Театрални новини



Русенската опера гостува в три поредни вечери на ММФ „Варненско лято”

29.06.2015

Русенската опера гостува в три поредни вечери на ММФ „Варненско лято”
Държавна опера-Русе ще се представи с три изключителни продукции на най-стария международен музикален фестивал „Варненско лято”. Бляскав мега концерт на Русенска филхармония под диригентството на Найден Тодоров и с участието на именития цигулар Светлин Русев ще открие русенските вечери на 30 юни. На 1 юли предстои среща с творчеството на съвременния австрийски композитор Роланд Баумгартнер и неговата последна опера „Процесът Мерилин Монро”, а на а на 2 юли – Русенската опера ще представи пред варненци най-новата си триизмерна балетна продукция „Спящата красавица” по музика на П. И. Чайковски – копродукция с Държавен куклен театър-Варна.

На 30 юни, от 19.00 часа на сцената на Фестивалния и конгресен център-Варна Русенска филхармония под диригентството на Найден Тодоров ще представи концерт с изключително силна и респектираща програма.  Солист в концерта е неповторимият русенски цигулар със световна известност Светлин Русев. За първи път пред варненци ще прозвучи „Родопска легенда” – вариации за симфоничен оркестър на Анатоли Вапиров. Светлин Русев ще изпълни заедно с Русенска филхармония Рапсодия „Циганка” от Морис Равел.
Във втората част на концерта варненската публика ще се срещне за първи път с месата за солисти, хор и оркестър от Карл Дженкинс „Въоръженият човек”. Това е произведението, чиято блестяща интерпретация на „Мартенски музикални дни” в Русе и на „Европейския  музикален фестивал” в София донесе престижната музикална награда „Кристална лира” за оркестъра на Русенската опера и диригента Найден Тодоров миналата година. Творбата е една от най-популярните произведения на уелския композитор Карл Дженкинс, който оглавява класацията на 10-те най-ярки съвременни композитори в света. Актуална с посланията си, с мелодиката и оригиналността на изразните музикални средства, на драматизма на своята музикална партитура, творбата  редовно се изпълнява от професионални и любителски състави в целия свят. На диригентския пулт във Фестивалния и конгресен център-Варна ще застане Найден Тодоров. Участват солистите на Русенската опера Мария Цветкова, Андреана Николова, Александър Баранов, Момчил Миланов, Пламен Бейков, хор „Дунавски звуци” с диригент Стелияна Димитрова и хор при Детско-юношеската опера във Варна с диригент Ганчо Ганчев.

The Armed Man /”Въоръженият човек”/ е Меса, написана от Карл Дженкинс, подзаглавието е  "Меса за мир". Творбата е поръчана от музея Royal Armouries за тържествата по повод настъпването на 2000-та година и е посветена на жертвите на войната в Косово. Тя е написана за хор със солисти и симфоничен оркестър. Гай Уилсън, тогава шеф на музея, подбира текстовете за месата. В допълнение към основните текстове, типични за католическите меси, са включени цитати от други религиозни и исторически източници, включително на ислямската молитва, Библията и Махабхарата. В творбата има и текстове на писателите Ръдиард Киплинг, Алфред Тенисън и Санкичи Тоге, който е оцелял от бомбардировките над Хирошима, но умира след няколко години от левкемия.
Месата The Armed Man акцентира върху засилващата се опасност от война, преминава през моменти на размисъл, показва ужасите, които войната носи и завършва с надежда за мир в новото хилядолетие, когато "скръб, болка и смърт могат да бъдат преодолени".  Тя започва със зловещия звук от маршируващи крака, пискливите тонове на флейтата-пиколо и военен оркестър. Следва призивът за молитва и Kyrie , "да ни спаси от кървавия Човек", молитва за Божията помощ срещу враговете с редове от Псалмите. В различните части от сюитата се разкриват разтърсващи картини от страховитите поражения на войната, които се редуват със зловещата тишина на бойното поле. "Angry Flames" разкрива ужасяващите сцени след бомбардирането на Хирошима, следва откъс от Махабхарата , описващ ужаса и страданието на животните, които умират в огъня. "По-добре мир" е финалът на месата, позовавайки се на твърдението на Ланселот и Гуиневир, че мирът е по-добре от войната и по текста от Библията: "Господ ще изтрие всяка сълза".
Премиерата на Месата The Armed Man е в Кралския Албърт Хол в Лондон на 25 април 2000 г. с участието на Националния младежки хор на Великобритания и Националния Симфоничен оркестър, Джулиян Лойд Уебър – соло виолончело. В България за първи път „Въоръженият човек” бе изпълнена на 27 септември 2013 година в Русе под диригентството на Жан-Ив Годен /Франция/

Отново в залата на Фестивалния и конгресен център-Варна бъде представена на 1 юли, от 19.00 часа за първи път  пред варненската публика камерната опера „Процесът Мерилин Монро” на съвременния австрийски композитор Роланд Баумгартнер. Либретото е на Джейрон Тино, диригент Андрия Павлич /Босна и Херцеговина/, режисьор Огнян Драганов, художник на костюмите Първолета Чавдарова-Летиция. Участват солистите Стоян Стоянджов, Анита Шишкова, Теодора Чукурска, актьорите Цветана Радушева и Илия Деведжиев, оркестър и балет на Държавна опера-Русе.
Световната премиера на „Процесът Мерилин Монро” се състоя с голям успех в Русе на 29 октомври 2014 година на новооткритата „Сцена-Ателие” в зала Филхармония. На втория спектакъл присъства и самият композитор, който възторжено прие първата сценична интерпретация на своята опера. Композиторът бе приятно изненадан и очарован от оркестъра, от изпълнителите, от режисьорското решение и заяви желанието си за следващи бъдещи съвместни проекти.
„Процесът Мерилин Монро“ е нова оперна творба, родена в една от музикалните столици на света - Виена. Създателите на спектакъла показват, че операта разказва не само истории от миналото или приказни сюжети. Напротив, оперното изкуство може разбираемо, увлекателно да представя и съвременния начин на живот. Нужно е само малко повече въображение отвъд инерцията на стереотипите.
„Процесът Мерилин Монро“ обединява усилията на творци от различни страни. Роланд Баумгартнер е с впечатляваща биография: обучение във Виенската музикална академия, специализация при Ленард Бърнстейн, съвместна работа с Филаделфийска и Пражка филхармония, музика към няколко холивудски продукции, работа с поп легендата Енгелберт Хъмпърдинг...Диригентът Андрия Павлич е близък приятел на Баумгартнер от обучението си във Виенската музикална академия, а също така има престижни участия като във Фолкс опер и преподавателска дейност в консерваторията „Густав Малер“ - Виена. В режисьорското си нестандартно решение Огнян Драганов търси още по-активно и органично взаимодействие между оперни и драматични артисти. Неговият спектакъл е динамичен, атрактивен, силно театрален и въздействащ.
 „Процесът „Мерилин Монро“ е последната творба на Роланд Баумгартнер. Съдържанието на операта отразява именуването на улица във Виена с името Мерилин Монро. Група граждани завеждат дело срещу решението на Кметството. Сценичното действие отразява процеса, в който се представят позициите и на двете спорещи страни. Оживяват познати и непознати моменти от живота на именитата актриса, Мерилин Монро, които със социалната си проекция в живота на САЩ през 50-те и 60-те години на миналия век, пораждат противоречиви реакции. Финалът е  отворен. Крайното решение ЗА или ПРОТИВ е в ръцете на публиката-жури.

На 2 юли, от 19.00 часа на сцената на ФКЦ-Варна ще се състои премиерното представяне за Варна на балета "Спящата красавица" по музика на Чайковски. Спектакълът е съвместна продукция на трупата на Русенска опера и Кукления театър от Варна.

Режисьор на „Спящата красавица” е Боян Иванов, сценографията и костюмите са направени от Свила Величкова и Елена Ямантиева, балетната адаптация е на Силвия Томова, видео средата и мапинга са на Тодор Тодоров, 3D анимацията на Елена Ямантиева, гримът и перуките – на Янка Дойчинова. В ролите на принцеса Аврора и принц Дезире ще танцуват примабалерината Весела Василева и Теодор Цаков, фея Люляк - Станислава Караджова, участват още балетните артисти Цветелина Катрин Котова, Антон Иванов, Зорница Петрова, Анджелика Добрева, Ирена Барбукова, Светослав Маринов, Стоян Фъртунов, Милен Харалампиев и др. , както и актьорите от Държавен куклен театър Варна Евгения Василева в ролята на фея Карабос, Стоян Стоянов /Крал/, Веселина Калчева /Кралица/, Диана Цолевска /Каталабют/, Вера Стойкова /Дойка на принцеса Аврора/, Боян Стоянов /придворен в свитата на Карабос/.
Срещата на екипите на двата театъра не е случайна. Русенската опера в своята 65 годишна история е доказала първенството си по брой експериментални и иновационни за времето си спектакли, а през последните години не само, че съхранява традицията, но я развива с още по-мащабни и смели проекти.
„Ако погледнете афишите на оперните театри в България, ще видите, че почти не се излиза извън репертоара с оперите на Верди и Пучини. Аз не знам друг театър, който да е правил такива заглавия като „Нос”, като „Катерина Измайлова” на Шостакович, освен Русенската опера. Кукленият театър във Варна също не е обикновен куклен театър, а сцена за авангардни и нестандартни спектакли с един изключителен актьорски състав. Или – това, което се случва в момента съвсем спокойно може да се определи като „среща на две експериментиращи сцени” – споделя режисьорът Боян Иванов.

"Опитваме се да направим нещо принципно ново – комбинация между сценично и мултимедийно изкуство, между балет и театър. Надявам се това да бъде едно начало на поредица успешни подобни проекти. Тази постановка е трудна и заради факта, че ще трябва да се преборим с традиционализма на публиката, която е свикнала да гледа познатия вариант на "Спящата красавица". На 2 юли зрителите във Варна ще видят какво се е получило от тази симбиоза, но аз се надявам от тук нататък да станем свидетели на подобни разнообразни проекти. Всички знаем, че светът се развива и ние като екип трябва също да се развиваме“ коментира директорът на Русенската опера Найден Тодоров.  

Вера Стойкова – директор на Държавен куклен театър-Варна не крие радостта си, че най-после е срещнала сродна душа” в лицето на Найден Тодоров.
„За 10 минути се видяхме с него и за това кратко време си прочетохме в очите, че сме от хората, които не искат да стоят на едно място, искат да търсят, да се случват разни неща. Убедена съм, че нашите съвместни проекти тепърва предстоят. Вярно е, че първото „сливане” на двата различни по начина си на изразяване културни института е леко с напипване – малко като влизане от слънце на тъмно, но мисля, че вече няма проблеми нито за едната, нито за другата страна. Страхотни професионалисти работят тук. Поздравявам ги всички – възхитени сме от техните качества, от техния талант, от начина им на работа. Поклон към техния труд, наистина сме впечатлени. За мен балетът е едно от най-висшите изкуства. Това е нежно, красиво изкуство, което винаги трябва да живее, изкуство, което ни кара да мечтаем. Същото мога да кажа и за операта – аз съм поклонник на класическата музика! В нашия спектакъл ще се изявя като дойката. Куклата, която играе Спящата красавица като бебе ще бъде много по-жива, по-различна с присъствие на сцената...”
Режисьорът на спектакъла „Спящата красавица“ Боян Иванов разкрива, че в новия спектакъл на „Спящата красавица” целта не е да „разбие” балета на парчета, а по-скоро да му придаде някакви нюанси, които да насочат вниманието към най-хубавото от това уникално изкуство. Посланието е адресирано по-скоро към неизкушената публика, която не се престрашава да се запознае отблизо с това изключително изкуство. Стремежът е да се преведе класическото заглавие на един визуален език, достъпен за повечето хора днес. За да могат те да отворят сетивата си за него. „Хубавото на съвременните технологии е, че дори след премиерата, ние можем да продължим да подобряваме нашия спектакъл без да нарушаваме неговото съдържание. Технологиите, които ползваме са видео мапинг, 3D моделинг /използвам я за първи път/, тоест можем да приложим моделиране на обектите чрез 3D анимация, която върви заедно с действието. В тези условия всичко е възможно – например тревите и цветята да се поклащат като в естествена  среда, самата среда „оживява”, тоест видеото не е само декор, а то „играе” заедно с артистите – допълва техните изпълнения или доразказва историята. Мултимедията е още един изпълнител в цялото представление.”
Според директора на русенския балет, примабалерината Силвия Томова, нищо не се променя в  класическата трактовка на Мариус Петипа и доц. Калина Богоева от балета. Нейните усилия са насочени преди всичко в адаптацията на хореографията в новия балетно-театрален спектакъл и най-вече в подготовката на артистите, за да могат те да се представят в тази постановка на световно ниво, какъвто е нейният критерий и класа. Самата тя е винаги готова да експериментира и да  рискува. Подобни проекти неминуемо водят до обогатяване и развитие. Силвия Томова смята, че винаги има една фигура, която се явява инициатор и мотор – в случая това е Найден Тодоров, по чиято идея изобщо се заговорва за нова и различна версия на „Спящата красавица”. „В приказките има много мъдрост, но и свободата да се извлекат различни поуки. Авторът на първоизточника Шарл Перо никога не определя своите приказни герои само като добри или лоши. Доброто и злото съществуват почти равностойно у всеки от нас. И в зависимост от житейските ситуации, се проявява едното или другото. Така е и с фея Карабос, която никъде не е казано, че е стара и грозна. Тя е забравена. И може би не толкова лоша, както ще видим в спектакъла..”

Предварителна продажба на билети
Варна – Билетен център на ФКЦ-Варна, тел. 052 685 214



всички новини от Държавна опера - Русе »

профил на Държавна опера - Русе »

всички новини септември »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker