Приказен „Пинокио” на сцената на Държавна опера-Стара Загора
12.11.2015
Държавна опера-Стара Загора ще представи на 13 ноември от 11.00 часа най-новия си приказен спектакъл - операта „Пинокио” от Александър Йосифов. Историята за приключенията на любимеца на много поколения читатели и зрители ще оживее сред пищни декори и в красиви костюми, които изцяло са дело на младия и талантлив режисьор, сценограф и костюмограф Денис Иванов. Неговият режисьорски разказ е насочен не само към малките зрители, а и към всички възрастни, на които не са им чужди вечните теми за позабравените общочовешки ценности.
Пинокио - героят на Карло Колоди, тази година празнува своя 145-ти рожден ден. А точно преди 20 години големият български композитор Александър Йосифов сътворява своята опера за деца “Чудните приключения на Пинокио в незнайния град”. Премиерата се е състояла на 7 май 1997 г. именно тук - на сцената на Държавна опера- Стара Загора и това е първата постановка в страната. През настоящата 2015 година година проф. Александър Йосифов, Почетен гражданин на Стара Загора от 2000 г., отбелязва своята 75-та годишнина.
Държавна опера-Стара Загора съвсем целенасочено обогатява своя афиш с програми и спектакли за деца. През месец октомври бе създаден спектакълът „До Ре Ми в пелени” за най-малките, а сега предстои среща с оперно заглавие за деца на голяма сцена. Мелодичната музика, запомнящите се диалози на героите, забавния сюжет и мъдри послания определят дълголетието на творбата. „Пинокио” вдъхновява целия екип от създатели и участници, които очакват с нетърпение своите най-верни и искрени почитатели на 13 ноември в голямата оперна зала. В спектакъла участват солисти и артисти-хористи на Държавна опера-Стара Загора, ученици от НУМСИ "Христина Морфова". Режисьор, сценограф, костюмограф и хореограф Денис Иванов. Диригент Младен Станев. Акомпанимент на пиано Полина Влахова.
ПИНОКИО
Опера за деца и възрастни от проф. Александър Йосифов
- Режисьор и сценограф,
- костюми и хореография - Денис Иванов
- Диригент-постановчик - Младен Станев
- В ролите:
- Пинокио - Нели Нечева, Яна Стефанова-гост
- Джепето - Теодор Петков, Любомир Петков
- Феята със сините коси - Нина Димитрова');return false;" onmouseout="hideToolTip()">Нина Димитрова, Емилия Джурова,
- Камелия Стойчева
- Арлекин - Иван Колев, Илиян Филипов, Денис Иванов
- Пулчинела - Пролет Пенчева, Виолета Димитрова
- Карабинера - Петър Янкулов, Богомил Русенов
- Мистър Монти - Евгени Сурмиевич, Денис Иванов
- Лисана - Мария Колева, Кремена Райчева, Лили Ходжева
- Котаран - Ивайло Йовчев, Мартин Иванов-гост
- Барман/Полицай - Евгени Сурмиевич
- Съдия/Доктор - Христо Иванов
- Артисти в цирка - ученици от НУМСИ"Христина Морфова"
Композиторът
“Със своето свежо дарование, творческа продуктивност и високи достижения Александър Йосифов се нарежда сред най-изявените български композитори. Овладял напълно композиционната техника, той много успешно твори както в областта на песента, така и в най-сложните и големи музикални форми...”
Боянка Арнаудова
Александър Йосифов (композитор, диригент и педагог) завършва Българската държавна консерватория с композиция при професор Панчо Владигеров, оперно-симфонично дирижиране при проф. Константин Илиев и пиано при проф. Ж. Ковачева.
Автор е на над 1500 композиции във всички музикални жанрове: 26 опери и балети със 76 премиери и над 2400 спектакъла у нас и в чужбина, кантатно-ораториални творби, 7 симфонии, 17 инструментални концерта, 53 опуса за клавирни дуа, хорова и детска музика, над 600 естрадни песни и 300 обработки на народни песни и танци. Носител е на 20 престижни награди от конкурси за композиция: в Япония (5 пъти, между които “Гранд приз Канебо”- 1999 – за първи път се присъжда на чужденец); Италия (2 пъти), Гърция (2 пъти), Полша (2 пъти), Югославия, Германия, Чехия, Русия, Турция, Бразилия, 2 пъти “Златен Орфей”, Първа награда на III национален конкурс за симфонично произведение “Балетна музика в 7/8” (2003). Особено популярни сред публиката са и детските опери на композитора, които са над 10 и се представят във всички оперни театри на България. Негови произведения са изпълнявани на концерти и записвани за радио- и телевизионни предавания в различни страни. Голяма част от творчеството му е издадено.
Александър Йосифов е кавалер на „Почетен кръст за заслуги към Република Австрия”, почетен кръст за „ Заслуги към културата на Полша”, на орден „Стара планина” I степен, „Кирил и Методий” I степен и др. Бил е председател на Националния съвет за музика към министерството на културата. Член е на Международната асоциация за клавирно дуо със седалище в Токио, Япония. Канен е многократно за председател и член на национални и международни музикални конкурси. От 1987 до 1990г. е член на IMZ, Виена.
Член на журито на фестивала „ Златна роза” в Монтръо, Швейцария. Александър Йосифов е председател на Оперния фестивал в Стара Загора. Член е на съюза на българските композитори.
Проф. Александър Йосифов е дългогодишен професор в Националната Музикална Академия „Панчо Владигеров” и в Нов Български Университет с големи заслуги в областта на музикално-образователната дейност.
Диригентът
Младен Станев е диригент и хормайстор в Държавната опера в Стара Загора. Завършва със специалност "Дирижиране на хор" в теоретико-композиторския и диригентски факултет на държавната музикална академия "Панчо Владигеров" - настояща Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София. През 1998 година получава магистърска степен с отличен успех. По време на следването си е диригент на смесения хор "Планинарска Песен" - град София. Дирижира многобройни концерти в София, страната и чужбина (Дрезден, Германия).
През 2006 година участва в майсторския клас по дирижиране при проф. Ервин Ортнер (Виена) в международна музикална академия "Проф. Саша Попов" по време на международен фестивал "Мартенски музикални дни" - Русе.
От 1999 година работи с хора на Старозагорската опера. Изработва и поддържа текущ репертоар, премиерни постановки, концерти, кантатно-ораториални творб; участва в местните, националните и международни прояви на старозагорска опера, както и копродукции с други компании. Пътува с трупата в Германия, Австрия, Франция, Швейцария, Испания, Португалия, Люксембург, Дания, Гърция, Холандия, Италия, САЩ. Диригент-постановчик на спектаклите на Старозагорската опера "Патиланци" и "Мечо Пух".
Ръководител-диригент на смесения хор "Петко Стайнов" при народно читалище "Искра" - град Казанлък от 2003 година. Като диригент на състава обновява репертоара, дирижира концерти, участва в национални прегледи, открива възможности за изява на хора в чужбина като хоровия фестивал в Анкара през 2003 година, концерти в Италия (2006), Словакия (2007) и други хорови събития.През 2009 г. с хора печели 1-во място в категория смесени хорове в Международния хоровия конкурс "А. Вивалди" - в Карпениси, Гърция За кратко време през 2004 и 2005 година е диригент по заместване на смесения хор "Родина" - Стара Загора.
Председател на творчески колегиум към международна детска фондация "Стелетой" - София, и диригент на обществени начала на детски хор "Звездици" към фондацията. Дирижира концерти на състава в София. Прави множество аранжименти за хора, както и обработки на български и славянски фолклорни песни.
Член на журита на национални певчески и хорови фестивали и конкурси, също и на Международен Хоров Фестивал - Истанбул.
Денис Иванов - режисьор, сценограф и костюмограф
Денис Иванов е роден в Стара Загора. През 2013г. завършва магистратура в НМА "Проф. Панчо Владигеров" София със специалност „класическо пеене. През същата година дебютира на сцената на ДО Стара Загора в спектакъла на операта "Пощальонът от Лонжюмо" /премиера за България/. Има студиен запис в ролята на Олд Шетърхенд от премиерното представяне на мюзикъла "Винету" от проф. Румен Нейков, Участва в оперни спектакли и концерти на сцената на Старозагорската опера /"Мадам Бътерфлай", "Дидона и Еней", "Фантомите на мюзикъла", "Макс и Мориц" и др./
През 2015 г. завършва магистратура, отново в НМА София със специалност "Музикално-сценична режисура". През февруари същата година прави и своя режисьорски дебют в Държавна опера-Стара Загора с адаптиран вариант на операта "Сватбата на Фигаро" от Моцарт, със своя сценография и костюми.
От 2007 г. се занимава с дизайн и изработка на сценични костюми за оперите "Дон Карлос", "Йоланта", "Евгений Онегин", "Макбет", "Мадам Бътерфлай", "Борис Годунов" и др. През 2013г. негови костюми играят на сцената на НМА София в студентската постановка на операта "Вива ла Мамма" на режисьора Румен Нейков През август 2014г. е поканен като асистент-художник за премиерата на операта "Отело" на сцената на Варненската опера, с режисьор Емануел Кордолиани. През септември 2014г. прави първото си ревю-спектакъл, на което представя 60 от най-добрите си костюми.
От 2013г. е педагог по специалността "актьорско майсторство" в НУМСИ „Христина Морфова” - Стара Загора
През годините организира и участва в множество концерти и спектакли с именити артисти като: Калуди Калудов, Анна Дитри, Елена Баръмова, Елена Чавдарова, Ивайло Джуров, Тихомир Андролов и др.
Работи в екип с пианистката Полина Влахова от 2005г. по различни проекти.
Полина Влахова – пианист
Полина Влахова е родена в Стара Загора. През 2001 завършва бакалавър в АМТИ Пловдив със специалност пиано. През същата година започва работа като корепетитор в Държавна опера-Стара Загора и в НУМСИ „Христина Морфова”. През 2010 завършва магистратура в НМА "Проф. Панчо Владигеров" София по специалността "Клавирен съпровод" в класа на Проф. Йовчо Крушев и Проф. Рушка Чаръкчиева. Лауреат е на отличия за акомпаниаторско майсторство на множество конкурси в страната.
Организатор на множество концерти и спектакли, съвместно с режисьора Денис Иванов. Работила е през годините с певци като: Калуди Калудов, Никола Гюзелев, Александрина Милчева, Елена Баръмова, Елена Чавдарова и др.
От 2012г. е хонорован корепетитор в НМА-София във Вокалния факултет.
Из режисьорската тетрадка на Денис Иванов
„Пинокио” е една от безсмъртните приказки, която всяко дете от всички поколения по целия свят познава и обича. Още от написването си през 1880 тя е многократно преиздавана и превеждана в цял свят. Безбройни са и филмовите й адаптации – и като анимация, и като игрален филм.
Аз самият като дете имах късмета да попадна на издание „Dami Editore, Milano„ 1989 с много красиви илюстрации от Тони Улф, за което съм благодарен, защото цялостното ми възприятие на тази история е проектирано от тези илюстрации – което е най-важното за детската аудитория. Защото най-мъчно се прави каквото и да е направление, стил и жанр, щом е предназначено за деца – детската сетивност е много по-чувствителна и по-изразена от тази на възрастните, децата не търпят фалш, условност и невнимание и реагират на всичко първосигнално и искрено.
Именно тези съображения ме мотивираха при работата ми над това заглавие. Защото от позицията на режисьора – „разказвачът” на спектакъла съм изправен пред тази отговорност: Да съчетая историята на Карло Колоди, с музиката и либретото на Александър Йосифов и така през призмата на собствената ми фантазия да намеря „своята” история на Пинокио и да я представя пред едно поколение на което, за съжаление са чужди играта на улицата, четенето на книги и живото общуване , присъщи на моето и особено на предходните поколения.
Да разкрия чрез сценографията, костюмите и реквизита един свят – старинен, приказен свят, за чието съществуване днешните деца дори и не подозират, защото нито една от съвременните технологии не им го представя.
Да актуализирам, доколкото е възможно героите, за да ги направя по-достъпни за децата, да осъвременя взаимоотношенията и цялостния „език” на представлението и да му добавя динамиката и напрежението, с които, пак за съжаление, са закърмени днешните деца.
Именно затова изградих концепцията си на базата на семиотиката и метафората. Всичко в представлението носи определена абстрактност и модернизъм, които са в хармония и дори допълват драматургията на произведението. Избегнал съм всички клишета, „норми” и пр., които режисьорите ползват в детските заглавия, избегнал съм абсолютно всякакъв вид „бутафорност” , от която страдат повечето представления от този жанр. Разгледал съм героите персонално и съм им предал характерните черти на съвременната нравствена система. Постарал съм се да адаптирам представлението така, че да няма възрастов праг за публиката, т.е. идейните ми послания да имат приложимост и актуалност както сред децата, така и сред техните придружители - възрастните.
.......................................................................................................................................................
Актуалност и въпроси на представлението –
Всички ситуации, в които попада Пинокио и всички герои, които среща по пътя си имат абсолютна еквивалентност и актуалност в реалния живот. Самият автор – Карло Колоди е използвал в писмения си език олицетворение на съвременната действителност илюстрирайки я в характерите на героите и в изграждането на ситуациите.
Защо са Книгите? Каква е тяхната функция? Какво е тяхното значение? Защо са толкова много? Защо са толкова големи? Какъв е символа на „ Голямата книга”?
Защо Пинокио среща толкова интересни различни характери и каква е тяхната драматургична стойност за възприятието на детето?
Може ли съвременният млад човек да бъде привлечен от история, написана преди 150 години и ако да, как би рефлектирала тя върху възприятието на днешните деца?
Отговори и послания –
Книгите са всичко за Татко Карло. Те са смисъла на живота му, те отразяват неговото творчество и неговата биография, те са онзи свят, в който всеки един от нас може да се скрие и реанимира от суровостта на сивото ежедневие.
Книгите са онова, което е чуждо и непознато на днешното дете. То знае за тяхното съществуване, вижда ги всеки ден, но не ги забелязва и не изпитва интерес към тях. А Книгите са нещо свещено и са ключ към знанието и просветлението, които пък са врата към съвършенството и развитието на човешкото духовност и същност.
Чрез добротата и приятелството могат да се постигат чудеса. Когато човек се научи да обича ( което изключително трудно и недостъпно за всеки, особено днес, когато личния интерес стои винаги пред интереса на другия) неговата душа се извисява и добива безсмъртие, както и Пинокио от кукла се превръща в човек.
Само абсолютното себеотрицание и преклонение към същината и индивидуалността на ближния могат да изградят характер, приятелство и обич, без които човек не е себедостатъчен...
Денис Иванов, 2015г.
всички новини от Държавна опера Стара Загора »
профил на Държавна опера Стара Загора »
всички новини октомври 2019 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК