Театрални новини



Русенската опера с „Кармина Бурана” в Русе и във Велико Търново

16.06.2015

Русенската опера с „Кармина Бурана” в Русе и във Велико Търново
На 20 юни, от 19.00 часа в зала Филхармония, Русе  и на 21 юни, от 20.00 часа в Летен театър, Велико Търново Русенската опера ще представи сценичната кантата “Кармина Бурана” от Карл Орф. В концертното изпълнение на хитовото произведение на Карл Орф участват солистите Диана Василева, Георгиос Филаделфевс и Александър Крунев, оркестър и хор на Държавна опера-Русе. Диригент Антъни Арморе, диригент на хора Стелияна Димитрова.
Знаковата предопределеност на съдбата в уникалните средновековни немски и латински песни е основата, върху която композиторът създава   през периода 1935-36 година своята модерна и иновационна творба. Любов, вино и жени – това са темите, които авторът поднася, превеждайки зрителя през различните житейски етапи на възход и падение.
Грандиозното произведение се превръща в символ на изпълненото с бурни събития 20-то столетие, съчетавайки в себе си висша компилация от разчупена сюжетна линия, внушителни хорове, изключително трудни и виртуозни сола. Прословутата “О, Fortuna”, с която започва и завършва “Кармина Бурана”, има впечатляващо присъствие в музиката към филми (“Ескалибур”, “Доорс” на Оливър Стоун и много трилъри, които включват “Glory”) и в репертоара на едни от най-известните съвременни поп, рап и соул изпълнители. Модерната музика на Карл Орф предизвиква интереса на широк кръг от почитатели – от консервативната оперна публика до най-младата аудитория.

“КАРМИНА БУРАНА”
Светски песни за солисти и хор в съпровод на инструменти и магични картини

“Кармина Бурана” е сценична кантата, както сам я определя немският композитор Карл Орф, в 25 части за сопран, тенор и баритон, детски хор, голям хор и оркестър (14 от отделните части се изпълняват от хора). За първи път произведението се изпълнява във Франкфурт през 1937 година, в Сан Франциско през 1958 година, в Лондон (концертно) – през 1960 година и се налага като едно от най-предпочитаните съвременни произведения.
Текстът е своеобразна колекция от песни за виното, жените и любовта – базирани на ръкописи - поеми на латински, старонемски и старофренски,  датиращи от 1280 година – открити в Бенедиктинския манастир в областта Бойерн. Carmina – означава “стихове”, “песни”, а Burana – е старото име на областта Бойерн, където са открити ръкописите.
“Кармина Бурана” е първата част на трилогията на Карл Орф “Trionfi”, като останалите две са “Cartulli Carmina” и “Trionfo di Afrodite”.

Какво определя голямата популярност на  “Кармина Бурана”?

Написана през 20-ти век (1935г.), “Кармина Бурана” е модерно произведение. Със своята опростена хармония, произведението е различно от много, които са написани през този период. Водещият ритъм и основното музикално чувство позволяват на слушателя да усети веднага въздействието на музиката. Неслучайно поп, рап и соул изпълнители интерпретират прословутата “О, Фортуна” в свои песни. Смята се, че “Кармина Бурана” е интродукция към сериозната музика, особено за хора, които мислят сериозната или “класическата” музика за скучна и монотонна.

Ръкописите
Заглавието “Кармина Бурана” буквално означава “песни от Бойерн”. Йохан Шмелер озаглавява така своя сборник от поеми, който се състои от над 250 ненотирани песенни текстове от 12 и 13 в., намерени през 1803 година в Бенедиктинското абатство, южно от Мюнхен в Бавария. Текстовете са от анонимни средновековни френски, немски, английски и италиански автори. Това е уникална по своята същност светска средновековна поезия на къснолатински, а на единични места и на старинен немски.
През 1934 година Карл Орф попада на Шмелеровото издание и в продължение на две години работи вдъхновено върху тази драматична кантата за солисти (сопран, тенор и баритон), хор, едногласен детски хор, оркестър и танцьори. Корицата на сборника на Шмелер с изображение на колелото на Съдбата повлиява композитора и той реализира премиерата на своето произведение в сценичен вариант, като в центъра на събитията е образът на Съдбата. Във времето се редуват възход и падение, като част от предопределеността в житейския избор. Карл Орф извлича от средновековните текстове философията на човешкото съществуване – като че ли създава астрологична карта на вариантите, които ни предлага Съдбата и само от нас зависи посоката, в която ще насочим своята енергия.
“Кармина Бурана” на Карл Орф се базира на ръкописите на средновековните песни, но композиторът не използва оригиналните мелодии. Когато Карл Орф ги открива за себе си, тези поеми променят своето звучене. На 42 години композиторът е известен повече като преподавател по музика, но пишейки “Кармина Бурана”, той намира своя собствен, верен стил.

КАРЛ ОРФ – немски композитор, преподавател и диригент, е роден в Мюнхен на 10 юли 1895 година, умира на 87 годишна възраст на 29 март 1982 година. Учи Мюнхенската академия, но я напуска, за да постъпи в Армията през 1914 година. Работил вече в оперни театри, се връща в Мюнхен, за да следва при Камински. През 1924 година основава училище “Гюнтер” в Мюнхен, където започва да развива своя траен образователен интерес в областта на детската музикална педагогика. През този период прави редакции на различни опери от Монтеверди (“Коронацията на Попея”, композира кантати и “Въведение” за оркестър по Уилям Бърт.
Неговият педагогически период е оставил най-ярка следа със съставянето на сборника “Schulwerk – Musik fur Kinder” в пет части (1930-35), чието предназначение е за деца. Сборникът включва елементарни музикални откъси, които позволяват на малките музиканти да ги изпълняват с относителна лекота. Голяма част от живота си Карл Орф работи с деца, като използва музиката като възпитателно средство. И мелодията, и ритъма са често пъти разграничавани от думи на немски или английски.
Интересен факт от творчеството на Карл Орф е, че той избягва да назовава своите произведения опери. Например за своята творба “Антигона” (1949) Орф специално подчертава, че това не е опера, а е “музикална постановка” на античната трагедия. Последното произведение на Орф “Пиеса за края на времето” е поставена за първи път в Залцбург през 1967 година. В тази изключителна творба Орф представя една мистериозна постановка, в която е обобщена неговата представа за края на света – пее се на три езика: на гръцки, на латински и немски.
Композиторът смята “Кармина Бурана” за своята най-успешна творба и след премиерата и през 1937 година, той споделя със своя издател, че би могъл да унищожи всичко, което до момента е написал. “С “Кармина Бурана” започват моите избрани съчинения”. А до този момент композиторът бил вече написал опери, кантати, театрална музика, квартети, аранжименти и множество песни.

Премиерата на “Кармина Бурана”

Световната премиера се състои на Градската сцена във Франкфурт на Майн с участието на Франкфуртската опера на 8 юни 1937. Дирижира Бертил Ветцелбергер. Премиерата е с огромен успех и веднага привлича вниманието на други големи театри.
Извън Германия – премиерата на “Кармина Бурана” в “Ла Скала” е на 10 октомври 1942.


Билети – Русе
Каса Опера: понеделник – петък 09:00-20:00ч. , тел: 082825037
Каса Филхармония: вторник – четвъртък 16:30-19:30 и петък 14:30-19:30,
тел: 082/825031; 0892256261
Билетна каса на Канев център тел. 0878 488 802

Билети – Велико Търново
Касата на Двореца на културата и спорта „Васил Левски“, телефон: 0885 311 400
Туристически информационен център, телефон 062 622 148



всички новини от Държавна опера - Русе »

профил на Държавна опера - Русе »

всички новини март »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker