Театрални новини



Приказен „Пинокио” на сцената на Държавна опера-Стара Загора

12.11.2015

Приказен „Пинокио” на сцената на Държавна опера-Стара Загора
Държавна опера-Стара Загора ще представи на 13 ноември от 11.00 часа най-новия си приказен спектакъл - операта „Пинокио” от Александър Йосифов. Историята за приключенията на любимеца на много поколения читатели и зрители ще оживее сред  пищни декори и в красиви костюми, които изцяло са дело на младия и талантлив режисьор, сценограф и костюмограф Денис Иванов. Неговият режисьорски разказ е насочен не само към малките зрители, а и към всички възрастни, на които не са им чужди вечните теми за позабравените общочовешки ценности.
Пинокио - героят на Карло Колоди, тази година празнува своя 145-ти рожден ден. А точно преди 20 години големият български композитор Александър Йосифов сътворява своята опера за деца “Чудните приключения на Пинокио в незнайния град”. Премиерата се е състояла на 7 май 1997 г. именно тук - на сцената на Държавна опера- Стара Загора и това е първата постановка в страната. През настоящата 2015 година година проф. Александър Йосифов, Почетен гражданин на Стара Загора от 2000 г., отбелязва своята 75-та годишнина.
Държавна опера-Стара Загора съвсем целенасочено обогатява своя афиш с програми и спектакли за деца. През месец октомври бе създаден спектакълът „До Ре Ми в пелени” за най-малките, а сега предстои среща с оперно заглавие за деца на голяма сцена. Мелодичната музика, запомнящите се диалози на героите, забавния сюжет и мъдри послания определят дълголетието на творбата. „Пинокио” вдъхновява целия екип от създатели и участници, които очакват с нетърпение своите най-верни и искрени почитатели на 13 ноември в голямата оперна зала. В спектакъла участват солисти и артисти-хористи на Държавна опера-Стара Загора, ученици от НУМСИ "Христина Морфова". Режисьор, сценограф, костюмограф и хореограф Денис Иванов. Диригент Младен Станев. Акомпанимент на пиано Полина Влахова.

ПИНОКИО
Опера за деца и възрастни от проф. Александър Йосифов
Композиторът
“Със своето свежо дарование, творческа продуктивност и високи достижения Александър Йосифов се нарежда сред най-изявените български композитори. Овладял напълно композиционната техника, той много успешно твори както в областта на песента, така и в най-сложните и големи музикални форми...”
Боянка Арнаудова

Александър Йосифов (композитор, диригент и педагог) завършва Българската държавна консерватория с композиция при професор Панчо Владигеров, оперно-симфонично дирижиране при проф. Константин Илиев и пиано при проф. Ж. Ковачева.
Автор е на над 1500 композиции във всички музикални жанрове: 26 опери и балети със 76 премиери и над 2400 спектакъла у нас и в чужбина, кантатно-ораториални творби, 7 симфонии, 17 инструментални концерта, 53 опуса за клавирни дуа, хорова и детска музика, над 600 естрадни песни и 300 обработки на народни песни и танци. Носител е на 20 престижни награди от конкурси за композиция: в Япония (5 пъти, между които “Гранд приз Канебо”- 1999 – за първи път се присъжда на чужденец); Италия (2 пъти), Гърция (2 пъти), Полша (2 пъти), Югославия, Германия, Чехия, Русия, Турция, Бразилия, 2 пъти “Златен Орфей”, Първа награда на III национален конкурс за симфонично произведение “Балетна музика в 7/8” (2003). Особено популярни сред публиката са и детските опери на композитора, които са над 10 и се представят във всички оперни театри на България. Негови произведения са изпълнявани на концерти и записвани за радио- и телевизионни предавания в различни страни. Голяма част от творчеството му е издадено.
Александър Йосифов е кавалер на „Почетен кръст за заслуги към Република Австрия”, почетен кръст за „ Заслуги към културата на Полша”, на орден „Стара планина” I степен, „Кирил и Методий” I степен и др. Бил е председател на Националния съвет за музика към министерството на културата. Член е на Международната асоциация за клавирно дуо със седалище в Токио, Япония. Канен е многократно за председател и член на национални и международни музикални конкурси. От 1987 до 1990г. е член на IMZ, Виена.
Член на журито на фестивала „ Златна роза” в Монтръо, Швейцария. Александър Йосифов е председател на Оперния фестивал в Стара Загора. Член е на съюза на българските композитори.
Проф. Александър Йосифов е дългогодишен професор в Националната Музикална Академия „Панчо Владигеров” и в Нов Български Университет с големи заслуги в областта на музикално-образователната дейност.
Диригентът

Младен Станев е диригент и хормайстор в Държавната опера в Стара Загора. Завършва със специалност "Дирижиране на хор" в теоретико-композиторския и диригентски факултет на държавната музикална академия "Панчо Владигеров" - настояща Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София. През 1998 година получава магистърска степен с отличен успех. По време на следването си е диригент на смесения хор "Планинарска Песен" - град София. Дирижира многобройни концерти в София, страната и чужбина (Дрезден, Германия).
През 2006 година участва в майсторския клас по дирижиране при проф. Ервин Ортнер (Виена) в международна музикална академия "Проф. Саша Попов" по време на международен фестивал "Мартенски музикални дни" - Русе.
От 1999 година работи с хора на Старозагорската опера. Изработва и поддържа текущ репертоар, премиерни постановки, концерти, кантатно-ораториални творб; участва в местните, националните и международни прояви на старозагорска опера, както и копродукции с други компании. Пътува с трупата в Германия, Австрия, Франция, Швейцария, Испания, Португалия, Люксембург, Дания, Гърция, Холандия, Италия, САЩ. Диригент-постановчик на спектаклите на Старозагорската опера "Патиланци" и "Мечо Пух".
Ръководител-диригент на смесения хор "Петко Стайнов" при народно читалище "Искра" - град Казанлък от 2003 година. Като диригент на състава обновява репертоара, дирижира концерти, участва в национални прегледи, открива възможности за изява на хора в чужбина като хоровия фестивал в Анкара през 2003 година, концерти в Италия (2006), Словакия (2007) и други хорови събития.През 2009 г. с хора печели 1-во място в категория смесени хорове в Международния хоровия конкурс "А. Вивалди" - в Карпениси, Гърция За кратко време през 2004 и 2005 година е диригент по заместване на смесения хор "Родина" - Стара Загора.
Председател на творчески колегиум към международна детска фондация "Стелетой" - София, и диригент на обществени начала на детски хор "Звездици" към фондацията. Дирижира концерти на състава в София. Прави множество аранжименти за хора, както и обработки на български и славянски фолклорни песни.
Член на журита на национални певчески и хорови фестивали и конкурси, също и на Международен Хоров Фестивал - Истанбул.

Денис Иванов - режисьор, сценограф и костюмограф

Денис Иванов е роден в Стара Загора.  През 2013г. завършва магистратура в НМА "Проф. Панчо Владигеров" София със специалност „класическо пеене. През същата година дебютира на сцената на ДО Стара Загора в спектакъла на операта "Пощальонът от Лонжюмо" /премиера за България/. Има студиен запис в ролята на Олд Шетърхенд от премиерното представяне на мюзикъла "Винету" от проф. Румен Нейков, Участва в оперни спектакли и концерти на сцената на Старозагорската опера /"Мадам Бътерфлай", "Дидона и Еней", "Фантомите на мюзикъла", "Макс и Мориц" и др./
През 2015 г. завършва магистратура, отново в НМА София със специалност  "Музикално-сценична режисура". През февруари същата година прави и своя режисьорски дебют в Държавна опера-Стара Загора с адаптиран вариант на операта "Сватбата на Фигаро" от Моцарт, със своя сценография и костюми.
     От 2007 г. се занимава с дизайн и изработка на сценични костюми за оперите "Дон Карлос", "Йоланта", "Евгений Онегин", "Макбет", "Мадам Бътерфлай", "Борис Годунов" и др. През 2013г. негови костюми играят на сцената на НМА София в студентската  постановка на операта "Вива ла Мамма" на режисьора Румен Нейков През август 2014г. е поканен като асистент-художник за премиерата на операта "Отело" на сцената на Варненската опера, с режисьор Емануел Кордолиани. През септември 2014г. прави първото си ревю-спектакъл, на което представя 60 от най-добрите си костюми.
От 2013г. е педагог по специалността "актьорско майсторство" в НУМСИ „Христина Морфова” - Стара Загора
През годините организира и участва в множество концерти и спектакли с именити артисти като: Калуди Калудов, Анна Дитри, Елена Баръмова, Елена Чавдарова, Ивайло Джуров, Тихомир Андролов и др.
Работи в екип с пианистката Полина Влахова от 2005г. по различни проекти.

Полина Влахова – пианист

Полина Влахова е родена в Стара Загора. През 2001 завършва бакалавър в АМТИ Пловдив със специалност пиано. През същата година започва работа като корепетитор в Държавна опера-Стара Загора и в НУМСИ „Христина Морфова”. През 2010 завършва магистратура в НМА "Проф. Панчо Владигеров" София по специалността "Клавирен съпровод" в класа на Проф. Йовчо Крушев и Проф. Рушка Чаръкчиева. Лауреат е на отличия за акомпаниаторско майсторство на множество конкурси в страната.
Организатор на множество концерти и спектакли, съвместно с режисьора Денис Иванов. Работила е през годините с певци като: Калуди Калудов, Никола Гюзелев, Александрина Милчева, Елена Баръмова, Елена Чавдарова и др.
От 2012г. е хонорован корепетитор в НМА-София във Вокалния факултет.  

Из режисьорската тетрадка на Денис Иванов

„Пинокио” е една от безсмъртните приказки, която всяко дете от всички поколения по целия свят познава и обича. Още от написването си през 1880 тя е многократно преиздавана и превеждана в цял свят. Безбройни са и филмовите й адаптации – и като анимация, и като игрален филм.

Аз самият като дете имах късмета да попадна на издание „Dami Editore, Milano„ 1989 с много красиви илюстрации от Тони Улф, за което съм благодарен, защото цялостното ми възприятие на тази история е проектирано от тези илюстрации – което е най-важното за детската аудитория. Защото най-мъчно се прави каквото и да е направление, стил и жанр, щом е предназначено за деца – детската сетивност  е много по-чувствителна и по-изразена от тази на възрастните, децата не търпят фалш, условност и невнимание и реагират на всичко първосигнално и искрено.

Именно тези съображения ме мотивираха при работата ми над това заглавие. Защото от позицията на режисьора – „разказвачът” на спектакъла съм изправен пред тази отговорност: Да съчетая историята на Карло Колоди, с музиката и либретото на Александър Йосифов и така през призмата на собствената ми фантазия да намеря „своята” история на Пинокио и да я представя пред едно поколение на което, за съжаление са чужди играта на улицата, четенето на книги и живото общуване ,  присъщи на моето и особено на предходните поколения.

Да разкрия чрез сценографията, костюмите и реквизита един свят – старинен, приказен свят, за чието съществуване днешните деца дори и не подозират, защото нито една от съвременните технологии не им го представя.

Да актуализирам, доколкото е възможно героите, за да ги направя по-достъпни за децата, да осъвременя взаимоотношенията и цялостния „език” на представлението и да му добавя динамиката и напрежението, с които, пак за съжаление, са закърмени днешните деца.

Именно затова изградих концепцията си на базата на семиотиката и метафората. Всичко в представлението носи определена абстрактност и модернизъм, които са в хармония и дори допълват драматургията на произведението. Избегнал съм всички клишета, „норми” и пр., които режисьорите ползват в детските заглавия, избегнал съм абсолютно всякакъв вид „бутафорност” , от която страдат повечето представления от този жанр. Разгледал съм героите персонално и съм им предал характерните черти на съвременната нравствена система. Постарал съм се да адаптирам представлението така, че да няма възрастов праг  за публиката, т.е. идейните ми послания да имат приложимост и актуалност както сред децата, така и сред техните придружители -  възрастните.                                                       
                                                                                                                  
.......................................................................................................................................................
Актуалност и въпроси на представлението –
Всички ситуации, в които попада Пинокио и всички герои, които среща по пътя си имат абсолютна еквивалентност и актуалност в реалния живот. Самият автор – Карло Колоди е използвал в писмения си език олицетворение на съвременната действителност илюстрирайки я в характерите на героите и в изграждането на ситуациите.
Защо са Книгите? Каква е тяхната функция? Какво е тяхното значение? Защо са толкова много? Защо са толкова големи? Какъв е символа на „ Голямата книга”?
Защо Пинокио среща толкова интересни различни характери и каква е тяхната драматургична стойност за възприятието на детето?
Може ли съвременният млад човек да бъде привлечен от история, написана преди 150 години и ако да, как би рефлектирала тя върху възприятието на днешните деца?
Отговори и послания –
Книгите са всичко за Татко Карло. Те са смисъла на живота му, те отразяват неговото творчество и неговата биография, те са онзи свят, в който всеки един от нас може да се скрие и реанимира от суровостта на сивото ежедневие.
Книгите са онова, което е чуждо и непознато на днешното дете. То знае за тяхното съществуване, вижда ги всеки ден, но не ги забелязва и не изпитва интерес към тях. А Книгите са нещо свещено и са ключ към знанието и просветлението, които пък са врата към съвършенството и развитието на човешкото духовност и същност.
Чрез добротата и приятелството могат да се постигат чудеса. Когато човек се научи да обича ( което изключително трудно и недостъпно за всеки, особено днес, когато личния интерес стои винаги пред интереса на другия) неговата душа се извисява и добива безсмъртие, както и Пинокио от кукла се превръща в човек.
Само абсолютното себеотрицание и преклонение към същината и индивидуалността на ближния могат да изградят характер, приятелство и обич, без които човек не е себедостатъчен...

Денис Иванов, 2015г.




всички новини от Държавна опера Стара Загора »

профил на Държавна опера Стара Загора »

всички новини септември »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker