Откриване на изложбата „Завръщане“ на Петр Йедличка на 22 юни
12.06.2015
Петр Йедличка: ЗАВРЪЩАНЕ
Откриване на изложбата „Завръщане“ на Петр Йедличка на 22 юни в 17.30 часа в галерия „Академия“ на НХА (ул. „Шипка“ 1) и в 19 часа в Чешкия център (ул. „Раковски“ 100). Изложбата ще продължи до 12 юли 2015 година.
Едновременно две завръщания прави чешкият художник Петр Йедличка, експонирайки изложбата си на две знакови за него места в София. Първото е Националната художествена академия, в която той учи и се дипломира в годините 1973 – 1978. Второто е Чешкият център в София, в който художникът се завръща на чешка територия, след близо едногодишно турне на неговите живописни и скулптурни творби в градовете Габрово, Нова Загора, Варна, Добрич, Ловеч, Пловдив.
„Живописецът, скулпторът и художественият педагог от Бърно (ЧР) Петр Йедличка е автор на обширен и на пръв поглед безспорен труд, чиито основен белег е неограничената от нищо свобода на творческа изява. Още в началото – участието му на изложби на млади творци и първите му самостоятелни представяния в края на 70-те години, обещават индивидуалност надарена с отличаващ се талант, което се потвърждава от последвалите успешни авторски изложби и реализации в обществени пространства, редицата награди и признания, повтарящите се покани за участие на международни симпозиуми за скулптура и керамика, пребивавания на разменни начала и художествени пленери, не на последно място получаването на стипендия от американската фондация Pollock-Krasner. Макар Йедличка да е скулптор по образование, неговата творба се колебае между пластиката и живописта, а през последните години авторът сам счита живописната си изява за своя най-автентична проява. Във всички негови скулптурни и живописни работи доминира човекът, който става неизчерпаема тема, към която той отново и отново се завръща. В картините от първия си творчески период, в които внимателно са подхванати нови контури, художникът изказва мнение за различни житейски ситуации, често с драматичен подтекст. Още в тези творби личи спонтанността в таланта на Йедличка и монументалното чувство към формите, което до днес характеризира работите му с обем и цвят. Склонността към изразяване и хиперболичните размери, прави възможно неотложно да се изказва по съвременни въпроси и със самобитен подход да реагира на изостреното усещане за отчуждение и всеобщата криза в човешките ценности. В края на 80-те и началото на 90-те години произведенията му се обогатяват с редица сюжети вдъхновени от семейната среда и света на неговите деца. Следват картини и пластики на клоуни, палячовци и шутове, които в случая не са актьори от театрално представление, а по-скоро олицетворение на странния лабиринт на света. От края на миналия век в авторската живописна творба, наред с женските голи тела, все по-често се появяват големи, маскирани замислени лица, чиято агресивна цветност и хаотична неустановеност стават разказвателно средство в изповедта на художника за ситуацията на човешкия индивид. След 2000 година, наред с образите на човешки лица от портретен характер, възникват десетки женски тела както по живи модели, така и такива вдъхновени от снимки от списания. При тях настъпва успокояване на цвета и формата, което обаче в края на първото десетилетие на новото хилядолетие художникът изоставя. Отказва се и от своята централна тема – женския акт – и обръща внимание към няколко поколения по-възрастни персонажи, често изобразени с горчива ирония. Образите на старци хванати в гротескни ситуации са подсилени с груб отличителен почерк и агресивна цветност, към която художникът още по-интензивно се връща. В картините на Йедличка от последните две, три години още повече се засилва радикализацията на изразните средства и художникът още по-безжалостно продължава стремежа си към оголване и изразяване на човешката ситуация във взаимодействие с времето чрез художествени средства.
Творбата на Йедличка е постоянен, безкраен и развиващ се процес, което е видно от най-новите му изображения на човешки лица, които със своята цветна редукция и почерк, напомнящ праисторически макаронически рисунки, изключително се отличават от досегашните му неща.
Забележителната многостранна и задълбочена работа, израстваща от неговата субективна ескалираща визия и изживяната реалност, както и от неизчерпаемата творческа енергия, която е предпоставка за успешно развитие, го подреждат към забележителните личности на нашето съвременно изкуство, където той има своето незаменимо място.“ /Иржина Хокеова/
всички новини април »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК