се занимавам с пърформанси, с улично изкуство и ще продължавам в тази посока.

Въпрос към Ясен Попов, танцов изпълнител

Излизаш на сцената с 15 красиви жени. Каква е цената?

Ясен:
Цената е всъщост доста голяма - трябва да работя доста за техниката и гъвкавостта си, за да не изоставам и паралелно петнадесеторно да умножа ин-енергията си.
 




всички новини от Дерида денс център »

профил на Дерида денс център »

всички новини септември »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker