Театрални новини



Калин Врачански и Асен Блатечки в ролите на Моцарт и Салиери

04.12.2014

Калин Врачански и Асен Блатечки в ролите на Моцарт и Салиери
МУЗИКАЛНО - ТЕАТРАЛНИЯТ СПЕКТАКЪЛ “МОЦАРТ И САЛИЕРИ“ – една нетрадиционна среща с класическата музика

Калин Врачански и Асен Блатечки в ролите на Моцарт и Салиери

Дългоочакваният музикално-театрален спектакъл „Моцарт и Салиери”, чиято премиера се състоя с изключителен успех на юбилейното десето издание на музикалния фестивал „Моцартови празници” в Правец ще бъде представен на сцената на Русенската опера на 8 декември и на 16 януари.  Спектакълът е съвместна продукция на фестивала и на Държавна опера-Русе. Основен вдъхновител е артистичният директор на „Моцартовите празници” оперната прима Христина Ангелакова, а диригентът Иван Ангелов е автор на цялостната концепция на спектакъла. Режисьор на постановката е Бина Харалампиева, която за втори път в своята богата творческа биография се среща с Моцарт /под нейната режисура е операта „Дон Жуан” на сцената на Софийската опера/. За ролята на Моцарт бе привлечен Калин Врачански, а ролята на Салиери се изпълнява от Асен Блатечки. Двамата актьори възхитиха публиката със своите ярки сценични превъплъщения. В ролята на Констанца блесна сопраното Симона Кодева, която освен с изумителните си вокални качества, впечатли със своята убедителна актьорска игра. В ролята на Катарина Кавалиери се представи брилянтното коларотурно сопрано Диана Василева, а сопраното Мариана Панова майсторски пресъздаде образа на съблазнителната Алойзия. Свежото и чаровно присъствие на актьорите Владимир Зомбори и Христо Пъдев предизвика бурните овации на зрителите. В спектакъла на сцената на езерото пред хотел Риу Правец Ризорт участваха още хор „Дунавски звуци” и оркестър на Държавна опера-Русе под диригентството на Иван Ангелов. Същият артистичен състав русенци ще могат да аплодират през декември и януари. На диригентския пулт ще застане Владимир Бошнаков.

Безспорен е изключителният успех на филма “Амадеус “ на Милош Форман, който навсякъде по света изигра огромна роля за популяризирането на музиката на Моцарт и повлия положително в отношението на широката публика към класическата музика. Творческият екип на „Моцарт и Салиери” залага на един атрактивен музикално-театрален спектакъл с оригинална музика на Моцарт и Салиери. Целта е по този начин да се привлече вниманието на още по-голям брой зрители към класическата музика, използвайки силното въздействие на “мита Моцарт“.
Музикално-театралният спектакъл „Моцарт и Салиери” се базира на идеята и драматургичния текст на една от четирите „Малки трагедии” на А. Пушкин „Моцарт и Салиери”. Драматургичната сила на темата за конфликта между посредствеността и гения е дала основа на различни литературни произведения и е била преразказвана в различни форми и жанрове, както е например пиесата “Амадеус“ на Питер Шафер и респективно - филмът “Амадеус“ на Милош Форман. Спектакълът е изграден в стила на моцартовия “Зингшпил“ т.е. немските опери на Моцарт - “Отвличане от Сарая“, “ Вълшебната флейта“ и др. с говорим текст и музикални номера, а не като италианските му опери, където текстът е певчески речитатив със съпровод на чембало. Музиката е от различни оркестрови произведения на Моцарт. Музикалните фрагменти – ариите, дуетите и ансамблите са от различни части на симфонии, клавирни, цигулкови концерти, ноктюрни, превърнати в певчески номера, с текст, специално написан според драматургията на спектакъла и мелодична линия, придържайки се строго към моцартовия оригинал. В спектакъла е включена и една оригинална ария от Салиери. Времетраенето на спектакъла е около два часа.
Сюжетът разказва различни моменти от пребиваването на Моцарт във Виена през последните десет години от неговия живот /1781-1791/, придържайки се относително към историческите факти. Отделено е специално внимание на конфликта, който се е породил в двора на Кайзер Йосиф II с появата на Моцарт във Виена и по-специално - с придворния композитор Антонио Салиери.

Повечето от действащите лица са автентични – Моцарт, съпругата му Констанца, нейната сестра Алойзия, Салиери, Кайзер Йосиф II, Катарина Кавалиери, ученикът и приятел на Моцарт - Ксавер Зюсмайр, който завършва Реквиема...но също така има и не-автентични персонажи, като директора на операта и съветникът на Кайзера.
Важна роля в драмата играят двамата коментатори /както е функцията на хора в старинния гръцки театър/, които не само коментират действието, те са и представители на общественото мнение, но в определени моменти с маски се въплъщават в различни персонажи. Хорът участва епизодично в няколко музикални фрагменти.
В спектакъла е цитиран цялостният текст на пушкиновата трагедия “Моцарт и Салиери“, включени са и цитати от “Амадеус“ на П. Шафер.



всички новини от Държавна опера - Русе »

профил на Държавна опера - Русе »

всички новини ноември »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker