Театрални новини



Откриване на изложбата „Завръщане“ на Петр Йедличка на 22 юни

12.06.2015

Откриване на изложбата „Завръщане“ на Петр Йедличка на 22 юни
Петр Йедличка: ЗАВРЪЩАНЕ

Откриване на изложбата „Завръщане“ на Петр Йедличка на 22 юни в 17.30 часа в галерия „Академия“ на НХА (ул. „Шипка“ 1) и в 19 часа в Чешкия център (ул. „Раковски“ 100). Изложбата ще продължи до 12 юли 2015 година.

Едновременно две завръщания прави чешкият художник Петр Йедличка, експонирайки изложбата си на две знакови за него места в София. Първото е Националната художествена академия, в която той учи и се дипломира в годините 1973 – 1978. Второто е Чешкият център в София, в който художникът се завръща на чешка територия, след близо едногодишно турне на неговите живописни и скулптурни творби в градовете Габрово, Нова Загора, Варна, Добрич, Ловеч, Пловдив.

„Живописецът, скулпторът и художественият педагог от Бърно (ЧР) Петр Йедличка е автор на обширен и на пръв поглед безспорен труд, чиито основен белег е неограничената от нищо свобода на творческа изява. Още в началото – участието му на изложби на млади творци и първите му самостоятелни представяния в края на 70-те години, обещават индивидуалност надарена с отличаващ се талант, което се потвърждава от последвалите успешни авторски изложби и реализации в обществени пространства, редицата награди и признания, повтарящите се покани за участие на международни симпозиуми за скулптура и керамика, пребивавания на разменни начала и художествени пленери, не на последно място получаването на стипендия от американската фондация Pollock-Krasner. Макар Йедличка да е скулптор по образование, неговата творба се колебае между пластиката и живописта, а през последните години авторът сам счита живописната си изява за своя най-автентична проява. Във всички негови скулптурни и живописни работи доминира човекът, който става неизчерпаема тема, към която той отново и отново се завръща. В картините от първия си творчески период, в които внимателно са подхванати нови контури, художникът изказва мнение за различни житейски ситуации, често с драматичен подтекст. Още в тези творби личи спонтанността в таланта на Йедличка и монументалното чувство към формите, което до днес характеризира работите му с обем и цвят. Склонността към изразяване и хиперболичните размери, прави възможно неотложно да се изказва по съвременни въпроси и със самобитен подход да реагира на изостреното усещане за отчуждение и всеобщата криза в човешките ценности. В края на 80-те и началото на 90-те години произведенията му се обогатяват с редица сюжети вдъхновени от семейната среда и света на неговите деца. Следват картини и пластики на клоуни, палячовци и шутове, които в случая не са актьори от театрално представление, а по-скоро олицетворение на странния лабиринт на света. От края на миналия век в авторската живописна творба, наред с женските голи тела, все по-често се появяват големи, маскирани замислени лица, чиято агресивна цветност и хаотична неустановеност стават разказвателно средство в изповедта на художника за ситуацията на човешкия индивид. След 2000 година, наред с образите на човешки лица от портретен характер, възникват десетки женски тела както по живи модели, така и такива вдъхновени от снимки от списания. При тях настъпва успокояване на цвета и формата, което обаче в края на първото десетилетие на новото хилядолетие художникът изоставя. Отказва се и от своята централна тема – женския акт – и обръща внимание към няколко поколения по-възрастни персонажи, често изобразени с горчива ирония. Образите на старци хванати в гротескни ситуации са подсилени с груб отличителен почерк и агресивна цветност, към която художникът още по-интензивно се връща. В картините на Йедличка от последните две, три години още повече се засилва радикализацията на изразните средства и художникът още по-безжалостно продължава стремежа си към оголване и изразяване на човешката ситуация във взаимодействие с времето чрез художествени средства.
Творбата на Йедличка е постоянен, безкраен и развиващ се процес, което е видно от най-новите му изображения на човешки лица, които със своята цветна редукция и почерк, напомнящ праисторически макаронически рисунки, изключително се отличават от досегашните му неща.
Забележителната многостранна и задълбочена работа, израстваща от неговата субективна ескалираща визия и изживяната реалност, както и от неизчерпаемата творческа енергия, която е предпоставка за успешно развитие, го подреждат към забележителните личности на нашето съвременно изкуство, където той има своето незаменимо място.“     /Иржина Хокеова/

 


всички новини юни 2015 »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker