Театрални новини



НАЦИОНАЛЕН ФЕСТИВАЛ НА МАЛКИТЕ ТЕАТРАЛНИ ФОРМИ

30.04.2011

НАЦИОНАЛЕН ФЕСТИВАЛ НА МАЛКИТЕ ТЕАТРАЛНИ ФОРМИ
ДРАМАТИЧНО-КУКЛЕН ТЕАТЪР – ВРАЦА ПРЕДСТАВЯ НА  16 май от 18 часа в камерна зала:

„Изгубени в звездите”

От Семьон Злотников
Режисьор: Борислав Чакринов
Участват: Румяна Мерджанска, Борислав Борисов, Димитър Мартинов и Огнян Симеонов

Театралната критика би определила тази творба като „мелодрама с много комедийни елементи”. Творбата разказва за малките хора, изгубени в някогашната съветска действителност. Режисьорът Борислав Чакринов се опитва успешно да докаже на сцената един парадокс - че миналото може да се промени от бъдещето. Той използва контраста между сцената и залата, за да изгради спектакъла чрез два паралелни свята – единият на тоталитарното минало, другият на демократично променения човек. И се оказва, че между тях протича ток с високо и променливо напрежение в двете посоки..

На сцената е сякаш човекът без лице, натикан от колективния живот в еднакви апартаменти на панелките, с еднакви скромни заплати и никакъв шанс да стигнеш звездите и мечтите.

***

ТЕАТЪР “AL. DAVILA” ПИТЕЩИ – РУМЪНИЯ ПРЕДСТАВЯ НА

16 май от 19.30 часа на голяма сцена:

БЕЛВЕДЕРЕ”

от Ана Мария Бамбергер
постановка – Дан Тудор
сценография Мируна Вароди

УЧАСТВАТ: Луминица Борта, Дан Иванесей, Каталин Миреа, Дан Андрей, Аниа Казан.

Ана Мария Бамбергер е родена на 12 ноември 1966г. в Букурещ. Като доктор на медицинските науки работи във факултета по медицина в Хамбург. Дебюта й, като драматург е с пиесата „Ноември”, чиято световна премиера е била март 2003г. в Лос Анжелис. Същата пиеса е поставена и в Канада след, което и на сцената на Национален театър Букурещ с режисьор Аличе Барб и актьорите Олга Тудораке, Джордже Мотой и Чечилиа Бърбора.

В „Белведере” действието се развива в психиатрична болница. Доктор Сурду лекува писателката Антония, но в действителност, тя изучава доктора, за да го използва като герой в пиесата, която пише в болницата.

Изборът на режисьора е слънчева комедия, връзката между героите не е драматична. Краят не носи очакваните отговори на психологическа игра между измислицата и умственото разстройство, между методите на учения и разследващия писател.

***

СТАРОЗАГОРСКИ ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР „ГЕО МИЛЕВ” ПРЕДСТАВЯ НА 17 май от 17.30 часа в камерна зала:

„При закрити врати”

от Жан Пол Сартр
Постановка: Христофор Недков
Сценография и костюми: Теодора Лазарова
Пластика: Валери Кондратцев
Музикална среда: Георги Генов
С участието на: Иван Калошев, Стефан Делев, Светлана Тодорова, Светлана Пишимарова.

Пиесата "При закрити врати" на Жан-Пол Сартр не е съвсем непозната на българския читател (затрупван ежедневно с плитки комерсиални писания). Две жени и един мъж се озовават в затворено помещение. Не са се познавали дотогава и привидно не ги свързва нищо. Защо са там и защо са заедно? Защото те вече са мъртви; мястото, където се намират, е адът; а са заедно, защото са еднакво обременени с вина и възмездието им е да си бъдат взаимно палачи - за вечността. Жан-Пол Сартр (1905 - 1980), наричан "папата на екзистенциализма", е удостоен през 1965 г. с Нобелова награда, която отказва. В пиесата "При закрити врати" човешката участ е обобщена със знаменитата фраза: "Адът - това са другите!"

***

NEW EUROPEN THEATRE ACTION (НОВА ЕВРОПЕЙСКА ТЕАТРАЛНА АСОЦИАЦИЯ) ПРЕДСТАВЯ НА 17 май от 19.30 часа на голяма сцена:

„Червено”

по новелата „Моето име е червено” от Орхан Памук
режисьор – Мартин Кочовски
драматизация – Билге Емин
сценография – М.Нурулах Тунчер
композитор – Оливер Йосифовски
прастика – Урска Вохар
костюми – Мария Пупучевска
асистент режисьор и ръководител на проекта – Александрър Лозановски
продуценти – Благой Стефановски, Дамир Кос

УЧАСТВАТ: Байруш Мйаку, Илина Чоревска, Огнен Дранговски, Ведран Джекич, Аднан Хаскович, Бояна Кнежевич,Алдин Омерович, Йелена Русян, Кристина Стевович, Уршка Вохар, Стефания Зисовска, Здравко Стоймиров.

Новелата „Моето име е червено” – това е турският отговор на постмодернизма, даден Нобеловия лауреат Орхан Памук. Творбата се счита за върхова точка в творчеството на Памук, написана е майсторски и се отличава с различни перспективи. Сюжетът се развива в Истанбул през ХVІ век, където въпреки строгите традиции на времето, Султанът поръчва на най-добрите миниатюристи да направят книга. Това действие на Султана провокира идеологически спор между старото и новото, между отоманското и европейското виждане за изкуството. Конфликтът между традиция и съвременност е основната тема в спектакъла „Червено”, който е по мотиви от новелата на Орхан Памук „Моето име е червено”.

Младото поколение се обръща към темата за човешката свобода, която служи за основа при интегриране на историята на живота между Изтока и Запада. Ако Орхан Памук използва червения цвят като вдъхновение за страст, изкуство, творчество и като средство за преодоляване на различията, младите артисти го възприемат чрез мотивите на автора главно като опиянение - замайване от виното на любовта – нещо, което отдавна съществува във философията на живот и любовта на големите ориенталски поети.

Копродукция на: Малък драмски театър -Битола, Фестивал ExPonto– Любляна, Фестивал – Сараево, Летен фестивал – Копер, Национален театър на Черна гора – Подгорица, Национален театър – Сараево, Национален театър – Битола,

Продукция В.М.- Скопие

***

МАЛЪК ДРАМСКИ ТЕАТЪР – БИТОЛА, МАКЕДОНИЯ ПРЕДСТАВЯ НА 17 май от 21 часа на голяма сцена:

„Госпожа А”

по „Три високи жени” от Е.Олби
режисьор и адаптация – Люпчо Горгиевскси
сценография – Драган Анджелковик
костюми – Благой Мицевски
музика – Христо Бояджиев
асистент режисьор и ръководител на проекта – Александър Лозановски

МОНОСПЕКТАКЪЛ НА ЙОАНА ПОПОВСКА и ФИЛМ ЗА КРИКОР АЗАРЯН

режисьор – Лиляна Абаджиева

***

ТЕАТЪР „ВЪЗРАЖДАНЕ” ПРЕДСТАВЯ НА 18 май от 17.30 часа в камерна зала:

„Кралицата на красотата от малкия град”

От Мартин Макдона
Режисьор: Йосиф Сърчаджиев
Сценограф: Петър Митев
С участието на: Ивет Радулова, Мариана Жикич, Свежен Младенов, Петър Лъджев, Йосиф Сърчаджиев.

Нали знаете, има едни малки хора от някой забутан град, които се опитват да преборят със зъби и нокти своите малки и не чак толкова малки проблеми. Всъщност най-вече те се опитват да намерят своето щастие и посвещават на това целия си живот. Именно това са героите в тази пиеса на Мартин Макдона. Ирландският драматург, който се радва на заслужена популярност у нас, е написал наистина убийствен текст за конфликта между две жени.

Те са майка и дъщеря, те се обичат и се мразят, те не могат да живеят една без друга. Всъщност по-младата жена отчаяно се опитва да избяга от този живот, в който трябва да се грижи за възрастната си майка. Толкова години го е правила и е пожертвала за това всичко, за разлика от двете й сестри, успели отдавна да избягат надалеч. Майка й обаче не се дава лесно и се опитва да я задържи с цената на всичко. Дори ще отблъсне единствения мъж, който демонстрира някакви чувства към дъщеря й.

***

ТЕАТЪР „DODONA” ПРИЩИНА, КОСОВО ПРЕДСТАВЯ НА 18 май от 19.45 часа на голяма сцена

„Commemoration in coffee-theatre”
от Хаджиф Мулиджи
постановка – Хаджиф Мулиджи

УЧАСТАТ: Исмет Аземи, Ментор Цимберия

Спектакълът „One commemoration in coffee-theatre” е динамична драма за ветеран от войната, който разочарован от отношението на обществото към него, разкрива своето решение да сложи край на живота си.

Албан Красниджи, млад мъж, който е имал преди велики идеи и е бил считан за жив герой, е изправен пред голяма дилема. Най-голямата на живота си. Албан е разочарован от действителността, която се е оказала доста по-различна от неговите представи, от мечтите и идеалите му. Въпреки че е „боец и идеалист”, както обича да нарича сам себе си, той осъзнава, че да си самоубиец е доста по-трудно от това да си на война. Затова Албан Красниджи започва да търси „своя личен убиец”, когото разпознава в Аурел Шала – млад мъж, който нито е килър, нито би се превърнал в такъв.

Спектакълът „One commemoration in coffee-theatre” носи силни послания срещу войната.

***

ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР „КОНСТАНТИН ВЕЛИЧКОВ” ПАЗАРДЖИК ПРЕДСТАВЯ НА 18 май от 19.45 часа в балетна зала:

„Великденско вино”

от Константин Илиев
Постановка: Константин Илиев
Сценография: Иван Карев
С участието на: Димитър Терзиев и Гроздан Даскалов.

На Великден поп Кръстьо Никифоров е сам в празната църква „Света Богородица”. Приготвил е свято причастие, но дори немият клисар отказва да го приеме от ръката му. Защото то може би съдържа отрова. Убийство чрез отравяне е начинът, по който ловешките граждани искат да отмъстят на свещенника, обвинен, че е предал през 1872 година на турците Васил Левски – организаторът на българското национално-освободително движение. В един, минаващ през много драматични обрати монолог, поп Кръстьо говори за трагизма на личността, поставена между императивите на революционното насилие и постулатите на християнския морал.

Пиесата е играна в течение на десет години в Драматичния театър София (1980 – 1990) и девет години в Народния театър Иван Вазов (1993-2002). Поставена е в почти всички български професионални театри.

***

„МАЛЪК ГРАДСКИ ТЕАТЪР ЗАД КАНАЛА” ПРЕДСТАВЯ НА 19 май от 18 часа на голяма сцена:

„Канкун”

от Жорди Галсеран
Превод: Нина Мирчева
Режисьор: Бина Харалампиева
Сценография и костюми: Петя Стойкова
Музика: Асен Аврамов
Фотография: Георги Вачев и Бистра Бошнакова

С участието на: Ирини Жамбонас (Носител на награда „Икар 2011” за главна женска роля), Христо МутафчиевФилип Аврамов, Искра Донова, Ивайло Христов.

Пиесата "Канкун" е на каталунеца Жорди Галсеран, когото българската публика познава от „Шведска защита”. През последните години творчеството му е истински хит в Европа и зад Океана.

„Хората не са подготвени за собствената си сложност”, казва Бина Харалампиева по повод най-новия си спектакъл, който поставя в Малък градски театър. В „Канкун” четирима души, оставени насаме, изследват почти всички възможни конфигурации на любовните отношения и навлизат в лабиринт от тайни желания, трепети и страхове. Действието е силно сгъстено, „оставя актьорите без дъх”. Двете семейни двойки, които празнуват своята годишнина в екзотичния Канкун, са поверени на Христо Мутафчиев и Ирина Жамбонас, Искра Донова и младия актьор Ивайло Христов. Ролята на Христо Мутафчиев, който се възстановява след инсулт, временно е поета от Филип Аврамов.

***

„КАМЕРЕН ТЕАТЪР 55” - САРАЕВО, БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА, ПРЕДСТАВЯ НА 19 май от 20 часа на камерна сцена

„Хелверова нощ”

от Ингмар Вълквист
режисьор – Дино Мустафич
сценография – Кемал Хрустанович
Участват: Мирияна Каранович, Ермин Браво

В неназован град на една европейска страна, Хелвер и Карла се крият от бушуващата отвън гражданска война. Въпрос на време е двамата да бъдат открити. Емоционално нестабилният Хелвер обаче приема ситуацията като една голяма игра на войници. Той е вдъхновен от Гилбърт – фашистки паравоенен лидер. Хелвер с ентусиазъм се е включил в кампанията на Гилбърт да отърве страната от „мръсните отрепки”, без да подозира непосредствената опасност, която го грози от действията му.

Пиесата от полския драматург Ингмар Вълквист, която поставя проблема за нарастващия милитаризъм на едно общество, прониква дълбоко в личното пространство на зрителя. Въпреки че мястото на действието не е фиксирано, то може да се случи във всяка страна, в която е имало военен конфликт – от нацистка Германия до бивша Югославия или Руанда. Като сравнява манията на Хелвер по Гилбърт с неговото необмислено насилие над Карла, спектакълът развива тезата за това колко лесно е да манипулираш хората по време на масова истерия.

***

МЛАДЕЖКИ ТЕАТЪР „Николай Бинев” СОФИЯ ПРЕДСТАВЯ НА  20 май от 18 часа на камерна сцена:

„Фрида”

от Саня Домазет
Режисьор: Веселин Димов
Мултимедия: Евгения Сърбева
Авторска музика: Калин Николов
Вокал на песен: Михаела Начкова
Костюми: Антоанета Костова
Фотограф: Илиян Ружин

С участието на: Станка Калчева, Вежен Велчовски, Вихър Стойчев, Цветан Даскалов, Искра Донова, Малин Кръстев, Елена Бърдарска, Койна Русева.

Част от живота на художничката Фрида Кало е пресъздаден от Младежкия театър. В ролята на прочутата мексиканка влиза актрисата Станка Калчева. За мнозина приликата й с мексиканската художничка е поразителна. Пиесата "Фрида" е на сръбската писателка Саня Домазет. Постановката е на младия режисьор Веселин Димов. В него участват още Цветан Даскалов като съпруга на Фрида Диего Ривера и Малин Кръстев като любовника й Лев Троцки.

Фрида Кало е една от най-противоречивите жени на 20-ти век. Когато е на 18 години преживява жестока катастрофа в трамвай. Железен прът пронизва тялото й. Натрошава гръбначния й стълб, счупва таза й, разкъсва утробата й. За да бъде спасена претърпява повече от 20 операции. Заради непрестанните болки, се пристрастява към болкоуспокояващите. На 22 Фрида се омъжва за художника Диего Ривера. По собствените й думи, той е втората голяма катастрофа в живота й.

***

ПЛОВДИВСКИ ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР И „АРТИШОК” ПРЕДСТАВЯТ НА 20 май от 19.30 часа на голяма сцена:

„Български разкази

по произведения на Ангел Каралийчев, народни приказки и предания
режисьор: Мариус Куркински
музика: Емилиян Гацов
С участието на Мариус Куркински (Носител на награда „Икар” 2011 за главна мъжка роля)

„Български разкази” - това са думите на моите родители, думите на техните родители. Тези думи са оставили отпечатък в разказите на сегашните ми приятели и близки. Разкази, които слушам всеки ден. Нашето ежедневно слово.

Отделните части на спектакъла показват различни видове човешка мисъл, пресъздадена в различни видове слово. От народната приказка, през документалния разказ, до произведението на един автор. Три аспекта на българското съзнание, слово и живот: приказна необяснимост, документална безпощадност и авторско творчество.

„Български разкази”. Те непрестанно звучат и бучат около нас. Театърът ще ги пренесе вътре в нас.

***

КРАЛСКИ ТЕАТЪР „ЗЕТСКИ ДОМ” – ЦЕТИНЕ, ЧЕРНА ГОРА ПРЕДСТАВЯ НА 20 май от 21 часа в балетна зала

„Розамунда”

от Елфриде Йелинек
режисьор – Сенка Булич
Участват: Тихана Чулафич, Маринко Леш.

Розамунда е кипърска принцеса от Ренесанса, но и лирически образ от опера на Шуберт. В творбата, представена от Кралски театър „Зетски дом” в Цетине, героинята е притеснена от кризата жена-писател, която показва и силови, но и амбивалентни отношения със своя партньор Фулвий. Розамунда поставя въпроса: „Определя ли образа на писателя нейното собствено съществуване и битие?”

Когато Джаки говори с Роземунда за модната теория, нейният отговор дава на критиката задълбочена представа за психоанализата на Американската постструктуралистична философия на Джудит Бътлър и нейната теория за безсистемната конструкция на телата.

Розамунда се опитва символично да подкопае основите на категорията самоличност като противопоставя страстта, пола и сексдуалната идентичност. Рушейки митовете, тя търси нови хоризонти. Друг е въпросът какво се крие зад тях…

***

НАЦИОНАЛЕН ТЕАТЪР НА КОСОВО - ПРИЩИНА ПРЕДСТАВЯ НА 21 май от 18 часа на голяма сцена:

„Двойката Мартин”

от Йожен Йонеско
постановка – Беким Луми
Участват: Греса Паласка, Астрит Кабаши, на акордеон Меритон Феризи.

Пиесата „Двойката Мартин” е експериментално творчество върху една сцена с текст от 3 страници от анти-комедията „Плешивата певица” на Йожен Йонеско. В богатството на тази анти-комедия, сцената с двойката Мартин може да бъде разглеждана като отделна драма. Изразителният диалог на тази нелогична сцена, построена като пародия около историята на „повторното запознанство” на съпруг и съпруга, е уникален драматичен модел. Погледнато през призмата на една измислена двойка, пародира с традиционното, фалша и „блясъка” в красивите, но понякога измамни съпружески отношения.

В такава връзка напълно лудо дългогодишният брачен живот на семейство Мартин се обърква. И макар че съпруг и съпруга живеят в една и съща къща, и правят секс в своето голямо легло, и имат двегодишно момиченце, всъщност „те не се познават”. Ето защо като в гръцка трагедия или в албанска балада на преоткриването, чрез различни „знаци”, те продължават да се запознават. Тази пиеса идва под формата на театрална бурлеска с елементи на мюзикъл и ескалира до пародия и гротеска. „Двойката Мартин” е ни повече, ни по-малко универсална приказка, която със своята театрална емоционалност и артистична експресивност, има намерение да грабне и облагороди зрителите, да ги разчувства и зарадва, да ги разсмее, и в същото време – да ги разплаче и натъжи.

***

НАЦИОНАЛЕН ТЕАТЪР НА РУМЪНИЯ - БУКУРЕЩ ПРЕДСТАВЯ НА 21 май от 19.15 часа на камерна сцена:

„Урокът”

от Йожен Йонеско
постановка – Хорацио Малаеле
Участват: Хорацио Малаеле, Айлин Кадир, Виктория Дику, Диана Станку.

Действието на пиесата се развива в офиса и трапезарията на малък френски ресторант. Учителят, мъж на възраст между 50 и 60 години, очаква нов ученик. Третият персонаж в творбата е прислужницата на Учителя – едра червендалеста жена на средна възраст, която винаги се тревожи за здравето му.

Урокът започва и напредва с известно засилващо се напрежение, тъй като Учителят се ядосва все повече и повече от невежеството на Ученика. Ученикът пък става все по-тих и смирен. В кулминацията на пиесата, след продължителни нелогични изводи, направени от Ученика, Учителят го убива.

Пиесата завършва с пристигането на нов ученик.

***

КНЯЖЕВСКО-СРЪБСКИ ТЕАТЪР – КРАГУЕВАЦ, СЪРБИЯ ПРЕДСТАВЯ НА 21 май от 21 часа в балетна зала:

„Дневникът на един луд”

от Н.В. Гогол
режисьори консултанти – Предраг Ейдус, Мирко Бабич, Драган Яковлевич
Моноспектакъл на Иван Видосавлевич

Разказът „Дневникът на един луд” от Николай Гогол е оказал влияние върху почти всички европейски автори от онова време. Сред тях е и Ф.Достоевски, който вдъхновен от него, създава знаменитата си творба „Записки от подземието”.

Спектакълът „Дневникът на един луд” на Княжевско-сръбски театър представя изповедта на един душевно болен чиновник, който се оказва в лудницата, опитвайки се да разреши ситуация, от която изглежда, че няма изход.

Особено интересен факт е, че Гогол, един от най-забележителните руски писатели на ХІХ век, има съдба, подобна на героя от „Дневникът на един луд”.

***

ДРАМАТИЧНО-КУКЛЕН ТЕАТЪР – ВРАЦА И МАЛ ДРАМСКИ ТЕАТЪР – БИТОЛА, МАКЕДОНИЯ ПРЕДСТАВЯТ НА 22 май от 18 часа в камерна зала:

„Столовете”

от Йожен Йонеско
Режисьор: Любчо Георгиевски
Участват: Йоана Поповска и Анастас Попдимитров

Спектакълът вече беше показан пред врачанска публика – в средата на март, когато пожъна невероятен успех. Освен във Враца, постановката е представяна още на сцената на Народния театър „Иван Вазов”, както и в Киев, Истанбул,Санкт Петербург, Москва, Виена, Истанбул, Лондон, Питещ, Букурещ.

„В „Столовете" първоначално пред мен беше образът на празна стая, която се изпълва с празни столове. Те се появяваха с невероятна скорост, все по-бързо и бързо. Те изразяваха онтологичната пустота, някакъв вихър на пустошта. Върху тази картина се наслои историята за Стареца и Старицата, самите те на границата на небитието. Тяхната история ми беше нужна единствено, за да направи зрим Главния образ, в който е заложен смисъла на пиесата. Старецът и Старицата са нашият свят, мъжът и жената, Адам и Ева, двете половини на човечеството, които се обичат, които цял живот са били заедно”. Йожен Йонеско

***

„ТЕАТЪР 199” СОФИЯ ПРЕДСТАВЯ НА 22 май от 19 часа на голяма сцена:

„Кралицата майка”

от Манлио Сантанели
Режисьор: Валентин Ганев
Сценография: Красимир Вълканов
Музика: Слав Бистрев
Превод Аве Иванова

С участието на: Невена Мандаджиева и Владимир Пенев

„Кралицата майка” е изцяло „актьорско” представление. Не блести с ефектни декори или костюми, а залага изцяло на добрата игра и на качествен текст. Структурата му дава възможност на артистите да се развихрят с пълна сила. Дуетът, или по-скоро дуелът между възрастната Реджина (Невена Мандаджиева)и нейния син (Владимир Пенев), който пристига в квартирата й, за да се грижи за нея в последните й дни, може да послужи като открит урок по актьорско майсторство. Реджина на Невена Мандаджиева е деспотична и плаха, хленчеща и умилкваща се, ранима и с желязна воля, когато иска да получи онова, което желае. А Алфредо е хем потиснат комплексиран журналист, хем бунтуващ се син, който след дълги години търпеливо робство може да го избие и на канибализъм. Но е и достатъчно циничен, за да записва тайно ден след ден симптомите на болната си майка, за да направи от тях роман бестселър. Обаче всеки си намира майстора... За виртуозната игра на Невена Мандаджиева няма какво да говорим - тя просто трябва да се види. Владо Пенев играе доста по-обрано от обичайното, което е само в негов плюс, защото именно този маниер създава по-реалистично усещане за истинност.



всички новини март »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker